Με επιστολή προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γ. Φλωρίδη και τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ.Παπαστεργίου ο Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας ζητά να ξεκινήσει άμεσα η σχετική νομοθετική διαδικασία και η διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, με στόχο την εξάλειψη των υφιστάμενων στρεβλώσεων, την αποκατάσταση του ελεύθερου ανταγωνισμού και την καλύτερη προστασία, αλλά και ουσιαστική ενδυνάμωση των καταναλωτών
Μια από τις σοβαρότερες αιτίες για τη χαμηλή κινητικότητα στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), ο τρόπος με τον οποίο έχει καταρτιστεί το Μητρώο των Τηλεφωνικών Αριθμών, που δεν επιθυμούν να δέχονται κλήσεις από τις εταιρίες παροχής ηλεκτρισμού για απευθείας εμπορική προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ ο τρόπος που λειτουργεί σήμερα το Μητρώο οδηγεί σε κατακερματισμό, δημιουργεί στρεβλώσεις αλλά και αποκλεισμό ενδιαφερόμενων καταναλωτών.
Σε επιστολή προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γ. Φλωρίδη και τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ.Παπαστεργίου, ο ΕΣΠΕΝ ζητεί να αλλάξουν συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου καθώς όπως αναφέρει το άρθρο 11 του ν. 3471/2006:
• οδηγεί σε κατακερματισμένα και μη αξιόπιστα μητρώα, καθώς κάθε τηλεπικοινωνιακός πάροχος τηρεί το δικό του αρχείο,
• δεν εξασφαλίζει ότι οι εγγραφές στο μητρώο αντανακλούν ρητή και συνειδητή βούληση των συνδρομητών,
• δημιουργεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό σε πλήθος αγορών, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς ενέργειας,
με αποτέλεσμα 9 στους 10 εγγεγραμμένους να αγνοούν ότι είναι καταχωρισμένοι και, συνεπώς, αποκλεισμένοι από τηλεφωνική ενημέρωση για νέες, ενδεχομένως πιο συμφέρουσες, προσφορές.
Χαμηλή κινητικότητα
Ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι, στην πράξη, πολλοί καταναλωτές έχουν χάσει, χωρίς να το γνωρίζουν, τη δυνατότητα να ενημερώνονται τηλεφωνικά για προϊόντα προμήθειας ενέργειας που θα μπορούσαν να τους προσφέρουν οικονομικά οφέλη. H κατάσταση αυτή συμβάλλει στη χαμηλή κινητικότητα στην αγορά ενέργειας, αντίθετα με τους στόχους της Ε.Ε. για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξοικονόμησης ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΕΣΠΕΝ προτείνει, μεταξύ άλλων:
• τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού μητρώου υπό ανεξάρτητο φορέα, στα πρότυπα άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε.,
• την παροχή ηλεκτρονικής υπηρεσίας (π.χ. μέσω gov.gr) για εγγραφή/διαγραφή από το μητρώο,
• την επανασύσταση του μητρώου με ρητή επιβεβαίωση των ήδη εγγεγραμμένων συνδρομητών, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.
Επίσης ζητά να ξεκινήσει άμεσα η σχετική νομοθετική διαδικασία και η διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, με στόχο την εξάλειψη των υφιστάμενων στρεβλώσεων, την αποκατάσταση του ελεύθερου ανταγωνισμού και την καλύτερη προστασία, αλλά και ουσιαστική ενδυνάμωση των καταναλωτών.
Απευθείας ενημέρωση
Στην επιστολή ο Σύνδεσμος αναφέρεται μεταξύ άλλων σε αναποτελεσματικές διαδικασίες και συνεπακόλουθες στρεβλώσεις που προκαλεί η εφαρμογή του άρθρου 11 του ν. 3471/2006 με αποτέλεσμα καταναλωτές που θα επιθυμούσαν να ενημερώνονται απευθείας, μέσω τηλεφωνικής κλήσης, για προϊόντα προμήθειας ενέργειας, προκειμένου ενδεχομένως να επωφεληθούν από βελτιωμένους όρους και χαρακτηριστικά, να έχουν σήμερα απωλέσει αυτή τη δυνατότητα, χωρίς μάλιστα να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν για να την αποκτήσουν.
Το γεγονός αυτό συντελεί καθοριστικά στον περιορισμό της μετακίνησης των καταναλωτών σε άλλο προμηθευτή
Όπως αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ, το επικείμενο “Citizens Energy Package” (Πακέτο Ενέργειας για τους Πολίτες) αναμένεται να παρέχει κατευθύνσεις στα Κράτη-Μέλη για την άρση υφιστάμενων εμποδίων στην εξοικονόμηση ενέργειας, που οι καταναλωτές θα μπορούσαν να πετύχουν μέσω της μετακίνησής τους σε άλλο προμηθευτή ή τιμολόγιο.
Παράλληλα, το πλαίσιο που υπάρχει σήμερα μπορεί να δημιουργήσει εμπόδια και στην ψηφιοποίηση του τομέα, καθώς ο “Στρατηγικός Οδικός Χάρτης για την Ψηφιοποίηση και το ΑΙ στον Ενεργειακό Τομέα” της ΕΕ αποσκοπεί στην επιτάχυνση της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων σε κρίσιμους τομείς για την ενεργειακή μετάβαση.
Μεταξύ των λύσεων αυτών περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση σειράς διαδικασιών διεπαφής των καταναλωτών με την αγορά, όπως αυτή της εγγραφής/ διαγραφής τηλεφωνικών αριθμών από το εν λόγω Μητρώο, καθώς θίγεται η δυνατότητα τους να ενημερώνονται απευθείας, μέσω τηλεφωνικής κλήσης, για προϊόντα προμήθειας ενέργειας, προκειμένου ενδεχομένως να επωφεληθούν από βελτιωμένους όρους και χαρακτηριστικά.
www.worldenergynews.gr






