Η Ρωσία φέρεται να έχει δημιουργήσει έναν «σκιώδη» στόλο πλοίων «σκιώδη», τα «πλοία - φαντάσματα» για να μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της, ενώ δυνητικά αποφεύγει τις κυρώσεις και τα ανώτατα όρια τιμών της G7
Από την εισαγωγή του ανώτατου ορίου τιμής του πετρελαίου της ομάδας των 7 πιο ανεπτυγμένων κρατών στον πλανήτη, G7 για το αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα διύλισης της Ρωσίας, υπήρξαν εικασίες για τον λεγόμενο σκιώδη στόλο της Ρωσίας που χρησιμοποιείται για την αποφυγή κυρώσεων.
Η Ρωσία έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν θα λειτουργήσει με το ανώτατο όριο τιμών, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των θαλάσσιων αποστολών ρωσικού πετρελαίου βασίζεται σε υπηρεσίες που παρέχονται από εταιρείες που εδρεύουν στην G7.
Η Ρωσία πρέπει να μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της εάν θέλει να διατηρήσει τα τρέχοντα επίπεδα φορτίου, καθώς ο σημερινός στόλος της δεν έχει αρκετή χωρητικότητα.
Ωστόσο, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει υπηρεσίες στις χώρες της G7 λόγω κυρώσεων και πλαφόν.
Ως εκ τούτου, η Ρωσία φέρεται να έχει δημιουργήσει έναν «σκιώδη» στόλο πλοίων «σκιώδη», τα «πλοία - φαντάσματα» για να μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της, ενώ δυνητικά αποφεύγει τις κυρώσεις και τα ανώτατα όρια τιμών της G7.
Πόσα πλοία έχει ο σκιώδης στόλος;
«Υπάρχουν πολλαπλές εκτιμήσεις για το πόσα πλοία αποτελούν τον σκιώδη ρωσικό στόλο.
Ενώ ο ακριβής αριθμός στον σκιώδη στόλο θα ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί, υπάρχουν ορισμένα πλοία με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και σχέδια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αξιολόγηση πλοίων που ενδέχεται να εμπλέκονται στη μεταφορά ή τη μετακίνηση ρωσικού πετρελαίου», δήλωσε η S&P Global Market Intelligence.
Η εφημερίδα εκτιμά ότι 443 πλοία δεξαμενόπλοια (με DWT άνω των 10.000) επιχειρούν επί του παρόντος εντός του ρωσικού στόλου σκιάς ή φάντασμα.
Η εκτίμηση της S&P Global Market Intelligence βασίστηκε υπολογίζοντας τους εξής παράγοντες:
Πλοία ρωσικής σημαίας ή ιδιοκτησίας από τότε που εισήχθη το ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου της G7 στις 5 Δεκεμβρίου 2022
Πλοία που πραγματοποιούν την πρώτη τους επίσκεψη στο λιμάνι της Ρωσίας ή μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) μετά τις 5 Δεκεμβρίου
Πλοία που εκτελούσαν προηγουμένως δρομολόγια φορτίων από το Ιράν ή τη Βενεζουέλα, αλλά τώρα έχουν στραφεί σε ρωσικά φορτία
Πλοία που πωλούνται από άγνωστους ιδιοκτήτες ή μεταβιβάζονται σε άγνωστους αγοραστές από τον Αύγουστο του 2022 (το ανώτατο όριο της τιμής πετρελαίου από την G7 ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022).
Σύμφωνα με την αναφορά, ο αριθμός των πλοίων που πιθανόν παρακάμπτουν τις ρωσικές κυρώσεις υπολογίζεται σε 1.900.
Πρόκειται για πλοία όλων των εθνικοτήτων και ιδιοκτησίας που έχουν πραγματοποιήσει φορτία σε ρωσικά λιμάνια, μεταφορές STS κ.λπ.
Από αυτά τα 1.900 πλοία τα περισσότερα είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα νηολογίων σημαίας από τα Νησιά Μάρσαλ, τη Λιβερία και τον Παναμά.
Επιπλέον, νέα δεξαμενόπλοια έχουν αρχίσει να εκτελούν δρομολόγια στα ρωσικά λιμάνια.
Συγκεκριμένα, 35 νέα πλοία επισκέφθηκαν τα ρωσικά λιμάνια πετρελαίου για πρώτη φορά μεταξύ 5 Δεκεμβρίου 2022 και 16 Φεβρουαρίου 2023, ανέφερε η έκθεση.
Οι εθνικότητες της πλειονότητας αυτών των σκαφών είναι οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, η Λιβερία και το Χονγκ Κονγκ.
Το 63% αυτών των πλοίων είναι ηλικίας άνω των 13 ετών, με μέγιστη ηλικία τα 27.
Αυτά τα πλοία πραγματοποιούν απευθείας ταξίδια και εκφορτώνουν φορτίο στην Αίγυπτο, τη Νιγηρία, την Κίνα και την Ινδία, δείχνει η έκθεση.
Η Θέουτα στις ακτές της Μεσογείου της Βόρειας Αφρικής έχει αναγνωριστεί ως το τρέχον hotspot για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (STS), με μηνιαίο μέσο όρο 18 μεταξύ Οκτωβρίου 2022 και Ιανουαρίου 2023.
Ο αριθμός των πλοίων που εκτελούν δραστηριότητες STS στη ζώνη της Θέουτα αυξήθηκε από 2 το μήνα, τον Μάιο του 2022, σε 20 τον Ιανουάριο του 2023.
Πολλά πλοία ρωσικής προέλευσης έχουν εμπλακεί στις μεταφορές STS και υπάρχουν παραδείγματα πλοίων που μεταφέρουν ρωσικά προϊόντα πετρελαίου σε πολλά σκάφη, ανέφερε η εφημερίδα.
Τα κυρίαρχα κράτη σημαίας που ασχολούνται με αυτή τη δραστηριότητα στη Θέουτα είναι οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, το Καμερούν, η Μπελίζ και η Λιβερία.
Το εμπόριο γύρω από τη Θέουτα αποτελεί ένα μεγάλο θέμα.
Ένα δεξαμενόπλοιο φορτώνει σε ένα ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής ή της Μαύρης Θάλασσας, στη Θέουτα "πλευρίζει" με ένα άλλο σκάφος και στη συνέχεια το πλοίο με το μεταφερόμενο φορτίο ταξιδεύει σε προορισμούς όπως η Βραζιλία, η Ινδία, η Κίνα ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Άλλοι κόμβοι μεταφοράς STS για ρωσικό πετρέλαιο είναι η περιοχή της Πελοποννήσου στην Ελλάδα και η Νότια Κορέα.
Το ρωσικό ντίζελ φαίνεται να βρίσκει νέα αγορά στη Βόρεια Αφρική με πολλαπλές παραδόσεις φορτίου στην Τυνησία το 2023.
Για τους δύο πρώτους μήνες του 2023, τα ρωσικά φορτία εξευγενισμένων προϊόντων που παραδόθηκαν στην Τυνησία έχουν ήδη υπερβεί τους όγκους το 2022, ανέφερε η έκθεση.
Σύμφωνα με την S&P Global, ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων που κάποτε εργάζονταν στη διαδρομή φορτίων πετρελαίου της Βενεζουέλας και εμπλέκονταν σε «ύποπτη δραστηριότητα» κατά την παράδοση αυτών των αποστολών, μετακινούνται σε διαδρομές των ρωσικών τάνκερ.
www.bankingnews.gr
Η Ρωσία έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν θα λειτουργήσει με το ανώτατο όριο τιμών, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των θαλάσσιων αποστολών ρωσικού πετρελαίου βασίζεται σε υπηρεσίες που παρέχονται από εταιρείες που εδρεύουν στην G7.
Η Ρωσία πρέπει να μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της εάν θέλει να διατηρήσει τα τρέχοντα επίπεδα φορτίου, καθώς ο σημερινός στόλος της δεν έχει αρκετή χωρητικότητα.
Ωστόσο, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει υπηρεσίες στις χώρες της G7 λόγω κυρώσεων και πλαφόν.
Ως εκ τούτου, η Ρωσία φέρεται να έχει δημιουργήσει έναν «σκιώδη» στόλο πλοίων «σκιώδη», τα «πλοία - φαντάσματα» για να μεταφέρει την παραγωγή πετρελαίου της, ενώ δυνητικά αποφεύγει τις κυρώσεις και τα ανώτατα όρια τιμών της G7.
Πόσα πλοία έχει ο σκιώδης στόλος;
«Υπάρχουν πολλαπλές εκτιμήσεις για το πόσα πλοία αποτελούν τον σκιώδη ρωσικό στόλο.
Ενώ ο ακριβής αριθμός στον σκιώδη στόλο θα ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί, υπάρχουν ορισμένα πλοία με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και σχέδια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αξιολόγηση πλοίων που ενδέχεται να εμπλέκονται στη μεταφορά ή τη μετακίνηση ρωσικού πετρελαίου», δήλωσε η S&P Global Market Intelligence.
Η εφημερίδα εκτιμά ότι 443 πλοία δεξαμενόπλοια (με DWT άνω των 10.000) επιχειρούν επί του παρόντος εντός του ρωσικού στόλου σκιάς ή φάντασμα.
Η εκτίμηση της S&P Global Market Intelligence βασίστηκε υπολογίζοντας τους εξής παράγοντες:
Πλοία ρωσικής σημαίας ή ιδιοκτησίας από τότε που εισήχθη το ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου της G7 στις 5 Δεκεμβρίου 2022
Πλοία που πραγματοποιούν την πρώτη τους επίσκεψη στο λιμάνι της Ρωσίας ή μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) μετά τις 5 Δεκεμβρίου
Πλοία που εκτελούσαν προηγουμένως δρομολόγια φορτίων από το Ιράν ή τη Βενεζουέλα, αλλά τώρα έχουν στραφεί σε ρωσικά φορτία
Πλοία που πωλούνται από άγνωστους ιδιοκτήτες ή μεταβιβάζονται σε άγνωστους αγοραστές από τον Αύγουστο του 2022 (το ανώτατο όριο της τιμής πετρελαίου από την G7 ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022).
Σύμφωνα με την αναφορά, ο αριθμός των πλοίων που πιθανόν παρακάμπτουν τις ρωσικές κυρώσεις υπολογίζεται σε 1.900.
Πρόκειται για πλοία όλων των εθνικοτήτων και ιδιοκτησίας που έχουν πραγματοποιήσει φορτία σε ρωσικά λιμάνια, μεταφορές STS κ.λπ.
Από αυτά τα 1.900 πλοία τα περισσότερα είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα νηολογίων σημαίας από τα Νησιά Μάρσαλ, τη Λιβερία και τον Παναμά.
Επιπλέον, νέα δεξαμενόπλοια έχουν αρχίσει να εκτελούν δρομολόγια στα ρωσικά λιμάνια.
Συγκεκριμένα, 35 νέα πλοία επισκέφθηκαν τα ρωσικά λιμάνια πετρελαίου για πρώτη φορά μεταξύ 5 Δεκεμβρίου 2022 και 16 Φεβρουαρίου 2023, ανέφερε η έκθεση.
Οι εθνικότητες της πλειονότητας αυτών των σκαφών είναι οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, η Λιβερία και το Χονγκ Κονγκ.
Το 63% αυτών των πλοίων είναι ηλικίας άνω των 13 ετών, με μέγιστη ηλικία τα 27.
Αυτά τα πλοία πραγματοποιούν απευθείας ταξίδια και εκφορτώνουν φορτίο στην Αίγυπτο, τη Νιγηρία, την Κίνα και την Ινδία, δείχνει η έκθεση.
Η Θέουτα στις ακτές της Μεσογείου της Βόρειας Αφρικής έχει αναγνωριστεί ως το τρέχον hotspot για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (STS), με μηνιαίο μέσο όρο 18 μεταξύ Οκτωβρίου 2022 και Ιανουαρίου 2023.
Ο αριθμός των πλοίων που εκτελούν δραστηριότητες STS στη ζώνη της Θέουτα αυξήθηκε από 2 το μήνα, τον Μάιο του 2022, σε 20 τον Ιανουάριο του 2023.
Πολλά πλοία ρωσικής προέλευσης έχουν εμπλακεί στις μεταφορές STS και υπάρχουν παραδείγματα πλοίων που μεταφέρουν ρωσικά προϊόντα πετρελαίου σε πολλά σκάφη, ανέφερε η εφημερίδα.
Τα κυρίαρχα κράτη σημαίας που ασχολούνται με αυτή τη δραστηριότητα στη Θέουτα είναι οι Νήσοι Μάρσαλ, ο Παναμάς, το Καμερούν, η Μπελίζ και η Λιβερία.
Το εμπόριο γύρω από τη Θέουτα αποτελεί ένα μεγάλο θέμα.
Ένα δεξαμενόπλοιο φορτώνει σε ένα ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής ή της Μαύρης Θάλασσας, στη Θέουτα "πλευρίζει" με ένα άλλο σκάφος και στη συνέχεια το πλοίο με το μεταφερόμενο φορτίο ταξιδεύει σε προορισμούς όπως η Βραζιλία, η Ινδία, η Κίνα ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Άλλοι κόμβοι μεταφοράς STS για ρωσικό πετρέλαιο είναι η περιοχή της Πελοποννήσου στην Ελλάδα και η Νότια Κορέα.
Το ρωσικό ντίζελ φαίνεται να βρίσκει νέα αγορά στη Βόρεια Αφρική με πολλαπλές παραδόσεις φορτίου στην Τυνησία το 2023.
Για τους δύο πρώτους μήνες του 2023, τα ρωσικά φορτία εξευγενισμένων προϊόντων που παραδόθηκαν στην Τυνησία έχουν ήδη υπερβεί τους όγκους το 2022, ανέφερε η έκθεση.
Σύμφωνα με την S&P Global, ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων που κάποτε εργάζονταν στη διαδρομή φορτίων πετρελαίου της Βενεζουέλας και εμπλέκονταν σε «ύποπτη δραστηριότητα» κατά την παράδοση αυτών των αποστολών, μετακινούνται σε διαδρομές των ρωσικών τάνκερ.
www.bankingnews.gr