Τη σύνταξη νομικής πρότασης για τα 176 δισ. ευρώ σε παγωμένα ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία για την στήριξη της Ουκρανίας θα αναθέσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ηγέτες της ΕΕ - Το «δάνειο επανορθώσεων» θα παρέχει περίπου 45 δισ.ευρώ ετησίως στο Κίεβο από το 2026 έως το 2028, ποσό που θα αποπληρωθεί μόνο όταν η Ρωσία καταβάλει τις πολεμικές αποζημιώσεις
Οι ηγέτες της ΕΕ θα αναθέσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 23 Οκτωβρίου τη σύνταξη νομικής πρότασης για την αξιοποίηση 176 δισεκατομμυρίων ευρώ παγωμένων ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων για ένα δάνειο προς την Ουκρανία - μια κίνηση που θα μπορούσε να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών αναγκών του Κιέβου για τα επόμενα τρία χρόνια.
Σύμφωνα με το RFE/RL και το OilPrice ευρωπαίοι διπλωμάτες πιστεύουν ότι υπάρχει πιθανότητα να συμφωνηθεί ολόκληρο το σχέδιο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και ότι θα βοηθήσει στην κάλυψη του αναμενόμενου ελλείμματος εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι πλέον πρόθυμες να χρηματοδοτήσουν το Κίεβο στον ίδιο βαθμό όπως πριν.
Η ιδέα δεν είναι να κατασχεθούν τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία κατέχονται σε μεγάλο βαθμό από την εταιρεία χρηματοπιστωτικών αγορών Euroclear με έδρα το Βέλγιο, αλλά πιθανότατα θα αντικατασταθούν με ομόλογα που εκδίδονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υποστηρίζονται από κράτη μέλη της ΕΕ και ενδεχομένως από άλλες χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) και άλλους εταίρους.
Τα χρήματα θα πηγαίνουν στη συνέχεια στο Κίεβο το 2026-2028 ως το λεγόμενο «δάνειο επανορθώσεων», το οποίο η Ουκρανία θα πρέπει να αποπληρώσει μόνο όταν η Ρωσία καταβάλει τις πολεμικές επανορθώσεις.
Τρια κρίσιμα ζητήματα
Σε γενικές γραμμές, τρία ζητήματα πρέπει ακόμη να διευθετηθούν και θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης τις επόμενες εβδομάδες.
Πρώτον, υπάρχουν νομικά ερωτήματα, τα οποία εγείρονται κυρίως από τη χώρα υποδοχής του Euroclear, το Βέλγιο.
Επίσης, υπάρχουν συζητήσεις σχετικά με το πού μπορεί η Ουκρανία να δαπανήσει τα χρήματα, με κύριο κίνητρο τη Γαλλία.
Και τέλος, υπάρχει μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με το ποιος θα συμμετάσχει, πώς και ποιοι κίνδυνοι συνεπάγεται αυτό.
Το Βέλγιο φοβάται ότι ορισμένες χώρες εκτός ΕΕ - όπως η Κίνα, για παράδειγμα - θα αρχίσουν να αποσύρουν τον κυρίαρχο πλούτο τους στο Euroclear εν μέσω φόβων ότι ενδέχεται να κατασχεθεί για πολιτικούς λόγους. Αυτή είναι μια ανησυχία που έχει εκφράσει και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ωστόσο, έχει καταστήσει σαφές σε ένα έγγραφο συζήτησης που είδε το RFE/RL ότι η λήψη αυτών των μέτρων δεν αποτελεί κατάσχεση, καθώς το κύριο χρηματικό ποσό θα παραμείνει ανέγγιχτο. Είναι επίσης ένα εφάπαξ, προσωρινό μέτρο.
Το Βέλγιο ανησυχεί επίσης ότι μπορεί να χρειαστεί να αποπληρώσει τα χρήματα μόνο του εάν η Ρωσία προσφύγει στο δικαστήριο και κερδίσει, αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επισημάνει ότι οι ρωσικές δικαστικές αποφάσεις δεν είναι εκτελεστές στην ΕΕ.
Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει επίσης προταθεί ένα σύστημα διμερών εγγυήσεων από μεμονωμένα κράτη μέλη, το οποίο θα αντικατασταθεί το 2028 όταν τεθεί σε ισχύ ο νέος μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός της ΕΕ.
Έπειτα, υπάρχει το ερώτημα πώς θα πρέπει να επιτραπεί στην Ουκρανία να δαπανήσει τα περίπου 45 δισεκατομμύρια ευρώ που θα λαμβάνει κάθε χρόνο.
Εφαρμογή χωρίς ομοφωνία
Η Γαλλία έχει εκφράσει έντονα την επιμονή της ότι τα χρήματα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται κυρίως για αμυντικές προμήθειες στην Ευρώπη, ενώ άλλοι έχουν ζητήσει μεγαλύτερη ευελιξία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει έναν συμβιβασμό «δύο πυλώνων» - με το ένα μέρος των χρημάτων να δαπανάται για «την αμυντική τεχνολογική και βιομηχανική βάση της Ουκρανίας και την ενσωμάτωσή της στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, μεταξύ άλλων μέσω της προμήθειας αμυντικού υλικού», και το άλλο μέρος να χρησιμοποιείται για την κλασική δημοσιονομική στήριξη.
Τώρα, το ζήτημα είναι αν και τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ θα υποστηρίξουν το σχέδιο.
Η ομοφωνία δεν απαιτείται για την υπογραφή του δανείου επανορθώσεων, αλλά όσο περισσότερα κράτη μέλη υπογράψουν, τόσο μεγαλύτερος είναι ο επιμερισμός του κινδύνου.
Οι Βρυξέλλες ιδανικά θέλουν να έχουν ορισμένες από τις χώρες της G7 στη διάθεσή τους, ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτό δεν είναι αποκλειστικά μια κοινοτική επιχείρηση, δεδομένου ότι υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία ρωσικών κεντρικών τραπεζών και αλλού. Θα βοηθούσε επίσης στην αποτροπή της πιθανής διαρροής περιουσιακών στοιχείων που τηρούνται σε ευρώ, εάν, για παράδειγμα, η Βρετανία και η Ιαπωνία δεσμευτούν επίσης.
Αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε στο RFE/RL ότι εάν, ας πούμε, η Ουγγαρία και η Σλοβακία δεν συμμετάσχουν, αυτό θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από την ανάληψη δράσης από μερικές πλούσιες χώρες εκτός ΕΕ.
www.worldenergynews.gr






