Πώς έκανε άλμα 100% την τελευταία 10ετία
Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγει και η τελευταία μελέτη του Greek Shipping Cooperation Committee, με βάση την οποία ο στόλος που ελέγχεται από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές επιχειρήσεις αντιστοιχεί στο 15,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας (σε όρους εκτοπίσματος DWT). Ταυτόχρονα, η μέση ηλικία των ελληνόκτητων πλοίων κυμαίνεται στα 12,1 έτη, δηλαδή σημαντικά χαμηλότερα από τα 14,5 έτη της μέσης ηλικίας του παγκόσμιου στόλου.
«Κλειδί» για τη μεγάλη αύξηση της αξίας των ποντοπόρων ελληνικών πλοίων είναι η βελτίωση της ναυλαγοράς, τόσο στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην όσο και κυρίως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου παρατηρείται ακόμα και εξαπλασιασμός της αξίας τους, σύμφωνα πάντα με την Clarksons Research. Ωστόσο και στα δεξαμενόπλοια οι αξίες κινούνται ανοδικά, παρά τη σχετικά μέτρια εικόνας της συγκεκριμένης ναυλαγοράς.
Δεξαμενόπλοια
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων έχουν σχεδόν ανακάμψει στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από την πανδημία. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 ήταν το καλύτερο για τον δείκτη ClarkSea Index, από το 2008. Ο αναλυτής της Clarksons Research, Trevor Crowe, εξηγεί ότι καθώς οι αγορές δεξαμενόπλοιων πιέστηκαν μετά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020, οι αξίες των μεταχειρισμένων μειώθηκαν έως και 16% μέχρι τον Νοέμβριο του περασμένου έτους.
«Ωστόσο, παρά τις υποτονικές αγορές εμπορευματικών μεταφορών, η όρεξη των αγοραστών έχει αυξηθεί και το 2021 ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων έχει ανακτήσει έδαφος, σχεδόν πίσω στο σημείο που ήταν στην αρχή του 2020 πριν από την COVID», σημειώνει. Ο δε δείκτης τιμών για νέες ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων δείχνει αύξηση 10% από τον Ιανουάριο 2020.
Η τιμή σήμερα για νεότευκτα VLCC αυξήθηκε κατά 19% στα 101,5 εκατομμύρια δολάρια από το τέλος του περασμένου έτους. Τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση, με τα VLCC ηλικίας 20 ετών να έχουν ανατιμηθεί σχεδόν κατά 30% από τις αρχές του 2021.
Εν μέρει αυτό οφείλεται και στη μεγάλη αύξηση των τιμών του scrap (η αξία ενός πλοίου ως μέταλλο προς ανακύκλωση), που αυξήθηκαν από 400 δολάρια ο τόνος (ldt) τον Ιανουάριο σε 600 δολάρια – το υψηλότερο επίπεδο εδώ και 10 χρόνια. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης τιμών της Clarksons για μεταχειρισμένα πλοία πενταετίας (που κατασκευάστηκαν το 2016) βρίσκεται τώρα 32% πάνω από τις αρχές του 2020.
Εντωμεταξύ, οι τιμές των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, των bulkers, σημειώνει πολύ καλύτερες επιδόσεις: με τη ναυλαγορά τους να εμφανίζει σημαντικές ανατιμήσεις από τα τέλη του 2020 και το ενδιαφέρον για αγορές τέτοιων ποντοπόρων ζωηρό, ο δείκτης τιμών τους αυξήθηκε κατά 50% σχεδόν το τελευταίο δεκάμηνο, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Αλλά οι μεγαλύτερες μεταβολές από όλες αφορούν τα μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων: ο δείκτης τιμών της Clarksons για τέτοια μεταχειρισμένα (πενταετίας) πλοία έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία και κατά περισσότερο από 140% από τον Σεπτέμβριο του 2020.
Σε κάποιες περιπτώσεις δε οι αυξήσεις των τιμών προκαλούν ίλιγγο: ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων panamax, μεταφορικής δυναμικότητας 4.500 TEU, ηλικίας 10 ετών, άξιζε 9,5 εκατομμύρια δολάρια τον Ιούνιο του 2020, αλλά μέχρι τα μέσα του φετινού Ιουλίου έχει ανατιμηθεί στα 60 εκατομμύρια δολάρια, αναφέρει χαρακτηριστικά η Clarksons Research.
Πηγή:moneyreview.gr
www.worldenergynews.gr