Διεθνή

Η πρόκληση του αγωγού EastMed για την γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας και η έλευση Λαβρόφ

Η πρόκληση του αγωγού EastMed για την γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας και η έλευση Λαβρόφ
Ολο και πιο κοντά έρχεται η μεγάλη επένδυση - Κομβικές οι συμφωνίες της ΔΕΠΑ
Για τα καλά άνοιξε η κουβέντα σχετικά με τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed (Eastern Mediterranean Pipeline), έργο με μακροπρόθεσμη προοπτική, αλλά με ουσιαστική συνεισφορά στους ευρύτερους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Ελλάδας.
Ειδικά μετά και τις δηλώσεις Λαβρόφ περί ευρωπαικών εγγυήσεων για τον Turkish Stream,o οποίος έρχεται τις επόμενες ημέρες στην Ελλάδα.
Βέβαια, είναι προφανής η γεωπολιτική σημασία του έργου που περιλαμβάνει ως εταίρους την Κύπρο, το Ισραήλ, αλλά και την Ιταλία, καθώς “ανοίγει” ένα νέο δρόμο όδευσης από μια εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας με αέριο της Ευρώπης, ενώ αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά ο κομβικός ρόλος της ΔΕΠΑ.
Η πρόσφατη εκδήλωση στην Αθήνα έδειξε ότι αξιολογήθηκαν θετικά τα πρώτα στοιχεία, εκτιμήσεις για την υλοποίηση του αγωγού, ως προς το τεχνικό και οικονομικό της σκέλος, καθώς χαρακτηρίστηκαν από όλες τις πλευρές ενθαρρυντικά, καθιστώντας τον αγωγό μια ανταγωνιστική και βιώσιμη επιλογή.
Ιδιαίτερη αξία έχει και η παρουσία εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς καθιστά σαφές ότι υπάρχει παρακολούθηση του σχετικού έργου, το οποίο ως γνωστόν εντάσσεται στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ.

Tα σχέδια για τον Αγωγό

Σημειώνεται ότι στο Ισραήλ έχουν ανακαλυφθεί ήδη 900 δισ κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου και σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες κι εκτιμήσεις αναμένονται άλλα 2.200 bcm, οπότε αθροιστικά καταλήγουμε σε περισσότερα από 3.000 bcm, ενώ αντίστοιχα σπουδαίες ανακαλύψεις αναμένονται στην Κύπρο (κοίτασμα Αφροδίτη) κι ενδεχομένως στην Αίγυπτο.
Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται πως η Α. Μεσόγειος μπορεί να μετατραπεί στην επόμενη σημαντική πηγή φυσικού αερίου όχι μόνο για τις γειτονικές χώρες, όπως η Ιορδανία -στην οποία το Ισραήλ ξεκίνησε μόλις να εξάγει αέριο αξίας 10 δισ δολαρίων- αλλά και για την Ευρώπη, κάτι που για να επιτευχθεί χρειάζονται σχεδιασμοί για τα μέσα και τις διαδρομές εξαγωγής.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την τριμερή συνάντηση στην Αθήνα στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Ισραηλινός υπουργός Y. Steinitz, αναφερόμενος στον EastMed, έκανε λόγο για μακροπρόθεσμο σχέδιο στα επόμενα 5 χρόνια και σημείωσε χαρακτηριστικά ότι αν υπάρξουν νέες ανακαλύψεις κοιτασμάτων κι αν το κόστος είναι λογικό 5-7 δισ “τότε δεν βλέπω γιατί να μην το κάνουμε”.
Η υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας τον περασμένο Ιούνιο αποσκοπούσε στην οριστικοποίηση των δραστηριοτήτων προ της εκπόνησης της Μελέτης Εφαρμογής, μεταξύ της ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ (κοινή εταιρεία των ΔΕΠΑ-Edison) και της Noble Energy International Ltd.
Όπως προαναφέρθηκε αποτελεί Έργο Ευρωπαϊκού Κοινού Ενδιαφέροντος και οι εν εξελίξει δραστηριότητες ανάπτυξής του υποστηρίζονται από την ΕΕ, μέσω του προγράμματος συγχρηματοδότησης “Συνδέοντας την Ευρώπη” -το 2015 έλαβε συγχρηματοδότηση 2 εκ ευρώ.
Ο EastMed είναι υποθαλάσσιος/χερσαίος αγωγός, μήκους περίπου 1.900 χιλιομέτρων και συνδέει απευθείας τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου με την Ελλάδα μέσω της Κύπρου και της Κρήτης.
Επί του παρόντος, σχεδιάζεται να μεταφέρει έως 16 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα της λεκάνης της Λεβαντίνης (Κύπρος-Ισραήλ), καθώς και από πιθανά κοιτάσματα αερίου στην Ελλάδα.
Ο αγωγός, σε συνδυασμό με τους αγωγούς Poseidon και IGB, θα μπορεί να προμηθεύσει αέριο την Ιταλία και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

ITGI και Ρωσία

Εξελίξεις αναμένονται και ως προς τον έτερο αγωγό Ιταλίας-Ελλάδας που αναβιώνει τον σχεδιασμό του ITGI Poseidon, με την άφιξη και των ρωσικών ... δυνάμεων την ερχόμενη εβδομάδα στην Αθήνα.
Ιδιαίτερη σημασία έχουν σε αυτή την συγκυρία οι δηλώσεις του Ρώσου υπουργού Εξωτερικών Σ. Λαβρόφ, σε συνάντηση που είχε με εκπροσώπους-μέλη της ένωσης Ευρωπαίων επιχειρηματιών ότι η Ρωσία είναι έτοιμη (σ.σ. κάτι για το οποίο διαβεβαίωσε μια μέρα νωρίτερα και ο ισχυρός άντρας της Gazprom, Α. Μίλλερ) να επεκτείνει τη γραμμή του αγωγού φυσικού αερίου Turkish Stream έως την Ευρώπη, αφότου όμως λάβει εγγυήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατασκευή του εν λόγω έργου.
Φαίνεται, έτσι, ότι παραμένει ζωντανό το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπεγράφη τον περασμένο Φεβρουάριο στην Ρώμη, μεταξύ  ΔΕΠΑ, Gazprom, Edison.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης