Η πρόταση των Βρυξελλών να εγκαταλείψουν την προθεσμία του 2035 για μια πλήρη στροφή στην πλήρως ηλεκτρική οδήγηση δίνει στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης περισσότερο χρόνο για να πουλήσουν υβριδικά, αλλά μακροπρόθεσμα, τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να αποτελούν το μέλλον, δήλωσαν αναλυτές και ειδικοί.
Η καινοτομία των υβριδικών οχημάτων
Την Τρίτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σχέδια για την άρση μιας αποτελεσματικής απαγόρευσης των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, μετά από άσκηση πίεσης από τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα της περιοχής, βοηθώντας τους να ανταγωνιστούν καλύτερα τους ταχέως εξελισσόμενους Κινέζους ανταγωνιστές.
Τα plug-in υβριδικά, τα ηλεκτρικά οχήματα με εκτεταμένη αυτονομία, τα οποία χρησιμοποιούν έναν μικρό κινητήρα εσωτερικής καύσης για την επαναφόρτιση της μπαταρίας, ακόμη και οι συμβατικοί κινητήρες θα παραμείνουν νόμιμοι και μετά το 2035.
Οι Βρυξέλλες πρότειναν επίσης μια νέα κατηγορία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων με επιπλέον μονάδες για μοντέλα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη - παραχωρήσεις που οι αναλυτές του κλάδου λένε ότι προσφέρουν πολλά από αυτά για τα οποία άσκησαν πίεση οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Κίνα στο στόχαστρο
«Η Επιτροπή επέτρεψε στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να κάνει επιλογές και να έχει την ευκαιρία να ανταγωνιστεί», δήλωσε ο Phil Dunne, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής Grant Thornton Stax.
«Ας ελπίσουμε ότι αυτό θα επιτρέψει στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να προλάβει τους Κινέζους» με ανταγωνιστικά από άποψη κόστους ηλεκτρικά οχήματα, πρόσθεσε.
Μάρκες υψηλής ποιότητας όπως η Mercedes και η BMW θα έχουν περισσότερο χρόνο να πουλήσουν plug-in υβριδικά πριν πουλήσουν μόνο πλήρως ηλεκτρικά οχήματα.
Με μια μεγάλη γκάμα μικρότερων μοντέλων, όπως το Fiat 500 και το Clio, η Stellantis και η Renault θα πρέπει να επωφεληθούν από τη νέα επιδοτούμενη κατηγορία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων για τους κατοίκους των πόλεων της ηπείρου. Η στάση της ΕΕ είναι πολύ διαφορετική από αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει αποσύρει την υποστήριξή του για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι πωλήσεις αυξάνονται
Πέρυσι, οι Βρυξέλλες επέβαλαν δασμούς σε ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, αλλά δεν έκαναν πολλά για να σταματήσουν μάρκες όπως η Changan και άλλες κινεζικές εταιρείες δεν αντιμετωπίζουν δασμούς σε εισαγόμενα υβριδικά plug-in και ορισμένες κινεζικές εταιρείες πωλούν μοντέλα με κινητήρα καύσης σε αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας, όπου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι χαμηλές.
Πριν από τα νέα της Τρίτης, η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners προέβλεψε ότι τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Ευρώπης θα αποτελούσαν μόνο το 62% των πωλήσεων έως το 2035, επειδή δεν ήταν πεπεισμένη ότι η απαγόρευση θα μπορούσε να εφαρμοστεί.
Ο συνεργάτης Nick Parker δήλωσε ότι δεν αναμένει σημαντικές αλλαγές στην πρόβλεψη της συμβουλευτικής εταιρείας. Μια πιο αργή μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια θα έδινε, ωστόσο, στις αγορές χρόνο να κατασκευάσουν υποδομές φόρτισης, έναν από τους κύριους λόγους για την αργή υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 25,7% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο, αντιπροσωπεύοντας το 16,4% όλων των πωλήσεων, σύμφωνα με στοιχεία του κλάδου. Αποτελούν ένα μικρό μέρος των συνολικών πωλήσεων στη νότια και ανατολική Ευρώπη.
Οι αλλαγές πολιτικής δίνουν ένα νέο πλήγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Η αλλαγή πολιτικής αποτελεί πλήγμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές που έχουν δαπανήσει δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για το σχεδιασμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την επέκταση της εργοστασιακής δυναμικότητας βάσει της πολιτικής της ΕΕ που έγινε νόμος μόλις το 2023.
Το να επιτραπεί στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν διαφορετικές τεχνολογίες μπορεί να τους ωθήσει να συνεργαστούν για την ανάπτυξη οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η συνεργασία μεταξύ Ford και Renault που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα για την ανάπτυξη μικρών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία
Την ημέρα πριν από την ανακοίνωση της ΕΕ, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δημοσίευσε μια απομείωση αξίας 19,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και σχεδιάζει να καταργήσει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα. «Αυτό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη συνεργασία και κοινή χρήση πλατφορμών» μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε ο Τζο Στίβενσον, Διευθύνων Σύμβουλος της βρετανικής νεοσύστατης επιχείρησης Anaphite, η οποία αναπτύσσει ξηρή επίστρωση για ηλεκτρόδια μπαταριών που θα μπορούσε να μειώσει το κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Πριν από τα νέα της Τρίτης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, προέτρεψε τις Βρυξέλλες να επιλέξουν μία πολιτική και να την τηρήσουν, αντί να την αλλάζουν κάθε λίγους μήνες. Μόλις τον Μάρτιο, η Επιτροπή έδωσε στην αυτοκινητοβιομηχανία «χώρο ανάπαυσης» επιτρέποντας στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών του 2025 για τρία χρόνια, με περαιτέρω αλλαγές εννέα μήνες αργότερα.
«Αυτός δεν είναι ο τρόπος για να κάνουμε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό κεφαλαιακών επενδύσεων», δήλωσε ο Φάρλεϊ. «Χρειαζόμαστε βεβαιότητα».
www.worldenergynews.gr






