Ενέργεια & Αγορές

Η BP ωθεί την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου στα μέσα του 2030 (Oil Price)

Η BP ωθεί την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου στα μέσα του 2030 (Oil Price)
Στην τελευταία έκδοση των Ενεργειακών Προοπτικών της, η BP έγραψε ότι «Η ζήτηση πετρελαίου μειώνεται σε σχέση με τις προοπτικές, αλλά συνεχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα τουλάχιστον για τα επόμενα 10-15 χρόνια»

Πριν από ένα χρόνο, η BP προέβλεψε ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου θα μπορούσε να κορυφωθεί πριν από το 2030. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία ήταν σύμφωνη με τον IEA και μια σειρά από άλλους προβλέψεις. Φέτος, η BP άλλαξε την πρόβλεψή της. Τώρα, η υπερμεγέθης εταιρεία αναμένει ότι η αύξηση της ζήτησης θα συνεχιστεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 - και στη συνέχεια θα αρχίσει να μειώνεται αργά.

Οι προοπτικές μειώνονται

Στην τελευταία έκδοση των Ενεργειακών Προοπτικών της, η BP έγραψε ότι «Η ζήτηση πετρελαίου μειώνεται σε σχέση με τις προοπτικές, αλλά συνεχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα τουλάχιστον για τα επόμενα 10-15 χρόνια». Η μείωση, σύμφωνα με τους προβλέψεις, θα ήταν αποτέλεσμα περαιτέρω κερδών στην ενεργειακή απόδοση και της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, αυτές οι τάσεις απόδοσης συν ηλεκτροκίνησης θα αντισταθμίζονταν από την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου από τον πετροχημικό τομέα.

Τα κέρδη ενεργειακής απόδοσης έχουν επιβραδυνθεί τα τελευταία χρόνια και αυτό θα επηρεάσει τη μελλοντική πορεία της ζήτησης πετρελαίου, ανέφερε η BP. Η επιβράδυνση του ρυθμού βελτίωσης της αποδοτικότητας ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια και, εκτός εάν αντιστραφεί, η BP προβλέπει ετήσιο ρυθμό βελτίωσης της αποδοτικότητας στο 2%, γεγονός που θα οδηγήσει σε πρόσθετη ζήτηση πετρελαίου περίπου 6 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως κατά την επόμενη δεκαετία.

Δεδομένου ότι κάθε τεχνολογία έχει όρια σε ό,τι θα μπορούσε να κερδίσει όσον αφορά την αποδοτικότητα, πιθανότατα θα ήταν μάλλον δύσκολο να αντιστραφεί η επιβράδυνση του ρυθμού βελτίωσης της αποδοτικότητας τα τελευταία πέντε χρόνια. Κυρίως, αυτά τα κέρδη σχετίζονται με την παραγωγή ενέργειας και την πιθανότητα η αιολική και η ηλιακή ενέργεια να αντικαταστήσουν το φυσικό αέριο και τον άνθρακα ως κυρίαρχη πηγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά αφορούν επίσης την αποδοτικότητα καυσίμων στα οχήματα, όπου κυριαρχεί το πετρέλαιο.

Οι αναδυόμενες οικονομίες στο τιμόνι

Σε ένα αναμενόμενο εύρημα, η BP σημείωσε στην έκθεσή της ότι η αύξηση της ζήτησης τόσο για πετρέλαιο όσο και για φυσικό αέριο θα συνεχίσει να καθοδηγείται από τις αναδυόμενες οικονομίες. Η Κίνα αντιπροσωπεύει το ήμισυ της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου εδώ και χρόνια, αλλά τώρα, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησής της επιβραδύνεται και άλλες ασιατικές οικονομίες έρχονται στο προσκήνιο ως κινητήριες δυνάμεις. Η Ινδία είναι το πιο προφανές και μεγαλύτερο παράδειγμα, αλλά σύμφωνα με την BP, η υπόλοιπη Ασία θα διαδραματίσει επίσης ρόλο στη διαμόρφωση της καμπύλης ζήτησης έως το 2050.

Η εταιρεία εξετάζει δύο σενάρια στην πρόβλεψή της. Το ένα ονομάζεται Τρέχουσα Πορεία και ουσιαστικά αναφέρεται στις ήδη υπάρχουσες τάσεις και πολιτικές. Το άλλο σενάριο, Κάτω των 2°C, αναφέρεται σε μια πιο ενεργή ώθηση για απαλλαγή από τον άνθρακα τόσο από τον πολιτικό όσο και από τον εταιρικό κόσμο. Σύμφωνα με το σενάριο Τρέχουσας Πορείας, η ζήτηση πετρελαίου μειώνεται κατά 15% από τα επίπεδα του 2023 έως το 2050. Στο σενάριο Κάτω των 2°C, η ζήτηση πετρελαίου μειώνεται έως και 70%.

Τα σενάρια για την ζήτηση

Στο σενάριο Τρέχουσας Πορείας, η ζήτηση για αργό πετρέλαιο κορυφώνεται γύρω στο 2035 και σταθεροποιείται μέχρι το 2050 στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, μια πτώση ορατή μόνο στην Κίνα και τον ανεπτυγμένο κόσμο, σύμφωνα με την BP. Στο σενάριο Κάτω των 2°C, η μείωση είναι τόσο ταχύτερη - μετά το 2035 - όσο και πιο έντονη. Ενώ στο σενάριο Τρέχουσας Πορείας, η ζήτηση πετρελαίου το 2050 εκτιμάται σε περίπου 85 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, στο σενάριο Κάτω των 2°C, αυτή η ζήτηση μειώνεται σε λιγότερο από 35 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Και στα δύο σενάρια, η ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να υποστηριχθεί από την αύξηση των αεροπορικών ταξιδιών καθώς η παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα επεκτείνεται και οι αναπτυσσόμενες οικονομίες συνεχίζουν να βελτιώνουν το βιοτικό επίπεδο των πληθυσμών τους. Η βιομηχανική χρήση αργού πετρελαίου, από την άλλη πλευρά, αναμένεται να μειωθεί τα έτη έως το 2050.

Το ίδιο θα συμβεί και με τη ζήτηση πετρελαίου από τον τομέα των μεταφορών, χάρη στις σκόπιμες πολιτικές που αποσκοπούν στην αποθάρρυνση των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η BP προβλέπει ότι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων και των φορτηγών θα αυξηθεί από 40 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2023 σε 480 εκατομμύρια το 2035 - και αυτό ισχύει στο σενάριο Τρέχουσας Πορείας. Σύμφωνα με το σενάριο Κάτω των 2°C, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων θα φτάσει τα 560 εκατομμύρια το 2035. Μέχρι το 2050, τα ηλεκτρικά οχήματα θα φτάσουν τα 1,4 δισεκατομμύρια στην τρέχουσα τροχιά και τα 2,1 δισεκατομμύρια στην τρέχουσα τροχιά κάτω των 2°C. Για λόγους συνάφειας, από το 2024, ο συνολικός αριθμός αυτοκινήτων στον κόσμο εκτιμάται σε περίπου 1,475 δισεκατομμύρια.

Αντιμετώπιση αυτής της απώλειας ζήτησης από τον τομέα των μεταφορών, η ζήτηση πετρελαίου από τη βιομηχανία πετροχημικών αυξάνεται. Αυτή είναι ίσως η λιγότερο εκπληκτική πρόβλεψη στην πρόβλεψη της BP. Για χρόνια, πολλοί προβλέποντες έχουν δηλώσει ότι τα πετροχημικά θα γίνουν ο μεγαλύτερος μοχλός της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, αντικαθιστώντας τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Πράγματι, όπως αναφέρει η BP στις προβλέψεις της, η ζήτηση για πετρέλαιο ως πρώτη ύλη πετροχημικών έχει αυξηθεί από 8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2000 σε πάνω από 14 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023. Αυτό αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο της συνολικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου κατά την περίοδο.

Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης σε πετροχημικά πρόκειται επίσης να αρχίσει να επιβραδύνεται σε μια δεκαετία, εν μέσω της εξασθένησης της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, η οποία θα επηρέαζε άμεσα τη ζήτηση για πλαστικά, όπου χρησιμοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου, σύμφωνα με την BP.

Δεν υπάρχουν καλά νέα για την βιομηχανία

Κανένα από τα δύο σενάρια δεν αποτελεί καλό οιωνό για τη βιομηχανία πετρελαίου, της οποίας η ίδια η BP αποτελεί μεγάλο μέρος. Ωστόσο, όπως σημειώνει η εταιρεία νωρίς στις προβλέψεις της, «Η πιθανότητα οποιοδήποτε από τα δύο σενάρια που χρησιμοποιούνται στις φετινές Ενεργειακές Προοπτικές να υλοποιηθεί ακριβώς όπως περιγράφεται είναι αμελητέα».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης