Οι εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ηλιακών πάνελ, μπαταριών και άλλων τεχνολογιών που μειώνουν τις εκπομπές άνθρακα σημειώνουν διαρκή άνοδο τα τελευταία χρόνια
Μια σιωπηλή αλλά κρίσιμη μάχη βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να προωθούν τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και την Κίνα να ηγείται στην παγκόσμια αγορά καθαρής ενέργειας μέσω εξαγωγών τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, προς το παρόν, η εικόνα του νικητή είναι σαφής: η Κίνα.
Οι εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ηλιακών πάνελ, μπαταριών και άλλων τεχνολογιών που μειώνουν τις εκπομπές άνθρακα σημειώνουν διαρκή άνοδο τα τελευταία χρόνια.
Τον Αύγουστο, οι εξαγωγές καθαρής τεχνολογίας έφτασαν σε νέο ρεκόρ, αγγίζοντας τα 20 δισ. δολάρια, σύμφωνα με έκθεση το think tank, Ember.

«Η Κίνα κατέγραψε ρεκόρ εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας, παρά τη μεγάλη πτώση στις τιμές», ανέφερε ο αναλυτής δεδομένων της Ember, Γιούαν Γκρέιαμ.
Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ, οι οποίες προβάλλονται ως σημαντικός εξαγωγέας ορυκτών καυσίμων, εξήγαγαν πετρέλαιο και φυσικό αέριο αξίας 80 δισ. δολαρίων έως τον Ιούλιο.
Η Κίνα, στο ίδιο διάστημα, εξήγαγε καθαρές τεχνολογίες ύψους 120 δισ. δολαρίων — διευρύνοντας τη διαφορά που ήδη υπήρχε το 2024, έτος στο οποίο οι ΗΠΑ σημείωσαν ρεκόρ εξαγωγών πετρελαίου, αλλά και πάλι έμειναν πίσω κατά 30 δισ. δολάρια σε σχέση με την Κίνα στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών.
Πέρα από την οικονομική αποτίμηση, ο όγκος των εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας αυξάνεται ραγδαία.
Παρά τη μείωση των τιμών στα ηλιακά πάνελ, τον Αύγουστο η Κίνα εξήγαγε εξοπλισμό ισχύος 46.000 MW — αριθμός ρεκόρ — επιβεβαιώνοντας ότι κερδίζει σε κλίμακα, όχι απλώς σε έσοδα.

Η Κίνα μπαίνει περισσότερο στις αναδυόμενες αγορές
Καθοριστικό ρόλο παίζει και η δυναμική διείσδυσης της Κίνας στις αναδυόμενες αγορές.
Πάνω από το 50% των εξαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος κατευθύνθηκε σε χώρες εκτός του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), υποδηλώνοντας ότι η επιρροή της Κίνας ενισχύεται πέραν των παραδοσιακών αγορών.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ, υπό τις διαδοχικές κυβερνήσεις Τραμπ και Μπάιντεν, έθεσαν προτεραιότητα στην αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών ορυκτών καυσίμων.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας του, επιδιώκει περαιτέρω απελευθέρωση των κανονισμών για να ενισχύσει την παραγωγή, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει την ανάπτυξη της εγχώριας πράσινης βιομηχανίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα παραμένει και ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου παγκοσμίως, καθώς η ενεργειακή της ζήτηση είναι τεράστια.
Παρά ταύτα, χρησιμοποιεί εντός της χώρας το μεγαλύτερο μέρος της καθαρής τεχνολογίας που παράγει — γεγονός που επιταχύνει και την εγχώρια πράσινη μετάβαση.

Το τρίτο τρίμηνο του 2025, η Κίνα αναμένεται να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην εσωτερική της αγορά από όσα πωλούνται συνολικά στις ΗΠΑ, ανεξαρτήτως τύπου καυσίμου.
Ωστόσο, και οι δύο χώρες διατηρούν πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στους αντίστοιχους τομείς ειδίκευσής τους.
Οι ΗΠΑ μπορεί να συνεχίσουν να αυξάνουν τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και να παραμένουν κυρίαρχες σε επίπεδο εσόδων.
Παρ' όλα αυτά, η επιρροή της Κίνας διεθνώς ενισχύεται μέσω του τεράστιου όγκου εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας, που καθίστανται όλο και πιο φθηνές και προσβάσιμες.

Όπως επισημαίνει ο Γκρεγκ Τζάκσον, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας Octopus Energy: «Οι εξαγωγές καθαρής ενέργειας είναι υλικό — ένα κράτος το αγοράζει και παράγει ηλεκτρική ενέργεια για μία ή δύο δεκαετίες.
Αντίθετα, το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται και εξαφανίζεται την ίδια στιγμή που καταναλώνεται».
Η διαφοροποίηση αυτή καταδεικνύει ότι η μάχη για την παγκόσμια κυριαρχία στις ενεργειακές εξαγωγές δεν είναι μόνο ζήτημα εσόδων, αλλά και γεωπολιτικής επιρροής, ενεργειακής ασφάλειας και τεχνολογικής ηγεσίας.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Bloomberg, προς το παρόν, η εικόνα του νικητή είναι σαφής: η Κίνα.
Οι εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ηλιακών πάνελ, μπαταριών και άλλων τεχνολογιών που μειώνουν τις εκπομπές άνθρακα σημειώνουν διαρκή άνοδο τα τελευταία χρόνια.
Τον Αύγουστο, οι εξαγωγές καθαρής τεχνολογίας έφτασαν σε νέο ρεκόρ, αγγίζοντας τα 20 δισ. δολάρια, σύμφωνα με έκθεση το think tank, Ember.

«Η Κίνα κατέγραψε ρεκόρ εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας, παρά τη μεγάλη πτώση στις τιμές», ανέφερε ο αναλυτής δεδομένων της Ember, Γιούαν Γκρέιαμ.
Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ, οι οποίες προβάλλονται ως σημαντικός εξαγωγέας ορυκτών καυσίμων, εξήγαγαν πετρέλαιο και φυσικό αέριο αξίας 80 δισ. δολαρίων έως τον Ιούλιο.
Η Κίνα, στο ίδιο διάστημα, εξήγαγε καθαρές τεχνολογίες ύψους 120 δισ. δολαρίων — διευρύνοντας τη διαφορά που ήδη υπήρχε το 2024, έτος στο οποίο οι ΗΠΑ σημείωσαν ρεκόρ εξαγωγών πετρελαίου, αλλά και πάλι έμειναν πίσω κατά 30 δισ. δολάρια σε σχέση με την Κίνα στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών.
Πέρα από την οικονομική αποτίμηση, ο όγκος των εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας αυξάνεται ραγδαία.
Παρά τη μείωση των τιμών στα ηλιακά πάνελ, τον Αύγουστο η Κίνα εξήγαγε εξοπλισμό ισχύος 46.000 MW — αριθμός ρεκόρ — επιβεβαιώνοντας ότι κερδίζει σε κλίμακα, όχι απλώς σε έσοδα.

Η Κίνα μπαίνει περισσότερο στις αναδυόμενες αγορές
Καθοριστικό ρόλο παίζει και η δυναμική διείσδυσης της Κίνας στις αναδυόμενες αγορές.
Πάνω από το 50% των εξαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος κατευθύνθηκε σε χώρες εκτός του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), υποδηλώνοντας ότι η επιρροή της Κίνας ενισχύεται πέραν των παραδοσιακών αγορών.
Αντίθετα, οι ΗΠΑ, υπό τις διαδοχικές κυβερνήσεις Τραμπ και Μπάιντεν, έθεσαν προτεραιότητα στην αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών ορυκτών καυσίμων.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας του, επιδιώκει περαιτέρω απελευθέρωση των κανονισμών για να ενισχύσει την παραγωγή, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει την ανάπτυξη της εγχώριας πράσινης βιομηχανίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα παραμένει και ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου παγκοσμίως, καθώς η ενεργειακή της ζήτηση είναι τεράστια.
Παρά ταύτα, χρησιμοποιεί εντός της χώρας το μεγαλύτερο μέρος της καθαρής τεχνολογίας που παράγει — γεγονός που επιταχύνει και την εγχώρια πράσινη μετάβαση.

Το τρίτο τρίμηνο του 2025, η Κίνα αναμένεται να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην εσωτερική της αγορά από όσα πωλούνται συνολικά στις ΗΠΑ, ανεξαρτήτως τύπου καυσίμου.
Ωστόσο, και οι δύο χώρες διατηρούν πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στους αντίστοιχους τομείς ειδίκευσής τους.
Οι ΗΠΑ μπορεί να συνεχίσουν να αυξάνουν τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και να παραμένουν κυρίαρχες σε επίπεδο εσόδων.
Παρ' όλα αυτά, η επιρροή της Κίνας διεθνώς ενισχύεται μέσω του τεράστιου όγκου εξαγωγών καθαρής τεχνολογίας, που καθίστανται όλο και πιο φθηνές και προσβάσιμες.

Όπως επισημαίνει ο Γκρεγκ Τζάκσον, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας Octopus Energy: «Οι εξαγωγές καθαρής ενέργειας είναι υλικό — ένα κράτος το αγοράζει και παράγει ηλεκτρική ενέργεια για μία ή δύο δεκαετίες.
Αντίθετα, το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται και εξαφανίζεται την ίδια στιγμή που καταναλώνεται».
Η διαφοροποίηση αυτή καταδεικνύει ότι η μάχη για την παγκόσμια κυριαρχία στις ενεργειακές εξαγωγές δεν είναι μόνο ζήτημα εσόδων, αλλά και γεωπολιτικής επιρροής, ενεργειακής ασφάλειας και τεχνολογικής ηγεσίας.
www.worldenergynews.gr






