Επικαιρότητα

Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ κρυπτονομίσματα, φοροδιαφυγή και μαύρο χρήμα

Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ κρυπτονομίσματα, φοροδιαφυγή και μαύρο χρήμα
Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, η ΑΑΔΕ πρόκειται να εφαρμόσει μια σειρά πρωτοβουλιών που αφορούν στη στενότερη συνεργασία με φορολογικές αρχές άλλων κρατών, την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στο έλεγχο των κρυπτονομισμάτων, καθώς και τη διασταύρωση με μεγαλύτερη ένταση των δεδομένων που ήδη λαμβάνει η Αρχή από τρίτες χώρες

Η ΑΑΔΕ εντείνει τους ελέγχους με νέες συμβάσεις, DAC9 και αυστηρότερες διασταυρώσεις. Μέσα από αυτούς στοχεύει σε διεθνή φοροδιαφυγή, κρυπτονομίσματα και μαύρο χρήμα, που αφορούν την εμπλοκή φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.

Οι πρωτοβουλίες της ΑΑΔΕ

Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, η ΑΑΔΕ πρόκειται να εφαρμόσει μια σειρά πρωτοβουλιών που αφορούν στη στενότερη συνεργασία με φορολογικές αρχές άλλων κρατών, την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στο έλεγχο των κρυπτονομισμάτων, καθώς και τη διασταύρωση με μεγαλύτερη ένταση των δεδομένων που ήδη λαμβάνει η Αρχή από τρίτες χώρες.

Οι δράσεις αφορούν φυσικά και νομικά πρόσωπα με φορολογική κατοικία στη χώρα και σηματοδοτούν την προσπάθεια της ΑΑΔΕ να σφίξει τον κλοιό γύρω από όσους επιχειρούν να αποκρύψουν εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία στο εξωτερικό ή να χρησιμοποιήσουν νέες τεχνολογίες, όπως τα κρυπτονομίσματα, για παράνομες συναλλαγές.

Οι δηλώσεις του Διοικητή

Ειδικότερα ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής έχει ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αρχής:

-Την υποβολή εισήγησης στον Διοικητή ΑΑΔΕ για τη διαμόρφωση των ελληνικών θέσεων στο πλαίσιο σύναψης τουλάχιστον Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας (ΣΑΔΦ) με χώρες οικονομικού ενδιαφέροντος, μέχρι τις 28/11/2025. Οι συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας, αφενός απαλλάσσουν από τη διπλή φορολογία επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα, αφετέρου η ΑΑΔΕ λαμβάνει πλήρη πληροφόρηση για τα εισοδήματα που αποκτούν από το εξωτερικό όσοι έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.

-Την υποβολή εισήγησης για το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά την ενσωμάτωση του παράγωγου δικαίου της ΕΕ ή την κύρωση διεθνών, διμερών ή πολυμερών συμφωνιών για τα θέματα της διεθνούς διοικητικής συνεργασίας στον τομέα της φορολογίας, καθώς και τροποποίηση της εσωτερικής νομοθεσίας για την εναρμόνισή της με τα διεθνή πρότυπα ΟΟΣΑ & ΕΕ.

Οι κινήσεις που έχουν προγραμματιστεί

-Η κύρωση της Πολυμερούς Συμφωνίας Αρμοδίων Αρχών για το Πλαίσιο Υποβολής Πληροφοριών Κρυπτοστοιχείων (Multilateral Competent Authority Agreement on Crypto-Asset Reporting Framework), μέχρι τις 28/11/2025.

-Η κύρωση του Προσαρτήματος στην Πολυμερή Συμφωνία Αρμοδίων Αρχών για την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών (Addendum to the Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information, με την τροποποίηση του ν. 4428/2016.

-Η ενσωμάτωση της οδηγίας του Συμβουλίου ΕΕ για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ ("DAC 9").

Οι αλλαγές που φέρνει η οδηγία DAC9

Η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της DAC9, αφορά στη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας των κρατών – μελών της ΕΕ. Πρόκειται για την Οδηγία ΕΕ 2025/872 (γνωστή και ως DAC9), η οποία υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ στις 14 Απριλίου 2025 και δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ στις 6 Μαΐου 2025.

Η DAC9 εισάγει νέους κανόνες για την υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις δηλώσεις συμπληρωματικού φόρου (Top–up tax), οι οποίες προκύπτουν από την εφαρμογή του παγκόσμιου ελάχιστου φόρου σύμφωνα με την Οδηγία 2022/2523 της ΕΕ και τον εγχώριο νόμο «Ο περί Εξασφάλισης Παγκόσμιου Ελάχιστου Επιπέδου Φορολογίας των Ομίλων Πολυεθνικών Επιχειρήσεων και των Εγχώριων Ομίλων Μεγάλης Κλίμακας στην Ένωση Νόμος του 2024». Οι κανόνες αυτοί ευθυγραμμίζονται με τα διεθνή πρότυπα του ΟΟΣΑ για την αποφυγή της διάβρωσης της φορολογικής βάσης και της μετατόπισης κερδών (BEPS).

Τα κυριότερα σημεία της Οδηγίας

-Υποχρέωση Υποβολής Δηλώσεων: Οι όμιλοι ΠΕ και οι εγχώριοι ομίλοι μεγάλης κλίμακας πρέπει να υποβάλλουν τις δηλώσεις συμπληρωματικού φόρου στις φορολογικές αρχές του κράτους μέλους τους. Εναλλακτικά, η δήλωση μπορεί να υποβληθεί κεντρικά από την οντότητα που είναι η τελική μητρική ή από άλλη εξουσιοδοτημένη οντότητα.

-Πρότυπο Δήλωσης: Η Οδηγία εισάγει ένα τυποποιημένο πρότυπο για την υποβολή των πληροφοριών συμπληρωματικού φόρου το οποίο θα χρησιμοποιείται από όλες τις χώρες της ΕΕ, εξασφαλίζοντας ομοιομορφία και διαφάνεια.

-Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών: Οι πληροφορίες θα ανταλλάσσονται αυτόματα μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Η πρώτη ανταλλαγή θα πραγματοποιηθεί το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2026.

-Προθεσμίες Υποβολής: Η πρώτη υποβολή συμπληρωματικού φόρου πρέπει να γίνει μέχρι τις 30 Ιουνίου 2026.

Οι υποχρεώσεις των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων

Η Οδηγία διευρύνει τις υποχρεώσεις υποβολής πληροφοριών σε χρηματοοικονομικά Ιδρύματα, όπως τράπεζες, επενδυτικές εταιρείες, διαχειριστές κεφαλαίων και ασφαλιστικές εταιρείες που παρέχουν προϊόντα επενδύσεων ή συντάξεων.

Ως τις 30 Οκτωβρίου 2025 οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ καλούνται να διασταυρώσουν τουλάχιστον του 50% των εισερχομένων πληροφοριών από αλλοδαπές αρχές μέσω της Διεθνούς Διοικητικής Συνεργασίας, με τις υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (DAC1) τουλάχιστον για τα έτος 2020.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης