Ενέργεια & Αγορές

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα μεταμορφώσουν την Ευρώπη έως το 2035 - Επιπτώσεις στις υποδομές (βενζινάδικα)

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα μεταμορφώσουν την Ευρώπη έως το 2035 - Επιπτώσεις στις υποδομές (βενζινάδικα)

Οι κύριες αγορές αυτοκινήτων της «γηραιάς» ηπείρου θα δουν τα EVS να κυριαρχούν στις πωλήσεις - Αναμένεται να ξεπεράσουν το 90% - Η επίδραση πολιτικής και τεχνολογίας - Πρωτοστατούν Βόρεια και Δυτική Ευρώπη (cleantechnica.com)

Η Ευρώπη βρίσκεται στο κατώφλι μιας αποφασιστικής δεκαετίας για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Κατά τα επόμενα 10 χρόνια, οι κύριες αγορές αυτοκινήτων της ηπείρου (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία) θα δουν τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία να κυριαρχούν στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το cleantechnica.com, αυτή η μετατόπιση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε ισχυρές πολιτικές εντολές, τεχνολογικές βελτιώσεις και δυναμική της αγοράς που έχει τελικά ευθυγραμμιστεί.


Άνοδος πωλήσεων
EVS στην Ευρώπη - Μεγαλύτερες προοπτικές

Κοιτάζοντας στην επόμενη δεκαετία, τα στοιχεία πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη παρέχουν μια σαφή εικόνα της επιταχυνόμενης μετάβασης της ηπείρου.

Μέχρι το 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία από μόνα τους θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 15 έως 20% των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Ευρώπη.

Σε συνδυασμό με τα plug-in υβριδικά, σχεδόν το 1/4 όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται θα έχουν plug-in.

Από αυτή την αρχική βάση, η υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να επιταχυνθεί απότομα.

Μέχρι το 2027, τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία προβλέπεται να αντιπροσωπεύουν περίπου το 30 έως 40% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.

Μέχρι το 2030, ο μετασχηματισμός γίνεται αναμφισβήτητα σαφής.

Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία από μόνα τους θα αποτελούν περίπου το ήμισυ όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων να φτάνει περίπου το 60%.

Αυτό το ορόσημο ευθυγραμμίζεται άμεσα με τους φιλόδοξους στόχους της Ευρώπης για το κλίμα, ιδίως την πολιτική της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO₂ σε ολόκληρο τον στόλο οχημάτων κατά τουλάχιστον 55% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη αυξάνουν σημαντικά την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, διασφαλίζοντας ότι η προσφορά θα είναι εκεί για την επίτευξη αυτών των φιλόδοξων στόχων.


Πωλήσεις πάνω από 90%
έως το 2035

Μέχρι το 2035, η μετάβαση της Ευρώπης θα έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί, τουλάχιστον στις πωλήσεις νέων οχημάτων.

Περισσότερο από το 90% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία. Τα υβριδικά οχήματα plug-in θα εξαφανιστούν σε μεγάλο βαθμό από την αγορά, παραμένοντας μόνο σε μικρά, εξειδικευμένα τμήματα.

Παρά αυτούς τους ραγδαίους μετασχηματισμούς πωλήσεων, η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον στόλο θα καθυστερήσει κατά αρκετά χρόνια.

EV charging station - 1

Οι αριθμοί για το 2023 και το 2024

Το 2023, μόνο περίπου το 2% των 294 εκατομμυρίων επιβατικών αυτοκινήτων της Ευρώπης ήταν πλήρως ηλεκτρικά. Ακόμη και σε κορυφαίες χώρες όπως η Γερμανία, τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν μόνο περίπου το 3% του συνολικού στόλου.

Η Νορβηγία αποτελεί αξιοσημείωτη εξαίρεση, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των αυτοκινήτων στους δρόμους στις αρχές του 2024, λόγω των πολύ υψηλών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων για αρκετά χρόνια.

Μέχρι το 2030, ο στόλος οχημάτων της Ευρώπης θα φαίνεται σημαντικά διαφορετικός.

Περίπου το 20% όλων των επιβατικών οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα είναι ηλεκτρικά, που μεταφράζεται σε περίπου 50 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Μόνο η Γερμανία σχεδιάζει να έχει περίπου 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα μέχρι τότε (περίπου το 1/3 του εθνικού στόλου της).

Ωστόσο, η επίτευξη πλήρους ηλεκτροκίνησης του στόλου θα απαιτήσει επιπλέον χρόνο μετά το 2035.

 

Πιθανότητα πρόσθετων μέτρων για ανανέωση οχημάτων

Είναι πιθανό τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που πωλούνται μέχρι το όριο του 2035 να παραμείνουν στους δρόμους και μέχρι τη δεκαετία του 2040.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ενδέχεται να χρειαστεί να υιοθετήσουν πρόσθετα μέτρα για να επιταχύνουν αυτήν την ανανέωση του στόλου, όπως αυστηρότερους φόρους με βάση τις εκπομπές ρύπων ή στοχευμένα κίνητρα για την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων καύσης.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ενδέχεται να χρειαστεί να υποστηρίξουν προγράμματα ανακύκλωσης οχημάτων ή να θεσπίσουν πρότυπα που απαιτούν από τα εξαγόμενα οχήματα να πληρούν τα ελάχιστα κριτήρια εκπομπών ή απόδοσης.

Χωρίς τέτοια μέτρα, η Ευρώπη κινδυνεύει απλώς να μεταθέσει το πρόβλημα των εκπομπών αλλού, υπονομεύοντας τα παγκόσμια οφέλη για το κλίμα από την ταχεία μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα.


ηλεκτρικά_αυτοκίνητα_ΣΤΑΘΜΟΙ_ΦΟΡΤΙΣΗΣ_1_3.jpeg


Οι ανισότητες στην Ευρώπη

Σημαντικές περιφερειακές ανισότητες στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθούν να υπάρχουν εντός της Ευρώπης.

Οι χώρες της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας, της Σουηδίας, της Γερμανίας και της Ολλανδίας), έχουν πρωτοστατήσει στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, λόγω υψηλότερων μέσων εισοδημάτων, ισχυρότερων κυβερνητικών κινήτρων και πυκνότερων υποδομών φόρτισης.

Αντίθετα, οι χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης (όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πολωνία), έχουν μείνει πολύ πίσω, κυρίως λόγω χαμηλότερων εισοδημάτων, λιγότερο γενναιόδωρων κινήτρων και αραιών δικτύων φόρτισης. Το 2023, χώρες όπως η Πολωνία και η Κροατία ανέφεραν λιγότερο από 5% πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, σημαντικά πίσω από τις βόρειες αντίστοιχές τους.

Αυτές οι περιφερειακές διαφορές είναι πιθανό να μειωθούν κατά την επόμενη δεκαετία, αλλά δεν θα εξαφανιστούν εντελώς.


Επιπτώσεις στις υποδομές (βενζινάδικα) της Ευρώπης 

Η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα συνεπάγεται σημαντικές επιπτώσεις στις υποδομές για την Ευρώπη.

Τα υπάρχοντα πρατήρια βενζίνης και ντίζελ, μαζί με τα παραδοσιακά συνεργεία συντήρησης, αντιμετωπίζουν σημαντική συρρίκνωση. Καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα φτάνουν περίπου στο 15 έως 20% της διείσδυσης του στόλου τους, τα πρατήρια βενζίνης συνήθως αρχίζουν να χάνουν κερδοφορία. Η Νορβηγία παρέχει ήδη ένα πρώιμο παράδειγμα.

Τα πρατήρια καυσίμων σε όλη τη χώρα έχουν αφαιρέσει τις αντλίες βενζίνης και τις έχουν αντικαταστήσει με ηλεκτρικούς φορτιστές.

Παρόμοιες αλλαγές αναμένονται και σε άλλα μέρη της Ευρώπης.

Μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες όπως η Shell και η BP προετοιμάζονται ήδη για αυτό το μέλλον, αναπτύσσοντας γρήγορα υποδομές φόρτισης παράλληλα με τις παραδοσιακές αντλίες καυσίμων.

Οι τομείς συντήρησης οχημάτων θα υποστούν επίσης δραματικές αλλαγές. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μηχανικά απλούστερα, απαιτούν λιγότερες επισκευές και εξαλείφουν την παραδοσιακή συντήρηση, όπως οι αλλαγές λαδιών και οι επισκευές του συστήματος εξάτμισης. Οι επιχειρήσεις σέρβις αυτοκινήτων που ειδικεύονται σε αυτές τις υπηρεσίες θα πρέπει να προσαρμοστούν, να επανεκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους και να μετατοπίσουν την εστίασή τους σε συντήρηση ειδικά για ηλεκτρικά συστήματα, όπως η διάγνωση μπαταριών και οι ενημερώσεις λογισμικού.


Ίσως η αλλαγή συμβεί πιο γρήγορα

Η μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά οχήματα δεν αμφισβητείται πλέον.

Εάν τα ιστορικά προηγούμενα προσφέρουν καθοδήγηση, αυτή η αλλαγή μπορεί να συμβεί ακόμη πιο γρήγορα και πιο ολοκληρωμένα από ό,τι υποδηλώνουν οι τρέχουσες προβλέψεις, τοποθετώντας την Ευρώπη στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας ηγεσίας για το κλίμα και της πολιτικής για τις βιώσιμες μεταφορές. Τα επόμενα χρόνια θα αποδειχθούν καθοριστικά για την εξασφάλιση μιας αποτελεσματικής, δίκαιης μετάβασης που θα ωφελήσει κάθε μέρος της ηπείρου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης