Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή της ασφάλεια, επιχειρώντας να ρυθμίσει κάθε μόριο ενεργειακών προϊόντων που θα εισάγει το 2027, το έτος κατά το οποίο η ΕΕ θα απαγορεύσει το ρωσικό φυσικό αέριο.
Ζητούν δραστικές αλλαγές του κανονισμού
Στο πλαίσιο της μηδενικής καθαρής κατανάλωσης και των στόχων της για μείωση των εκπομπών, η ΕΕ τα τελευταία χρόνια έχει υιοθετήσει μια σειρά νομοθετικών μέτρων για την αντιμετώπιση του ζητήματος της ενεργειακής βιωσιμότητας. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, υπονομεύει αυτό που έχει γίνει το πιο σημαντικό ενεργειακό ζήτημα, αυτό της ασφάλειας, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την συνειδητοποίηση ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να βασίζεται στη Ρωσία για τον εφοδιασμό της με φυσικό αέριο.
Ο κανονισμός της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου στον ενεργειακό τομέα, που τέθηκε σε ισχύ από τον Αύγουστο του 2024, και η προτεινόμενη Οδηγία Δέουσας Επιμέλειας για την Εταιρική Βιωσιμότητα (CSDDD) θέτουν πρόσθετα εμπόδια στις ροές ΥΦΑ προς την Ευρώπη, σύμφωνα με τους παραγωγούς και τους εμπόρους φυσικού αερίου και τους μεγαλύτερους εξαγωγείς ΥΦΑ στον κόσμο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ.
Οι εισαγωγείς LNG ενδέχεται να χρειαστεί να εκτρέψουν τα φορτία τους από την ΕΕ από το 2027 λόγω μη συμμόρφωσης με τη νομοθεσία, η οποία θα μειώσει την προμήθεια φυσικού αερίου, ακριβώς τη στιγμή που η Ευρώπη θα έχει σταδιακά καταργήσει τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου.
Οι ΗΠΑ, το Κατάρ και η βιομηχανία φυσικού αερίου ζητούν άμεσες, δραστικές αλλαγές στους κανονισμούς - ή την κατάργησή τους - εάν η ΕΕ θέλει να προστατεύσει την ενεργειακή της ασφάλεια και να συνεχίσει να εισάγει ΥΦΑ από τους κορυφαίους προμηθευτές της.
Κανονισμός για το μεθάνιο
Ο πρώτος κανονισμός της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου στον ενεργειακό τομέα τέθηκε σε ισχύ στις 4 Αυγούστου 2024.
Για τις εισαγωγές, το επόμενο ορόσημο στον κανονισμό είναι η απαίτηση παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης. Σύμφωνα με αυτήν την απαίτηση, οι εισαγωγείς πρέπει να αποδείξουν - από τον Ιανουάριο του 2027 - ότι το αργό πετρέλαιο, το φυσικό αέριο ή ο άνθρακας που εισήχθησαν στην ΕΕ παρήχθησαν σε δικαιοδοσία με απαιτήσεις παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης ισοδύναμες με αυτές που εφαρμόζονται εγχώρια στην ΕΕ. Σχετικό: Η Ναμίμπια σχεδιάζει να ενισχύσει την προεδρική κυριαρχία στον πετρελαϊκό της τομέα
Η βιομηχανία υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να υπάρξει επαλήθευση των εκπομπών από τις διάφορες πηγές αερίου σε ένα φορτίο LNG - στην περίπτωση των ΗΠΑ, πρόκειται για αέριο που παράγεται από χιλιάδες πηγάδια σε όλη τη χώρα, το οποίο ρέει σε εγκαταστάσεις υγροποίησης και εξαγωγής. Οι εισαγωγείς λένε ότι δεν μπορούν να επαληθεύσουν κάθε μόριο. Δεν είναι επίσης σαφές πώς η ΕΕ θα επαληθεύσει την επαλήθευση που παρέχουν οι εισαγωγείς.
«Παραπονιόμαστε για πολλά από αυτά τα πράγματα ουσιαστικά από την πρώτη μέρα», δήλωσε στους Financial Times ο Andreas Guth, γενικός γραμματέας της βιομηχανικής ένωσης Eurogas.
Μέλη της Eurogas περιλαμβάνουν τις υπερ-μεγάλες Shell, TotalEnergies και BP, οι οποίες είναι επίσης οι κορυφαίοι έμποροι LNG στον κόσμο.
Οι εισαγωγείς LNG στην Ευρώπη «ενδέχεται να αποφασίσουν να εκτρέψουν αυτά τα φορτία σε άλλες αγορές εκτός της ΕΕ» εάν οι κανόνες για το μεθάνιο δεν αλλάξουν «άμεσα», δήλωσε ο Guth στους FT.
Ανησυχία για την ιχνηλάτηση
Η Eurogas και πέντε άλλες ενώσεις του κλάδου εξέφρασαν τον περασμένο μήνα ανησυχίες σχετικά με το λεγόμενο «ζήτημα ιχνηλάτησης» στον εντοπισμό της ακριβούς προέλευσης των ενεργειακών μορίων καθ' όλη τη συχνά μακρά και συχνά περίπλοκη διαδρομή τους από την παραγωγή.
Οι γενικές έννοιες για την αντιμετώπιση του «ζητήματος ιχνηλάτησης» που έχουν προταθεί μέχρι στιγμής «ενδέχεται να μην λαμβάνουν επαρκώς υπόψη τις τρέχουσες δομές της αγοράς φυσικού αερίου και αργού πετρελαίου και, ως εκ τούτου, είναι απίθανο να είναι εφαρμόσιμες χωρίς σημαντικό κόστος και διαταραχές στις υπάρχουσες αγορές ή είναι απίθανο να είναι εφαρμόσιμες σε βασικές χώρες παραγωγής που προμηθεύουν την αγορά της ΕΕ», ανέφεραν οι ενώσεις σε κοινό έγγραφο.
Οδηγία για τη βιωσιμότητα
Ο κανονισμός για το μεθάνιο είναι μόνο ένα προϊόν της γραφειοκρατικής μηχανής της ΕΕ. Ένας άλλος κανόνας, η λεγόμενη Οδηγία Δέουσας Επιμέλειας για την Εταιρική Βιωσιμότητα (CSDDD), η οποία επιβάλλει κυρώσεις στις εταιρείες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, έχει προκαλέσει την οργή του Κατάρ και των Ηνωμένων Πολιτειών, καθώς και των μεγάλων εταιρειών, συμπεριλαμβανομένης της ExxonMobil.
Η Exxon θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη εάν η ΕΕ δεν χαλαρώσει ουσιαστικά ή δεν καταργήσει την οδηγία, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο Διευθύνων Σύμβουλος Darren Woods.
«Εάν δεν μπορούμε να είμαστε μια επιτυχημένη εταιρεία στην Ευρώπη, και το πιο σημαντικό, εάν αρχίσουν να προσπαθούν να υιοθετήσουν την επιβλαβή νομοθεσία τους και να την επιβάλουν σε όλο τον κόσμο όπου δραστηριοποιούμαστε, καθίσταται αδύνατο να παραμείνουμε εκεί», δήλωσε ο Woods στο Reuters.
Το ανώτατο στέλεχος της Exxon δήλωσε πρόσφατα στο Bloomberg ότι η οδηγία είναι «το χειρότερο νομοθετικό κείμενο που έχω δει από τότε που βρίσκομαι σε αυτή τη θέση».
Ο Υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ, Chris Wright, και ο Υπουργός Ενέργειας του Κατάρ, Saad Sherida Al-Kaabi, δήλωσαν στην ΕΕ τον περασμένο μήνα σε επιστολή τους ότι τα προτεινόμενα εναλλακτικά κείμενα δεν έχουν αντιμετωπίσει σωστά τα προβληματικά ζητήματα της οδηγίας.
«Έχουμε επικοινωνήσει με συνέπεια και διαφάνεια τον τρόπο με τον οποίο το CSDDD, όπως διατυπώνεται σήμερα, θέτει σημαντικό κίνδυνο για την οικονομική προσιτότητα και την αξιοπιστία των κρίσιμων ενεργειακών προμηθειών για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη και μια υπαρξιακή απειλή για τη μελλοντική ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της βιομηχανικής οικονομίας της ΕΕ», δήλωσαν οι κορυφαίοι αξιωματούχοι ενέργειας των ΗΠΑ και του Κατάρ.
Καλούν την ΕΕ είτε να καταργήσει πλήρως τον CSDDD είτε να αφαιρέσει τις πιο οικονομικά ζημιογόνες διατάξεις του, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν την εφαρμογή της οδηγίας εκτός ΕΕ, τις κυρώσεις και την αστική ευθύνη των εταιρειών.
www.worldenergynews.gr






