Η υπερπροσφορά πετροχημικών προϊόντων στην Κίνα, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, η δημογραφική γήρανση και η αυξημένη αποδοτικότητα καυσίμων είναι καθοριστικοί παράγοντες
Η ζήτηση για πετρελαϊκά προϊόντα στην Ασία βρίσκεται σε στασιμότητα, καθώς οι μεταβολές στην παγκόσμια οικονομία, η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης και οι δομικές αλλαγές στις αγορές καυσίμων έχουν περιορίσει τη δυναμική του κλάδου.
Σύμφωνα με το Oil Price, η Sinopec, ο πετρελαϊκός γίγαντας της Κίνας, ανακοίνωσε αισθητή μείωση κερδών για το πρώτο εξάμηνο του 2025, επικαλούμενη τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων ως βασικό λόγο.
Με βάση σχετική ανάλυση της Kpler, η υποτονική ζήτηση καυσίμων είναι ένα φαινόμενο που καταγράφεται παγκοσμίως και αναμένεται να συνεχιστεί και το 2026.
Η Kpler προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης καυσίμων κατά 840.000 βαρέλια ημερησίως φέτος, με μικρή άνοδο στα 880.000 βαρέλια την επόμενη χρονιά.
Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όμως, οι αναλυτές δεν βλέπουν καμία αύξηση στη ζήτηση για το 2025.
Οι καθοριστικοί παράγοντες
Η υπερπροσφορά πετροχημικών προϊόντων στην Κίνα, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, η δημογραφική γήρανση και η αυξημένη αποδοτικότητα καυσίμων είναι καθοριστικοί παράγοντες.
Επιπλέον, η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων διαβρώνει τη ζήτηση για βενζίνη, ενώ η χρήση φορτηγών με καύσιμο LNG περιορίζει τη χρήση ντίζελ.
Η Κίνα εμφανίζει φέτος μείωση στη συνολική κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων, εν μέρει λόγω των επιπτώσεων του εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ, που έχει πλήξει ιδιαίτερα την αγορά υγραερίου.
Αντιθέτως, η εικόνα για το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο ευοίωνη.
Η ηλεκτροκίνηση των μεταφορών και η ραγδαία εξάπλωση των data centers αυξάνουν ραγδαία τις ενεργειακές ανάγκες, ενισχύοντας τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια – και κατ’ επέκταση για φυσικό αέριο.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι η Ασία θα εμφανίσει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης στη ζήτηση φυσικού αερίου παγκοσμίως, με ετήσιο ρυθμό 5%, ξεπερνώντας Ευρώπη (1%) και ΗΠΑ (3%).
Ο επικεφαλής του τομέα ενέργειας της τράπεζας για Ινδία και ΝΑ Ασία, Mayank Maheshwari, τόνισε ότι το φυσικό αέριο εξελίσσεται πλέον από «μεταβατικό καύσιμο» σε «βασικό πυλώνα ενεργειακής ασφάλειας» με ρόλο-κλειδί στην κάλυψη των νέων αναγκών ηλεκτροδότησης.
Αν η πορεία της ηλεκτροδότησης συνεχιστεί, η μακροπρόθεσμη προοπτική του πετρελαίου παραμένει υποτονική, εκτός αν υπάρξει ραγδαία ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και αποκλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων.
Η Kpler τονίζει ότι ενδεχόμενη άρση του εμπορικού πολέμου και επιτάχυνση της ανάπτυξης θα μπορούσαν να αναθερμάνουν τη ζήτηση για καύσιμα στην Ασία και ιδίως στην Κίνα.
Στην Ευρώπη, ωστόσο, η εικόνα διαφέρει: παρά τις ισχυρές πολιτικές υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων, η κατανάλωση καυσίμων παραμένει ισχυρή.
Θετικές οι προβλέψεις για βενζίνη και jet fuels
Η ζήτηση για βενζίνη και αεροπορικά καύσιμα αυξάνεται, με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών να προειδοποιεί για πιθανές ελλείψεις jet fuel λόγω περιορισμένης προσφοράς και σταθερής ζήτησης – ένα ακόμα παράδοξο εν μέσω της «πράσινης μετάβασης» της Ευρώπης.
Αυξάνεται η εξάρτηση της Ευρώπης από εισαγόμενα καύσιμα καθώς μειώνεται η εγχώρια παραγωγή
Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη καμπή στον ενεργειακό της εφοδιασμό, καθώς το κλείσιμο διυλιστηρίων και η πτώση της παραγωγής jet fuel την καθιστούν όλο και πιο εξαρτημένη από εισαγωγές.
Σύμφωνα με την IATA, αυτή η εξάρτηση θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια του αεροπορικού τομέα.
Η αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών στην ΕΕ οδήγησε σε αλλεπάλληλες διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια, περιορίζοντας δραστικά τη δυναμικότητα της ηπείρου στην επεξεργασία πετρελαίου.
Η εικόνα επιδεινώνεται και στην αγορά του ντίζελ, με την FGE να προβλέπει έλλειψη για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, κυρίως λόγω μειωμένης διαθεσιμότητας αμερικανικού πετρελαίου.
Οι λόγοι περιλαμβάνουν το κλείσιμο μονάδων στις ΗΠΑ, τη βαριά συντήρηση εγκαταστάσεων το φθινόπωρο και τη μεταβολή στις τιμές που καθιστούν τα καύσιμα πιο ακριβά για τους Ευρωπαίους αγοραστές.
Παρά τη στασιμότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων παραμένει σταθερή, γεγονός που δείχνει ότι ακόμη και μικρή οικονομική ανάκαμψη θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα άνοδο της ζήτησης.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ προβλέπεται να καταγράψουν επίσης σταθερή ζήτηση για καύσιμα, κυρίως λόγω των αναγκών θέρμανσης τον χειμώνα και της αυξανόμενης αεροπορικής κίνησης.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ενιαία: για τη Βόρεια Αμερική, η Kpler αναμένει πτώση στη ζήτηση βενζίνης το 2026, εξαιτίας αυστηρότερων προτύπων ενεργειακής απόδοσης, ενώ η ζήτηση για ντίζελ αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τους δασμούς που πλήττουν τις εμπορευματικές μεταφορές.
Οι μεταβολές αυτές υπογραμμίζουν τη ρευστότητα της αγοράς καυσίμων και τις δυσκολίες στον μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχεδιασμό, καθώς οι τάσεις κατανάλωσης εξαρτώνται όλο και περισσότερο από γεωπολιτικές, ρυθμιστικές και τεχνολογικές εξελίξεις.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Oil Price, η Sinopec, ο πετρελαϊκός γίγαντας της Κίνας, ανακοίνωσε αισθητή μείωση κερδών για το πρώτο εξάμηνο του 2025, επικαλούμενη τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων ως βασικό λόγο.
Με βάση σχετική ανάλυση της Kpler, η υποτονική ζήτηση καυσίμων είναι ένα φαινόμενο που καταγράφεται παγκοσμίως και αναμένεται να συνεχιστεί και το 2026.
Η Kpler προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης καυσίμων κατά 840.000 βαρέλια ημερησίως φέτος, με μικρή άνοδο στα 880.000 βαρέλια την επόμενη χρονιά.
Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όμως, οι αναλυτές δεν βλέπουν καμία αύξηση στη ζήτηση για το 2025.
Οι καθοριστικοί παράγοντες
Η υπερπροσφορά πετροχημικών προϊόντων στην Κίνα, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, η δημογραφική γήρανση και η αυξημένη αποδοτικότητα καυσίμων είναι καθοριστικοί παράγοντες.
Επιπλέον, η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων διαβρώνει τη ζήτηση για βενζίνη, ενώ η χρήση φορτηγών με καύσιμο LNG περιορίζει τη χρήση ντίζελ.
Η Κίνα εμφανίζει φέτος μείωση στη συνολική κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων, εν μέρει λόγω των επιπτώσεων του εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ, που έχει πλήξει ιδιαίτερα την αγορά υγραερίου.
Αντιθέτως, η εικόνα για το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο ευοίωνη.
Η ηλεκτροκίνηση των μεταφορών και η ραγδαία εξάπλωση των data centers αυξάνουν ραγδαία τις ενεργειακές ανάγκες, ενισχύοντας τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια – και κατ’ επέκταση για φυσικό αέριο.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι η Ασία θα εμφανίσει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης στη ζήτηση φυσικού αερίου παγκοσμίως, με ετήσιο ρυθμό 5%, ξεπερνώντας Ευρώπη (1%) και ΗΠΑ (3%).
Ο επικεφαλής του τομέα ενέργειας της τράπεζας για Ινδία και ΝΑ Ασία, Mayank Maheshwari, τόνισε ότι το φυσικό αέριο εξελίσσεται πλέον από «μεταβατικό καύσιμο» σε «βασικό πυλώνα ενεργειακής ασφάλειας» με ρόλο-κλειδί στην κάλυψη των νέων αναγκών ηλεκτροδότησης.
Αν η πορεία της ηλεκτροδότησης συνεχιστεί, η μακροπρόθεσμη προοπτική του πετρελαίου παραμένει υποτονική, εκτός αν υπάρξει ραγδαία ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και αποκλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων.
Η Kpler τονίζει ότι ενδεχόμενη άρση του εμπορικού πολέμου και επιτάχυνση της ανάπτυξης θα μπορούσαν να αναθερμάνουν τη ζήτηση για καύσιμα στην Ασία και ιδίως στην Κίνα.
Στην Ευρώπη, ωστόσο, η εικόνα διαφέρει: παρά τις ισχυρές πολιτικές υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων, η κατανάλωση καυσίμων παραμένει ισχυρή.
Θετικές οι προβλέψεις για βενζίνη και jet fuels
Η ζήτηση για βενζίνη και αεροπορικά καύσιμα αυξάνεται, με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών να προειδοποιεί για πιθανές ελλείψεις jet fuel λόγω περιορισμένης προσφοράς και σταθερής ζήτησης – ένα ακόμα παράδοξο εν μέσω της «πράσινης μετάβασης» της Ευρώπης.
Αυξάνεται η εξάρτηση της Ευρώπης από εισαγόμενα καύσιμα καθώς μειώνεται η εγχώρια παραγωγή
Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη καμπή στον ενεργειακό της εφοδιασμό, καθώς το κλείσιμο διυλιστηρίων και η πτώση της παραγωγής jet fuel την καθιστούν όλο και πιο εξαρτημένη από εισαγωγές.
Σύμφωνα με την IATA, αυτή η εξάρτηση θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια του αεροπορικού τομέα.
Η αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών στην ΕΕ οδήγησε σε αλλεπάλληλες διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια, περιορίζοντας δραστικά τη δυναμικότητα της ηπείρου στην επεξεργασία πετρελαίου.
Η εικόνα επιδεινώνεται και στην αγορά του ντίζελ, με την FGE να προβλέπει έλλειψη για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, κυρίως λόγω μειωμένης διαθεσιμότητας αμερικανικού πετρελαίου.
Οι λόγοι περιλαμβάνουν το κλείσιμο μονάδων στις ΗΠΑ, τη βαριά συντήρηση εγκαταστάσεων το φθινόπωρο και τη μεταβολή στις τιμές που καθιστούν τα καύσιμα πιο ακριβά για τους Ευρωπαίους αγοραστές.
Παρά τη στασιμότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων παραμένει σταθερή, γεγονός που δείχνει ότι ακόμη και μικρή οικονομική ανάκαμψη θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα άνοδο της ζήτησης.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ προβλέπεται να καταγράψουν επίσης σταθερή ζήτηση για καύσιμα, κυρίως λόγω των αναγκών θέρμανσης τον χειμώνα και της αυξανόμενης αεροπορικής κίνησης.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ενιαία: για τη Βόρεια Αμερική, η Kpler αναμένει πτώση στη ζήτηση βενζίνης το 2026, εξαιτίας αυστηρότερων προτύπων ενεργειακής απόδοσης, ενώ η ζήτηση για ντίζελ αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τους δασμούς που πλήττουν τις εμπορευματικές μεταφορές.
Οι μεταβολές αυτές υπογραμμίζουν τη ρευστότητα της αγοράς καυσίμων και τις δυσκολίες στον μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχεδιασμό, καθώς οι τάσεις κατανάλωσης εξαρτώνται όλο και περισσότερο από γεωπολιτικές, ρυθμιστικές και τεχνολογικές εξελίξεις.
www.worldenergynews.gr






