Ενέργεια & Αγορές

Πώς o νέος αγωγός Ρωσίας-Κίνας θα αναδιαμορφώσει την παγκόσμια αγορά LNG - Bloomberg

Πώς o νέος αγωγός Ρωσίας-Κίνας θα αναδιαμορφώσει την παγκόσμια αγορά LNG - Bloomberg
Μια ανάλυση του Bloomberg που προβλέπει ότι η Ρωσία με το νέο και τους δυο υπάρχοντες αγωγούς μπορεί να υποκαταστήσει 40 εκατομμύρια μετρικούς τόνους LNG ετησίως στις εισαγωγές της Κίνας. Μια διεξοδική ανάλυση για την σημασία του Siberia 2 και τις επιπτώσεις του στην παγκόσμια αγορά LNG
H Ρωσία και η Κίνα φαίνεται να προχωρούν με έναν σημαντικό αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ των χωρών τους, μετά από χρόνια αδιεξόδου στις διαπραγματεύσεις. Ο ρωσικός ενεργειακός γίγαντας Gazprom  δήλωσε ότι υπέγραψε ένα νομικά δεσμευτικό μνημόνιο με την China National Petroleum Corp. για την κατασκευή του αγωγού Power of Siberia 2.

Η Κίνα δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την επίτευξη της συμφωνίας και βασικά ζητήματα όπως η χρηματοδότηση, η τιμολόγηση και ο όγκος του φυσικού αερίου που θα πωληθεί παραμένουν άλυτα. Αλλά εάν προχωρήσει ο αγωγός από την Αρκτική Χερσόνησο Γιαμάλ της Ρωσίας προς τη βορειοανατολική Κίνα, αυτό θα εμβαθύνει τους οικονομικούς δεσμούς μεταξύ των δύο γειτόνων, οι οποίοι έχουν ήδη έρθει πιο κοντά τα τελευταία χρόνια καθώς η Ρωσία αντιμετωπίζει δυτικές κυρώσεις.

Ο αγωγός θα μπορούσε επίσης να αναδιαμορφώσει τις παγκόσμιες ροές φυσικού αερίου την επόμενη δεκαετία. Για τη Ρωσία, ο αγωγός «Δύναμη της Σιβηρίας 2» αποτελεί ευκαιρία να αντισταθμίσει μέρος των χαμένων πωλήσεων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, μετά τη στροφή της περιοχής σε άλλες πηγές μετά την ολοκληρωτική εισβολή στην Ουκρανία.

Για την Κίνα, ο αγωγός προσφέρει μια αντιστάθμιση έναντι των κινδύνων εφοδιασμού στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπου ο γεωπολιτικός αντίπαλός της, οι ΗΠΑ, έχει γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο του υπερψυγμένου, θαλασσίου καυσίμου.

O Διευθύνων Σύμβουλος της Gazprom, Alexey Miller, περιέγραψε το σχεδιαζόμενο δίκτυο αγωγών Power of Siberia 2 που θα διασχίζει τη Ρωσία, την Κίνα και τη Μογγολία ως «το μεγαλύτερο, το πιο ογκώδες και κεφαλαιακά απαιτητικό έργο φυσικού αερίου στον κόσμο».

Υπάρχουν περισσότερα από 4.000 χιλιόμετρα μεταξύ του σημείου εκκίνησης του αγωγού στον Αρκτικό Κύκλο και του πιθανού σημείου τερματισμού του στις παράκτιες μεγαλουπόλεις της Κίνας. Θα εκτείνεται σε 2.600 χιλιόμετρα μόνο εντός της Ρωσίας, διασχίζοντας τα δάση της Σιβηρίας, προτού διασχίσει σχεδόν 1.000 χιλιόμετρα μέσα από τη Μογγολία και τα λιβάδια της χώρας.

Με πλήρη δυναμικότητα, ο αγωγός Power of Siberia 2 θα μπορεί να μεταφέρει 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, σχεδόν όσο ο πλέον αδρανής αγωγός Nord Stream 1 που διασχίζει τη Βαλτική Θάλασσα από τη Ρωσία στη Γερμανία.

Πώς συγκρίνεται αυτό με τις υπάρχουσες εξαγωγές της Ρωσίας μέσω αγωγών προς την Κίνα;

Η Ρωσία ήδη στέλνει φυσικό αέριο μέσω αγωγού στην Κίνα μέσω του αγωγού Power of Siberia 1 βάσει 30ετούς συμφωνίας προμήθειας. Οι ροές μέσω αυτής της διαδρομής, η οποία παρακάμπτει τη Μογγολία και συνδέει απευθείας τις δύο χώρες, 
Η χωρητικότητα του αγωγού ανέρχεται σε 38 δισ. κυβικά μέτρα φέτος. Ένας δεύτερος αγωγός, η διαδρομή της Άπω Ανατολής, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2027.

.Η  Gazprom, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη ρωσική κυβέρνηση, δήλωσε ότι συμφώνησε επίσης με την CNPC να αυξήσει τις παραδόσεις μέσω αυτών των δύο διαδρόμων φυσικού αερίου σε συνολικά 56 bcm, από τις προηγούμενες συμφωνίες τους που ήταν συνολικά 48 bcm, ανέφερε το ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Tass. Η προσθήκη του Power of Siberia 2 θα μπορούσε επομένως να επιτρέψει στη Ρωσία να διπλασιάσει περίπου τις εξαγωγές της μέσω αγωγών προς την Κίνα.

Πόσο θα κοστίσει ο νέος αγωγός;

Το κόστος του Power of Siberia 2, ο τρόπος χρηματοδότησής του και ο χρόνος που θα χρειαστεί για την κατασκευή του είναι μερικές από τις βασικές λεπτομέρειες που δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί.

Το Κέντρο Carnegie Russia Eurasia υπολόγισε ότι το κόστος κατασκευής θα μπορούσε να ανέλθει σε 36 δισεκατομμύρια δολάρια για τα τμήματα που θα διασχίζουν τη Ρωσία και τη Μογγολία. Ένα σημαντικό μέρος της διαδρομής που θα διασχίζει τη Ρωσία θα διέρχεται από τα εδάφη της Σιβηρίας, όπου η Gazprom ήδη λειτουργεί αγωγούς, επιτρέποντας εξοικονόμηση χρόνου και κόστους κατασκευής.

Ο αγωγός Power of Siberia 2 θα διασχίσει μια ποικιλία εδάφους και θα λειτουργεί σε πολύ διαφορετικές θερμοκρασίες σε όλο το μήκος του. Η κατασκευή αγωγών σε σκληρά περιβάλλοντα δεν είναι εύκολη, αλλά η Ρωσία και η Κίνα κατάφεραν να τηρήσουν το χρονοδιάγραμμα για τον αγωγό Power of Siberia 1, ο οποίος εκτείνεται σε περισσότερα από 6.000 χιλιόμετρα στις δύο χώρες και ξεκίνησε τις πρώτες ροές φυσικού αερίου μόλις πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του έργου. Μένει να δούμε αν μπορούν να επαναλάβουν το κατόρθωμα για τον νέο αγωγό - ειδικά δεδομένης της συμπερίληψης ενός τρίτου εταίρου στη Μογγολία.

Πόσο φυσικό αέριο θα εισάγει η Κίνα μέσω του Power of Siberia 2;

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gazprom δήλωσε ότι η συμφωνία προμήθειας για τον αγωγό Power of Siberia 2 είναι επίσης 30ετής, ανέφερε το Tass. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν η Κίνα θα δεσμευτεί σε μια σύμβαση σταθερού όγκου που θα αξιοποιεί την πλήρη χωρητικότητα του αγωγού ή εάν θα πιέσει για μια πιο ευέλικτη ρύθμιση σε περίπτωση που η εγχώρια ζήτηση φυσικού αερίου μειωθεί ή προκύψουν φθηνότερες πηγές φυσικού αερίου.

Η Ρωσία θα θέλει η Κίνα να συμφωνήσει να αγοράσει όλο το φυσικό αέριο, είτε το χρειάζεται είτε όχι, για να διασφαλίσει σταθερές μελλοντικές πληρωμές.

Πόσο θα πληρώσει η Κίνα για το φυσικό αέριο;

Η τιμή του φυσικού αερίου που θα προμηθεύσει η Ρωσία μέσω του Power of Siberia 2 αποτελεί βασικό σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις εδώ και χρόνια.
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε στις αρχές Σεπτεμβρίου ότι η τιμή θα είναι «βασισμένη στην αγορά» και θα υπολογίζεται χρησιμοποιώντας έναν τύπο με διαφορετικά στοιχεία από αυτά που χρησιμοποιούνται για τις ευρωπαϊκές συμβάσεις.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gazprom δήλωσε ότι το φυσικό αέριο που θα παρέχεται μέσω του νέου αγωγού θα είναι φθηνότερο από αυτό που πληρώνουν οι αγοραστές για ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Οι παραδόσεις μέσω του Power of Siberia 1 είναι από τις φθηνότερες.

Για τις εισαγωγές φυσικού αερίου στην Κίνα, σύμφωνα με το BloombergNEF,  εκτιμάται ότι για τον επερχόμενο χειμώνα, το ρωσικό φυσικό αέριο μέσω αγωγών είναι περίπου κατά ένα τρίτο φθηνότερο από τις συμβατικές ποσότητες LNG της Κίνας και λιγότερο από το μισό κόστος των spot εισαγωγών LNG.

Γιατί είναι σημαντικός ο αγωγός για τη Ρωσία;

Η αποστολή περισσότερων ροών προς τα ανατολικά θα μπορούσε να βοηθήσει την Gazprom να αντισταθμίσει την απομάκρυνση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο αγωγών μετά την ολοκληρωτική εισβολή στην Ουκρανία το 2022. Οι εισαγωγές φυσικού αερίου της Ευρώπης έχουν μειωθεί από περίπου 150 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2021 σε λιγότερο από 10% αυτού του επιπέδου μέχρι στιγμής φέτος. Ενώ η περιοχή εξακολουθεί να αγοράζει ρωσικό LNG, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει σχέδια για τον τερματισμό των αγορών όλων των τύπων ρωσικού φυσικού αερίου έως το τέλος του 2027.

Ο αγωγός Power of Siberia 2 θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τη ροή ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα. Και σε αντίθεση με τον αγωγό Power of Siberia 1, ο οποίος μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Σιβηρία, ο νέος αγωγός θα στέλνει καύσιμο στην Κίνα από τα πεδία φυσικού αερίου Yamal στη Δυτική Σιβηρία, τα οποία παλαιότερα προμήθευαν την Ευρώπη. Σε πλήρη δυναμικότητα, ο αγωγός Power of Siberia 2 θα ισοδυναμούσε με το ένα τρίτο των προπολεμικών εξαγωγών φυσικού αερίου της Ρωσίας προς την Ευρώπη.

Η κατασκευή του νέου αγωγού θα μπορούσε επίσης να έχει συμπληρωματικά οφέλη για τη ρωσική οικονομία, η οποία έχει απομονωθεί περισσότερο μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ενισχύοντας τη ζήτηση για Ρώσους εργάτες και χάλυβα.

Πώς ωφελεί την Κίνα το Power of Siberia 2;

Ο αγωγός προσφέρει στην Κίνα μια μακροπρόθεσμη πηγή φθηνού φυσικού αερίου. Ωστόσο, είναι περισσότερο κάτι που «είναι ωραίο να το έχεις» παρά «απαραίτητο». Η ζήτηση φυσικού αερίου της Κίνας αυξανόταν με διψήφιο ρυθμό όταν υπογράφηκε η συμφωνία για την Power of Siberia 1. Ωστόσο, η ανάπτυξη ήταν πολύ πιο αργή τα τελευταία χρόνια, καθώς η κινεζική οικονομία ωριμάζει και ο άνθρακας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο μερίδιο του ενεργειακού μείγματος της χώρας.

Η Κίνα είναι επιφυλακτική στο να γίνει υπερβολικά εξαρτημένη από έναν μόνο προμηθευτή φυσικού αερίου. Η Ρωσία είναι ήδη μια από τις κορυφαίες πηγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών και η τρίτη μεγαλύτερη σε LNG μετά την Αυστραλία και το Κατάρ. Εν τω μεταξύ, η παγκόσμια αγορά LNG προσφέρει στην Κίνα ευέλικτες επιλογές εφοδιασμού που δεν την δεσμεύουν σε μια συμφωνία πολλών δεκαετιών. Ωστόσο, με τις ΗΠΑ να είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο, υπάρχει ο κίνδυνος η Κίνα να γίνει περισσότερο εξαρτημένη από φορτία LNG από Αμερικανούς παραγωγούς με την πάροδο του χρόνου.

Ο αγωγός Power of Siberia 2 θα επέτρεπε στην Κίνα να αντισταθμίσει αυτόν τον κίνδυνο και να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια. Ένας αγωγός μέσω ξηράς θα μπορούσε να είναι ασφαλέστερος από τις θαλάσσιες διαδρομές σε περίπτωση αστάθειας στη Μέση Ανατολή που θα διαταράξει τη ναυτιλία ή γεωπολιτικών ή στρατιωτικών εντάσεων με τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους στην Ασία.

Τι σημαίνει ο νέος αγωγός για την υπόλοιπη αγορά φυσικού αερίου;

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο και οι ροές φυσικού αερίου μέσω του Power of Siberia 2 θα μπορούσαν να μειώσουν τη ζήτησή της για θαλάσσιες μεταφορές. Δεν είναι σαφές πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού, αλλά δεδομένου του χρονοδιαγράμματος του Power of Siberia 1, είναι πιθανό να βρίσκεται στην άλλη άκρη του 2030.

Η προμήθεια από τον νέο αγωγό και η επέκταση των άλλων δύο αγωγών από τη Ρωσία θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν την ανάγκη της Κίνας για περισσότερους από 40 εκατομμύρια μετρικούς τόνους LNG ετησίως, σύμφωνα με το BloombergNEF. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερο από το ήμισυ των εισαγωγών της χώρας σε υπερψυγμένο καύσιμο πέρυσι.
Οι υψηλότερες ροές φυσικού αερίου μέσω αγωγών θα μπορούσαν να περιορίσουν τις εισαγωγές LNG της Κίνας

Η ζήτηση για LNG στην Κίνα θα μπορούσε να κορυφωθεί γύρω στο 2030

Εάν η Κίνα αγοράσει λιγότερο LNG, αυτό θα μπορούσε να απελευθερώσει την προσφορά για τους εισαγωγείς σε άλλα μέρη της Ασίας και της Ευρώπης, μειώνοντας τις τιμές και βοηθώντας στην άμβλυνση των πληθωριστικών πιέσεων. Αυτά είναι καλά νέα για τους αγοραστές LNG, αλλά λιγότερο για τους εξαγωγείς, ιδίως τους νέους τερματικούς σταθμούς που τίθενται σε λειτουργία και τους κατασκευαστές που επιθυμούν να λάβουν μια τελική επενδυτική απόφαση για μελλοντικά έργα.

Η μειωμένη όρεξη από την Κίνα για LNG θα μπορούσε να υπονομεύσει την προσπάθεια του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να ενισχύσει τις εξαγωγές ενέργειας των ΗΠΑ.

Μια αυξανόμενη υπερπροσφορά αναμενόταν ήδη στην παγκόσμια αγορά LNG τα επόμενα χρόνια, καθώς θα ξεκινούσαν νέες εγκαταστάσεις εξαγωγής. Εάν ο αγωγός Power of Siberia 2 τεθεί σε λειτουργία στις αρχές της δεκαετίας του 2030, θα μπορούσε να επεκτείνει την υπερπροσφορά και να επηρεάσει τις τιμές.

Γιατί φαίνεται να προχωράει τώρα το Power of Siberia 2;

Το έργο είχε κολλήσει σε ένα ατελείωτο μοτίβο αναμονής, καθώς χρόνια διαπραγματεύσεων ακολουθούσαν το ίδιο σενάριο: Ο Πούτιν και ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ συναντιόντουσαν και τα ρωσικά ανακοινωθέντα ανέφεραν ότι είχε σημειωθεί πρόοδος στον αγωγό «Δύναμη της Σιβηρίας 2», ενώ οι δηλώσεις της Κίνας συχνά δεν ανέφεραν καθόλου τον αγωγό.
Ο Σι Τζινπίνγκ και ο Βλαντιμίρ Πούτιν στη σύνοδο κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης στην Τιαντζίν την 1η Σεπτεμβρίου 2025.

Η φαινομενικά σημαντική συμφωνία ήρθε στο πλαίσιο της ανανέωσης του εμπορικού πολέμου του Τραμπ με την Κίνα από την επιστροφή του στην εξουσία τον Ιανουάριο. Στο πλαίσιο της μάχης για τους δασμούς, η Κίνα επέβαλε δασμούς στο αμερικανικό LNG και, από τις αρχές Σεπτεμβρίου, δεν είχε παραλάβει φορτίο από τον Φεβρουάριο.

Η Κίνα και η Ρωσία έχουν πλησιάσει περισσότερο στο ενεργειακό μέτωπο φέτος. Στα τέλη Αυγούστου, η Κίνα παρέλαβε την πρώτη της παράδοση από το ρωσικό έργο Arctic LNG 2, το οποίο έχει περιοριστεί λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ και δυσκολεύεται να βρει αγοραστές από τότε που μπήκε στη μαύρη λίστα στα τέλη του 2023 από την κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν. Η Κίνα φαίνεται απτόητη από τις απειλές του Τραμπ να τιμωρήσει τις χώρες που υποστηρίζουν την πολεμική οικονομία της Ρωσίας και τη βοηθούν να αποφύγει τις κυρώσεις.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης