Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να επανεξετάσει το πλαίσιο της πράσινης φορολογίας.
Επιπλέον εξετάζει την παροχή κινήτρων για δράσεις με οικολογικό αποτύπωμα.
Η κυβέρνηση επιδιώκει δικαιότερη και πιο αναλογική φορολόγηση, με έμφαση στις κοινωνικές επιπτώσεις, αλλά και μεγαλύτερη διαφάνεια στην απόδοση των μέτρων.
Οι αποφάσεις θα ευθυγραμμιστούν με τις κατευθύνσεις της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, συνδυάζοντας βιωσιμότητα, αποτελεσματικότητα και κοινωνική δικαιοσύνη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα έσοδα από περιβαλλοντικούς φόρους το 2023 έφτασαν τα 9,257 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 24,4% σε σχέση με το 2022.
Οι επιχειρήσεις κατέβαλαν 6,184 δισ. ευρώ και τα νοικοκυριά 3,072 δισ. ευρώ. Οι ενεργειακοί φόροι αποτελούσαν τη συντριπτική πλειονότητα αγγίζοντας τα 7,547 δισ. ευρώ.
Στο τέλος του 2023 συγκροτήθηκε ειδική ομάδα εργασίας στο Υπουργείο Οικονομικών, με αποστολή την πλήρη καταγραφή των πράσινων φόρων και τελών, την ανάλυση των δεδομένων και τον σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης.
Oι «πράσινοι» φόροι
Με βάση το ισχύον καθεστώς ο «χάρτης» με τους πράσινους φόρους διαμορφώνεται ως εξής:
1. Τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) ύψους 0,08 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο προϊόντος.
2.Περιβαλλοντικό τέλος ύψους 0,07 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας μεταφοράς.
3. Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση που αντικατέστησε το Φόρο Διαμονής και επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος.
4. Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών, ύψους 0,04 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.
5. Πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel). Το τέλος επιβάλλεται κατά τον τελωνισμό και τα έσοδα πάνε για τη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το έτος 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα
6. Έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου με βάση την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων. ια την επιβολή του τέλους ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων (διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας), λαμβάνεται υπόψη, η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, βάσει τιμοκαταλόγων, με βάση τους συντελεστές της κλίμακας προοδευτικής φορολόγησης οι οποίοι διαφοροποιούνται περαιτέρω, ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), καθώς και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση.
7. Τέλος ταξινόμησης ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα οχήματα με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση.
8. Τέλη κυκλοφορίας βάσει εκπομπών CO₂. Για οχήματα που ταξινομήθηκαν από 1/11/2010 έως 31/12/2020 υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Για οχήματα που ταξινομούνται από 1/1/2021 και εφεξής εφαρμόζεται νέα τροποποιημένη κλίμακα με αυστηρότερα κριτήρια εκπομπών.
www.worldenergynews.gr






