Στο «Φόρουμ Αλυσίδας Βιομηχανίας Μπαταριών Ιόντων Νατρίου και Ανάπτυξης Προτύπων» του 2025, οι ειδικοί του κλάδου δήλωσαν ότι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου (SIB) προχωρούν από έργα επίδειξης σε μεγάλης κλίμακας εμπορευματοποίηση, με τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια να αναμένεται να καθορίσουν την θέση τους στην αγορά, σύμφωνα με την Sina Finance.
Μετατόπιση στον ανταγωνισμό
Ο Li Jinghong, ακαδημαϊκός της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Tsinghua, τόνισε ότι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θα πρέπει να επικεντρωθούν στον διαφοροποιημένο ανταγωνισμό και όχι στην άμεση υποκατάσταση των μπαταριών ιόντων λιθίου. Σημείωσε τα ξεχωριστά πλεονεκτήματά τους, όπως η υψηλή ισχύς εξόδου, η ισχυρή απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες, η υψηλή ασφάλεια και το σχετικά χαμηλό κόστος. Αυτά τα χαρακτηριστικά τις καθιστούν κατάλληλες για εφαρμογές όπως υβριδικά οχήματα, αδιάλειπτα τροφοδοτικά (UPS), ρύθμιση συχνότητας στην αποθήκευση ενέργειας και αντικατάσταση μπαταριών μολύβδου-οξέος.
Αρκετοί συμμετέχοντες τόνισαν ότι ο κλάδος έχει μετατοπιστεί από τις προσδοκίες «διαταραχής τιμών» που ακολούθησαν τις απότομες αυξήσεις των τιμών του λιθίου το 2021 σε ένα μοντέλο δημιουργίας αξίας. Η τρέχουσα εστίαση είναι στην επέκταση της κλίμακας, στη μείωση του κόστους, στη βελτίωση της ενεργειακής πυκνότητας και στην ευθυγράμμιση των προϊόντων με τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς. Οι ειδικοί συμφώνησαν ότι το 2026 είναι πιθανό να σηματοδοτήσει την έναρξη των μεγάλης κλίμακας εμπορικών εφαρμογών, όταν η επιχειρηματική αξία γίνει πιο εμφανής.
Εφαρμογές και τεχνική ανάπτυξη
Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θεωρούνται όλο και περισσότερο συμπληρωματικές των μπαταριών ιόντων λιθίου παρά ως αντικαταστάσεις. Ενώ η ενεργειακή τους πυκνότητα παραμένει χαμηλότερη, προσφέρουν υψηλότερη ιοντική αγωγιμότητα, ταχύτερη φόρτιση και εκφόρτιση και βελτιωμένη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτά τα χαρακτηριστικά τις τοποθετούν σε τομείς υψηλής ισχύος και υψηλής ζήτησης ρεύματος, όπως εμπορικά οχήματα, μηχανήματα εξόρυξης, κατασκευαστικά μηχανήματα, γεωργικά μηχανήματα και υβριδικά συστήματα που συνδυάζουν μπαταρίες με κινητήρες καυσίμου.
Ο Li Jinghong συνέστησε το φωσφορικό νάτριο βαναδίου, σε συνδυασμό με ανόδους σκληρού άνθρακα, ως βασικό σύστημα υλικών για την ανάπτυξη μπαταριών νατρίου υψηλής ισχύος λόγω της δομικής τους σταθερότητας και της πλατφόρμας υψηλής τάσης.
Η CATL έχει επίσης συμπεριλάβει μπαταρίες ιόντων νατρίου στον διαφοροποιημένο τεχνολογικό της χάρτη πορείας. Τον Απρίλιο, η εταιρεία λάνσαρε την πρώτη στον κόσμο μεγάλης κλίμακας, μαζικής παραγωγής μπαταρία νατρίου, η οποία καλύπτει συστήματα ισχύος επιβατικών αυτοκινήτων και μπαταρίες εκκίνησης βαρέων φορτηγών. Η CATL ανέφερε αργότερα ότι οι μπαταρίες νατρίου της επιτυγχάνουν ενεργειακή πυκνότητα 175 Wh/kg, επιτρέποντας πάνω από 500 χλμ. καθαρής ηλεκτρικής αυτονομίας, η οποία ενδεχομένως καλύπτει περισσότερο από το 40% της εγχώριας ζήτησης επιβατικών οχημάτων.
Κόστος, πρότυπα και υποστήριξη πολιτικής
Σύμφωνα με την CLS, ο Li Shujun, γενικός διευθυντής της Beijing Zhongke Haina Technology Co., δήλωσε ότι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου έχουν προχωρήσει από την επικύρωση πρωτοτύπων στην πρώιμη εμπορευματοποίηση. Αναμένει ότι το κόστος θα μειωθεί σημαντικά καθώς η ενεργειακή πυκνότητα βελτιώνεται και η παραγωγή κλιμακώνεται, ενδεχομένως μειώνοντάς το στο μισό μέσα σε δύο έως τρία χρόνια. Τα τρέχοντα προϊόντα επιτυγχάνουν ενεργειακή πυκνότητα περίπου 165 Wh/kg, 10.000 κύκλους στους 2°C και σταθερή λειτουργία από –40°C έως 45°C. Το κόστος μαζικής παραγωγής εκτιμάται σε 0,4–0,5 γιουάν/Wh, με περαιτέρω μειώσεις που αναμένονται στα 0,3 γιουάν/Wh, συγκρίσιμα με τις σημερινές μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου.
Οι προσπάθειες τυποποίησης προχωρούν επίσης. Σύμφωνα με τον He Penglin, αναπληρωτή διευθυντή του Ινστιτούτου Τυποποίησης Ηλεκτρονικών της Κίνας, έχουν εκδοθεί δύο εθνικά πρότυπα για μπαταρίες ιόντων νατρίου, ενώ 11 ακόμη βρίσκονται υπό ανάπτυξη, παράλληλα με τέσσερα διεθνή πρότυπα με επικεφαλής την Κίνα. Οι δοκιμές σε προϊόντα από 44 επιχειρήσεις επιβεβαίωσαν ισχυρή απόδοση και ασφάλεια σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενισχύοντας τις δυνατότητές τους ως εναλλακτικές λύσεις έναντι των μπαταριών μολύβδου-οξέος.
Κυβερνητικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένου του Υπουργείου Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφοριών και της Εθνικής Διοίκησης Ενέργειας, έχουν ορίσει τις μπαταρίες ιόντων νατρίου ως κατεύθυνση προτεραιότητας για νέα αποθήκευση ενέργειας, με πολιτικές που καθοδηγούν την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας.
Προοπτικές
Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας συμφώνησαν ότι οι μπαταρίες ιόντων νατρίου βρίσκονται σε σημείο καμπής. Με σαφείς τεχνικές οδούς, αυξανόμενη πολιτική υποστήριξη και καθορισμένα σενάρια εφαρμογής, η τεχνολογία δείχνει ισχυρή δυναμική. Οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η επιτυχία θα εξαρτηθεί από την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων υψηλής ισχύος, ανοχής σε χαμηλές θερμοκρασίες, ασφάλειας και κόστους, βελτιώνοντας παράλληλα σταθερά την ενεργειακή πυκνότητα.
Η περίοδος από τώρα έως το 2026 θεωρείται ευρέως ως ένα κρίσιμο παράθυρο για τις μπαταρίες ιόντων νατρίου για να εδραιώσουν την παρουσία τους σε εξειδικευμένες αγορές και να ξεκινήσουν την εμπορευματοποίηση σε μεγάλη κλίμακα.
www.worldenergynews.gr






