Η παγκόσμια βιομηχανία υδρογόνου έγινε γνωστή, ειδικά από την οπτική γωνία των χωρών εισαγωγής, στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Υδρογόνου νωρίτερα αυτόν τον μήνα στις Βρυξέλλες.
Το υδρογόνο σε σταυροδρόμι
Υπήρχε μια εμφανής αίσθηση απογοήτευσης με αυτό που πολλοί θεωρούν ένα υπερβολικό κανονιστικό πλαίσιο που προκαλεί καθυστερήσεις. Αλλά και μια αίσθηση αναπόφευκτου, με τις εντολές για το υδρογόνο να έχουν τεθεί σε ισχύ και την κατασκευή αγωγών να βρίσκεται σε εξέλιξη. Η Ευρώπη αναμένεται να γίνει το μεγαλύτερο κέντρο ζήτησης στον κόσμο για υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Υπήρχε επίσης μια αίσθηση αποφασιστικότητας ενόψει ενός αυξανόμενου αριθμού ακυρώσεων έργων.
«Οι τουρίστες έχουν φύγει», δήλωσε ο Γιόργκο Χατζημαρκάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Hydrogen Europe, ενός βιομηχανικού ομίλου με έδρα τις Βρυξέλλες. Καθώς τα πιο αδύναμα έργα έχουν παραμεληθεί, τόνισε την ανάγκη για ρεαλισμό με πολιτικές όπως οι υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις απορρόφησης για τις μεγάλες βιομηχανίες.
Το υδρογόνο, είπε, βρίσκεται τώρα σε ένα σταυροδρόμι και υπάρχει ανάγκη χαλάρωσης των κανονισμών για να επιτραπεί στην αγορά καθαρού υδρογόνου να διαμορφωθεί.
Έργα και πρόοδος
Επισημάνθηκε η πρόοδος σε μερικά μεγάλα έργα, όπως η πρόσφατη συμφωνία εξαγοράς μεταξύ της γερμανικής ενεργειακής εταιρείας RWE AG και της γαλλικής πετρελαϊκής εταιρείας TotalEnergies. Περίπου 30.000 μετρικοί τόνοι πράσινου υδρογόνου, που παράγονται στο εργοστάσιο ηλεκτρόλυσης 300 μεγαβάτ της RWE στο Λίνγκεν, θα μεταφέρονται ετησίως μέσω αγωγού 600 χιλιομέτρων στο διυλιστήριο της Total στη Σαξονία-Άνχαλτ από το 2030.
Πρόοδος αναφέρθηκε επίσης στο λιμάνι του Ρότερνταμ, όπου η Shell κατασκευάζει ηλεκτρολυτική ισχύ 200 MW για την παραγωγή περίπου 22.000 μετρικών τόνων πράσινου υδρογόνου ετησίως. Αυτό θα μετακινηθεί από τον χώρο παραγωγής στο Μάασβλακτε περίπου 30 χιλιόμετρα μέσω νέου αγωγού στο Shell Energy and Chemicals Park στο Ρότερνταμ.
Σύμφωνα με έκθεση, το υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα έχει ξεπεράσει τα 110 δισεκατομμύρια δολάρια σε δεσμευμένο κεφάλαιο. Έχει δεκαπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Περίπου 500 έργα σε όλο τον κόσμο έχουν φτάσει στο στάδιο της τελικής έγκρισης, βρίσκονται σε κατασκευή ή λειτουργία. Η σειρά έργων θα μπορούσε να υποστηρίξει δυναμικότητα καθαρού υδρογόνου 9-14 mtpa έως το 2030.
Η Κίνα ηγείται με επενδύσεις 33 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ακολουθούμενη από τη Βόρεια Αμερική με 23 δισεκατομμύρια δολάρια και την Ευρώπη με 19 δισεκατομμύρια δολάρια.
Χαιρέτισε «μια βιομηχανία που βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης» και αναφέρθηκε σε δεδομένα έρευνας που δείχνουν ότι το 97% των CEOs πιστεύουν ότι το υδρογόνο είναι μια βασική λύση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στους «δύσκολα μειούμενους» βιομηχανικούς τομείς.
Αντίδραση στους κανόνες
Ένα κεντρικό ζήτημα αφορά την πηγή ηλεκτρικής ενέργειας για την ηλεκτρόλυση στην παραγωγή υδρογόνου χωρίς άνθρακα ή «πράσινου» υδρογόνου. Η ΕΕ έχει εκδώσει αυτό που οι υποστηρικτές της βιομηχανίας θεωρούν υπερβολικά αυστηρούς κανόνες για αυτό που θεωρείται «ανανεώσιμο καύσιμο μη βιολογικής προέλευσης» (RFNBO).
Οι κανόνες εμπίπτουν στην αναθεωρημένη Οδηγία της ΕΕ για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED III) και στις επακόλουθες τεχνικές οδηγίες. Ο ευρωπαϊκός στόχος σε αυτήν την οδηγία είναι το 42% του υδρογόνου που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία να είναι RFNBO έως το 2030, αυξάνοντας το ποσοστό σε 60% έως το 2035.
Οι κανόνες αφορούν την «προσθετικότητα», που σημαίνει ότι η ηλεκτρόλυση που παράγει υδρογόνο τροφοδοτείται με νέα ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια (που δεν εκτρέπεται από την υπάρχουσα δυναμικότητα). Αφορούν τη χρονική συσχέτιση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου (εντός μίας ώρας από το 2028) και τη γεωγραφική συσχέτιση για να διασφαλιστεί ότι το υδρογόνο και η ανανεώσιμη ενέργεια παράγονται στην ίδια περιοχή.
Αυτοί οι κανόνες ισχύουν για το υδρογόνο που παράγεται στην Ευρώπη και στο εξωτερικό για εξαγωγή στην Ευρώπη. Πολλοί στον κλάδο πιστεύουν ότι οι κανόνες δεν είναι εφικτοί, καθώς αυξάνουν τεχνητά το κόστος παραγωγής καθαρού υδρογόνου. Θέλουν να καθυστερήσουν τις απαιτήσεις προσθετικότητας και χρονικής συσχέτισης, προκειμένου να βοηθήσουν τους παραγωγούς να φτάσουν σε λειτουργικά επιχειρηματικά μοντέλα.
Η αυστηρότητα σε επίπεδο ΕΕ συνοδεύεται από αβεβαιότητα σχετικά με το ποιοι κανονισμοί θα ισχύουν μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Ενώ η ΕΕ έχει εκδώσει τις οδηγίες RED III που καθορίζουν τις απαιτήσεις του RFNBO, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν τη συμμόρφωση μέσω των δικών τους κινήτρων, υποδομών και κανονιστικών πλαισίων. Επιβλέπουν την πιστοποίηση του πράσινου υδρογόνου για την υποβολή εκθέσεων στις Βρυξέλλες.
Χτίζοντας μια ραχοκοκαλιά
Με το RED III η ΕΕ έχει εισαγάγει Καθιέρωσε δεσμευτικές ποσοστώσεις και εντολές για το ανανεώσιμο υδρογόνο, ειδικά με τη μορφή RFNBO. Η συνολική εντολή του 42% για τη βιομηχανία πρέπει να ενσωματωθεί στα σχέδια των κρατών μελών για την ενέργεια και το κλίμα. Υπάρχουν επίσης ποσοστώσεις για τους τομείς των μεταφορών και της αεροπορίας, δημιουργώντας ζήτηση για υδρογόνο, παράγωγα υδρογόνου και συνθετικά καύσιμα για τα οποία το υδρογόνο αποτελεί πρώτη ύλη.
Στον τομέα των μεταφορών, τα κράτη μέλη πρέπει να μειώσουν την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου στα καύσιμα μεταφορών ή να διασφαλίσουν ότι ένα ποσοστό (29%) της τελικής ενέργειας στον τομέα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Υπάρχουν επιμέρους στόχοι για προηγμένα βιοκαύσιμα, υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα. Για την αεροπορία πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο μερίδιο βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας που θα αυξηθεί στο 34% έως το 2040 με επιμέρους ποσοστώσεις για συνθετικά καύσιμα που προέρχονται από υδρογόνο. Ενώ ο ναυτιλιακός τομέας δεν έχει άμεσες εντολές, τίθεται στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ.
Η επικείμενη ζήτηση προκαλεί την ανάπτυξη υποδομών μεσαίου ρεύματος.
Η ΕΕ έχει προσδιορίσει πέντε σημαντικούς διαδρόμους εφοδιασμού υδρογόνου που θα κατασκευαστούν με νέο αγωγό και επαναχρησιμοποιούμενο αγωγό φυσικού αερίου. Αυτά θα πρέπει τελικά να επιτρέψουν την ανάδυση μιας αγοράς υδρογόνου ως αγοράς εμπορευμάτων. Η Γερμανία βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδιαζόμενων διαδρόμων αγωγών που εκτείνονται σε όλη την Ευρώπη.
Ο αγωγός μήκους 600 χιλιομέτρων για το έργο RWE – TotalEnergies, μέρος του βασικού δικτύου της Γερμανίας που κατασκευάζεται από εταιρείες κοινής ωφέλειας και βιομηχανίες, αποτελεί μέρος του ευρύτερου Διαδρόμου της Βόρειας Θάλασσας. Αυτός βρίσκεται τώρα υπό κατασκευή ως ένας από τους πρώτους κρίκους του νέου δικτύου υδρογόνου της χώρας που είναι ανοιχτός σε όλες τις βιομηχανίες. Ένας βασικός σύνδεσμος θα τον συνδέσει με το ολλανδικό δίκτυο που εκτείνεται από το Ρότερνταμ.
Οι τιμές του άνθρακα, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για να ανταγωνιστεί το καθαρό υδρογόνο το κόστος του «γκρίζου» υδρογόνου στην Ευρώπη, είναι πολύ χαμηλές στους τομείς που σχετίζονται με το υδρογόνο. Αυτό θα αλλάξει με την εφαρμογή του μηχανισμού προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM) και τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων, αλλά δεν θα αλλάξει σημαντικά τους παράγοντες κόστους μέχρι τη δεκαετία του 2030.
Η ανθεκτικότητα ως κινητήρια δύναμη της ζήτησης
Πολλές συζητήσεις επικεντρώθηκαν στο υδρογόνο και την οικονομική ανθεκτικότητα. Ενώ αυτό αφορούσε φαινομενικά την αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας για κέντρα δεδομένων, η ιδέα του υδρογόνου απέκτησε μια πρόσθετη διάσταση σε μια νέα εποχή ανασφάλειας και γεωπολιτικής αναταραχής.
Το υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα, που παράγεται στην Ευρώπη και αποθηκεύεται σε δεξαμενές και αγωγούς, εμφανίστηκε ως ένα σημαντικό καύσιμο για την ασφάλεια της ΕΕ. Αυτό έγινε ένα επιχείρημα για τις κυβερνήσεις να συνεχίσουν να επιβάλλουν ποσοστώσεις, να επωμίζονται το κόστος των υποδομών και να υποστηρίζουν το νεοσύστατο καύσιμο.
Η ανθεκτικότητα μπορεί να έχει τη δυνατότητα να γίνει ένας κινητήριος μοχλός της ζήτησης, συμπληρώνοντας τις επιδοτήσεις, τις εντολές και τις ποσοστώσεις που ήδη ισχύουν. Αυτό θα μπορούσε να προωθήσει τον μεγάλο ευρωπαϊκό στόχο να καταστεί το υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα ένα εμπορεύσιμο αγαθό σε ολόκληρη την ήπειρο, που θα γίνει ανταγωνιστικό χάρη στην αποκλιμάκωση του κινδύνου που συνοδεύει τις αγορές.
www.worldenergynews.gr






