Την ανάγκη τα ευέλικτα τιμολόγια ρεύματος να μπορούν να είναι ακόμη και με τρίμηνη σταθερή τιμή, να είναι ανοιχτά στις παραμέτρους ευελιξίας πέρα από την κατανάλωση αλλά και να αποφευχθεί το κόκκινο χρώμα, επισημαίνει η ΔΕΗ στην τοποθέτησή της στη δημόσια διαβούλευση που άνοιξε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) αναφορικά με τα συμπληρωματικά μέτρα για τη λιανική αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Η διαβούλευση εστιάζει σε δύο βασικές παρεμβάσεις: την εισαγωγή τέταρτης κατηγορίας Σήμανσης Διαφάνειας στον Χρωματικό Κώδικα για τα Ευέλικτα Προϊόντα, καθώς και στους κανόνες για τη διάθεση δεσμοποιημένων προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας μαζί με άλλες ενεργειακές ή μη ενεργειακές υπηρεσίες.
Εμπορική ελευθερία και καινοτόμα προϊόντα
Η ΔΕΗ θεωρεί κρίσιμη την αναγνώριση της ευελιξίας των προμηθευτών να αναπτύσσουν καινοτόμα προϊόντα, στο πλαίσιο της εμπορικής τους στρατηγικής. Όπως επισημαίνει, αυτό μπορεί να αποδώσει οφέλη στους καταναλωτές μόνο εφόσον αποφευχθεί η υπερβολική τυποποίηση των τιμολογίων και διατηρηθεί χώρος για διαμόρφωση συμβατικών όρων που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς. Το ζητούμενο είναι η διαφάνεια και η επαρκής ενημέρωση του πελάτη, χωρίς όμως να περιορίζεται η εμπορική πρωτοβουλία.
Η επιχείρηση χαιρετίζει την πρωτοβουλία της Αρχής να εντάξει τα Ευέλικτα Προϊόντα στον Χρωματικό Κώδικα, αναγνωρίζοντας ότι αυτά μπορούν να συνδυάζουν σταθερότητα και προσαρμοστικότητα στην τιμολόγηση. Ζητά όμως η ρύθμιση να γίνεται με τρόπο που να εξασφαλίζει ισορροπία ανάμεσα σε προμηθευτές και καταναλωτές, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον ανταγωνισμό.
Ευέλικτα προϊόντα: Ορισμοί και παραδείγματα
Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση κείμενο, τα Ευέλικτα Προϊόντα περιλαμβάνουν ένα εκ των προτέρων καθορισμένο «ευέλικτο στοιχείο», το οποίο μπορεί να μεταβάλλεται με βάση παράγοντες όπως η κατανάλωση ενέργειας ή η χρήση σε ώρες αιχμής και μη αιχμής. Η ΔΕΗ τονίζει ότι αυτά τα παραδείγματα πρέπει να θεωρούνται ενδεικτικά, χωρίς να περιορίζεται η ελευθερία των προμηθευτών να σχεδιάζουν προϊόντα με ποικίλα χαρακτηριστικά. Στόχος είναι να προσφέρεται στον καταναλωτή μια μεγάλη γκάμα επιλογών σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.
Στο ίδιο πλαίσιο, η επιχείρηση προτείνει να εξεταστεί η δυνατότητα μικρότερων περιόδων ισχύος σταθερής τιμής μέσα στη διάρκεια μιας σύμβασης – όχι μόνο εξάμηνο, αλλά και τρίμηνο. Εφόσον υπάρχει σαφής ενημέρωση και συμφωνία του καταναλωτή, η ΔΕΗ θεωρεί ότι δεν υπάρχει λόγος διατήρησης αυστηρών χρονικών περιορισμών. Προτείνει, επίσης, να διευκρινιστεί σαφώς, για λόγους ασφάλειας συναλλαγών, ότι ο καθορισμός των περιόδων εκκαθάρισης των οφειλόμενων ποσών κατά τη διάρκεια της Σύμβασης όπως και η δυνατότητα και οι όροι επιλογής ή/και εναλλαγής μεταξύ κλιμακίων χρέωσης (εφόσον προβλέπονται στο εκάστοτε προϊόν) εναπόκειται στη συμφωνία των μερών.
Χρωματική σήμανση: Επιφυλάξεις για το «κόκκινο»
Αν και η ΔΕΗ στηρίζει γενικά τον Χρωματικό Κώδικα, εκφράζει έντονο προβληματισμό για την πρόταση να χρησιμοποιηθεί κόκκινο χρώμα στη σήμανση των Ευέλικτων Προϊόντων. Όπως σημειώνει, το κόκκινο παραπέμπει διαισθητικά σε υψηλό κίνδυνο και ενδέχεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τον μέσο καταναλωτή. Προτείνει, αντίθετα, να εξεταστούν άλλες επιλογές, όπως το μωβ, που δεν έχουν αρνητικούς συνειρμούς.
Εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες
Η ΔΕΗ ζητά ενιαίο πλαίσιο για την εφαρμογή εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών σε όλα τα τιμολόγια, ανεξαρτήτως σήμανσης. Υπογραμμίζει ότι οι προωθητικές ενέργειες είναι εξ ορισμού επωφελείς για τους καταναλωτές και πρέπει να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα χρήσης τους και στα Ευέλικτα Προϊόντα, με σαφή όρους στη σύμβαση.
Μονομερής τροποποίηση όρων
Η επιχείρηση τονίζει ότι, με δεδομένες τις ταχέως μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς, πρέπει να αναγνωριστεί η δυνατότητα μονομερούς τροποποίησης συμβάσεων προμήθειας και για τα Ευέλικτα Προϊόντα, τουλάχιστον όταν η αλλαγή είναι προς όφελος του καταναλωτή ή επιβάλλεται από το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ενημέρωση για τη λήξη συμβάσεων
Η ΔΕΗ προτείνει να προβλεφθεί ότι κατά την υπογραφή σύμβασης, ο πελάτης θα επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο θα ενημερώνεται για τη λήξη της και τη μετάπτωση σε άλλο προϊόν. Αναφέρει συγκεκριμένα παραδείγματα όπως email, SMS ή μηνύματα μέσω εφαρμογών (π.χ. Viber), ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια και η ασφάλεια συναλλαγών.
Δεσμοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών
Τέλος, αναφορικά με τα δεσμοποιημένα προϊόντα, η ΔΕΗ σημειώνει ότι βάσει του Οδικού Χάρτη για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, είναι πιθανό να παρέχονται μέσω των προμηθευτών υπηρεσίες ενεργειακής αναβάθμισης. Προτείνει να εξεταστούν μέτρα για τον περιορισμό του ρίσκου και την παροχή κινήτρων προς τις εταιρείες, ώστε να καταστούν οι υπηρεσίες αυτές ελκυστικές και αποτελεσματικές.
Ανάγκη εκσυγχρονισμού του Κώδικα Προμήθειας
Η ΔΕΗ υπογραμμίζει ότι έχει παρέλθει δεκαετία από την υιοθέτηση του Κώδικα Προμήθειας και στο διάστημα αυτό η ενεργειακή αγορά έχει υποστεί τεκτονικές αλλαγές. Γι’ αυτό ζητά την επικαιροποίησή του, με βάση τις νέες συνθήκες, αλλά και σε εναρμόνιση με το ενωσιακό δίκαιο (Οδηγία 2019/944, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2024/1711). Ο εκσυγχρονισμός θεωρείται αναγκαίος για να αρθούν κανονιστικές εκκρεμότητες και να ενισχυθεί η λειτουργικότητα της αγοράς.
www.worldenergynews.gr






