Ενέργεια & Αγορές

Άρση των εμποδίων για την λειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Άρση των εμποδίων για την λειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο αγωγός έχει συντηρηθεί και αναβαθμιστεί ενώ φαίνεται να έχουν επιλυθεί τα νομικά και άλλα προβλήματα που εμπόδιζαν την επαναλειτουργία του

 

Τα νομικά αλλά και οικονομικά προβλήματα που επί χρόνια εμπόδιζαν τη λειτουργία του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου που συνδέει το διυλιστήριο της HelleIQ Energy στη Θεσσαλονίκη, με τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια που επίσης ανήκουν στην ελληνική εταιρία, φαίνεται ότι έχουν πλέον επιλυθεί.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο διευθύνων σύμβουλος της HelleIQ Energy Ανδρέας Σιάμισιης σε δυο πρόσφατες δημόσιες εμφανίσεις του αναφέρθηκε στην επαναλειτουργία του αγωγού εντάσσοντας τον στο ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα ως πύλη εξαγωγής ενεργειακών προϊόντων προς τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ο κ. Σιάμισιης αναφέρθηκε στην επαναλειτουργία του αγωγού στις ομιλίες τους στο ελληνοαμερικανικό συνέδριο P-TEC την περασμένη εβδομάδα στο Ζάππειο αλλά και στο 8ο Athens Investment Forum που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα στο Μέγαρο Μουσικής. Υπογράμμισε το στρατηγικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα στη νέα ενεργειακή γεωγραφία των Βαλκανίων και τόνισε ότι ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης–Βόρειας Μακεδονίας αποτελεί ένα από τα πρώτα μεγάλα έργα ελληνικής ενεργειακής παρουσίας στα Βαλκάνια.

Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε το 2002, έπειτα από την εξαγορά, το 1999, του 81,51% της ΟΚΤΑ – της εταιρείας που λειτουργούσε το μοναδικό τότε διυλιστήριο της Βόρειας Μακεδονίας – από την ΕΛΠΕΤ Βαλκανική, θυγατρική των Ελληνικών Πετρελαίων (σήμερα HellenIQ Energy). Σκοπός του έργου ήταν να συνδέσει απευθείας τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.

Η λειτουργία του αγωγού συνεχίστηκε έως το 2013, όταν η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων αποφάσισε να αναστείλει τη δραστηριότητα διύλισης στην ΟΚΤΑ, κρίνοντάς τη οικονομικά ασύμφορη. Έκτοτε, η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος ανεφοδιασμού και έχει ενισχύσει τον κίνδυνο λαθρεμπορίου, με απώλεια φορολογικών εσόδων για το Δημόσιο.

Αποθηκευτικοί χώροι οι εγκαταστάσεις των ΟΚΤΑ

Πλέον ο αγωγός έχει συντηρηθεί και αναβαθμιστεί ενώ όπως φαίνεται έχουν επιλυθεί τα νομικά και άλλα προβλήματα που εμπόδιζαν την επαναλειτουργία του. Υπενθυμίζεται ότι η επανεκκίνηση του έργου καθυστέρησε επί σειρά ετών εξαιτίας νομικών και οικονομικών εκκρεμοτήτων μεταξύ της Helleniq Energy και του κράτους της Βόρειας Μακεδονίας.

Η υπόθεση οδηγήθηκε στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Παρισιού (ICC Tribunal), το οποίο δικαίωσε την Helleniq Energy, επιδικάζοντας αποζημίωση ύψους 12,98 εκατ. δολαρίων. Η μη καταβολή του ποσού από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας αποτέλεσε για χρόνια τροχοπέδη στην πλήρη αποκατάσταση των σχέσεων των δύο πλευρών και στην τελική αδειοδότηση του έργου. Σήμερα, με τις διμερείς σχέσεις να έχουν εξομαλυνθεί και με τη στήριξη των κυβερνήσεων Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, το σχέδιο επαναλειτουργίας του αγωγού επανήλθε στο προσκήνιο ενώ στο σχεδιασμό της Helleniq Energy είναι οι εγκαταστάσεις των ΟΚΤΑ να λειτουργήσουν ως αποθηκευτικοί χώροι.

Η ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα μειώσει δραστικά το κόστος εφοδιασμού της χώρας, θα περιορίσει το παράνομο εμπόριο καυσίμων και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια στα Δυτικά Βαλκάνια, ενώ παράλληλα θα τοποθετήσει τη Helleniq Energy στο επίκεντρο της περιφερειακής αγοράς πετρελαιοειδών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης