Η Ρωσία συνεχίζει να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αρκτική. Πάνω από ένα χρόνο μετά τη ρυμούλκηση της δεύτερης γραμμής παραγωγής στη χερσόνησο Gydan, ένα πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου έδεσε στο τρένο 2 του έργου Arctic LNG 2 για πρώτη φορά.
To πλοίο μεταφοράς
Το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Christophe de Margerie, κλάσης πάγου, που κατασκευάστηκε αρχικά για το γειτονικό έργο Yamal LNG, έφτασε στον τερματικό σταθμό Utrenniy στις 22 Σεπτεμβρίου. Δορυφορικές εικόνες επιβεβαιώνουν ότι έδεσε δίπλα στο τρένο 2.
Η φόρτωση σηματοδοτεί ότι η Novatek, η πλειοψηφία του εργοστασίου, έχει ξεπεράσει τα αρχικά προβλήματα εκκίνησης που προέκυψαν εν μέρει από την ανάγκη αντικατάστασης των αρχικών αεριοστροβίλων με ηλεκτροκινητήρα λόγω των κυρώσεων των προμηθευτών.
Οι παραδώσεις
Η έναρξη λειτουργίας του δεύτερου τρένου έρχεται λίγες εβδομάδες αφότου η Μόσχα, για πρώτη φορά, βρήκε αγοραστή για τα εγκεκριμένα φορτία LNG από το εργοστάσιο. Για περισσότερο από ένα χρόνο, έως και ένα εκατομμύριο τόνοι υπερψυγμένου αερίου παρέμειναν στην επιφάνεια ελλείψει αγοραστών πρόθυμων να αψηφήσουν τις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Στα τέλη Αυγούστου, το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Arctic Mulan πραγματοποίησε την πρώτη παράδοση στον τερματικό σταθμό Beihai της PipeChina. Ακολούθησαν πέντε επιπλέον εκφορτώσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα, με αρκετά ακόμη πλοία καθ' οδόν.
Η σιωπή των ΗΠΑ και η αποδοχή της Κίνας
Η κυβέρνηση Τραμπ έχει παραμείνει εμφανώς σιωπηλή σχετικά με αυτή τη συνεχιζόμενη παραβίαση των κυρώσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά πλοία που μετέφεραν κυρωμένο LNG άρχισαν να κινούνται προς την Κίνα καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη η σύνοδος κορυφής Τραμπ-Πούτινγκ Άνκορατζ.
Η αποδοχή του LNG από την Κίνα από το κυρωμένο έργο Arctic LNG 2 στέλνει ένα σαφές πολιτικό μήνυμα σηματοδοτώντας την εμβάθυνση των ενεργειακών δεσμών της χώρας με τη Ρωσία. Δοκιμάζει επίσης τις δυνατότητες επιβολής των ΗΠΑ.
«Η αποτυχία επιβολής ακόμη και των υφιστάμενων κυρώσεων κατά της Ρωσίας και η φαινομενική προθυμία να δοθεί στην Κίνα το ελεύθερο να αγοράσει ρωσική ενέργεια υπονομεύει ουσιαστικά τις προσπάθειες για τον τερματισμό του πολέμου και για να επηρεαστεί ο υπολογισμός του Κρεμλίνου στις διαπραγματεύσεις», έγραψαν ορισμένοι Δημοκρατικοί γερουσιαστές σε επιστολή τους προς τον Υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο και τον Υπουργό Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ την περασμένη εβδομάδα.
Ο Λευκός Οίκος του Τραμπ δεν έχει ανακοινώσει καμία νέα κυρωση που να στοχεύει τον τομέα LNG της Ρωσίας από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο. Μια διακομματική ομάδα Αμερικανών γερουσιαστών συντάσσει νομοθεσία, τον Νόμο περί Στόλου SHADOW, με στόχο την επιβολή κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Οι προοπτικές του νομοσχεδίου είναι αβέβαιες, ειδικά χωρίς σαφή κατεύθυνση από τον Λευκό Οίκο.
Οι προκλήσεις παραμένουν
Παρά την επιτυχημένη έναρξη του Train 2, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις για το ναυαρχικό έργο LNG της Ρωσίας. Και οι δύο γραμμές παραγωγής φέρεται να λειτουργούν μόνο με τη μισή χωρητικότητα, με αποτέλεσμα η μέγιστη παραγωγή του εργοστασίου να φτάσει περίπου τα 6,6 mtpa. Η κατασκευή ενός τρίτου τρένου έχει ανασταλεί.
Η έλλειψη μεταφορέων αερίου ικανών να αντέξουν τον πάγο σχεδόν σίγουρα θα αναγκάσει την Novatek να κλείσει το εργοστάσιο ή τουλάχιστον να μειώσει σημαντικά την παραγωγή καθώς επιστρέφουν οι χειμερινοί θαλάσσιοι πάγοι.
Προς το παρόν, διαθέτει μόνο ένα πλοίο κατηγορίας πάγου Arc7, το Christophe de Margerie. Ένα δεύτερο, το Aleksey Kosygin, παραμένει σε ξηρή δεξαμενή σε ένα ρωσικό ναυπηγείο στην Άπω Ανατολή, αν και μπορεί να είναι έτοιμο πριν από τον χειμώνα. Με δύο μεταφορείς Arc7, η Novatek πιθανότατα θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί εβδομαδιαία φόρτωση στο Arctic LNG 2, που ισοδυναμεί με παραγωγή περίπου 3,5 mtpa.
www.worldenergynews.gr






