
Το Γραφείο έρευνας αγοράς (εδρεύει στη Βόννη της Γερμανίας) αξιολόγησε εκατοντάδες μάρκες που δραστηριοποιούνται στη «γηραιά ήπειρο»
Το EUPD Research (Γραφείο έρευνας αγοράς στη Βόννη της Γερμανίας) για το 2024/25 αξιολόγησε εκατοντάδες μάρκες φωτοβολταϊκών, μετατροπέων και αποθήκευσης που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη.
Από αυτές τις μάρκες, η ομάδα που προκρίθηκε πέρασε από μια εκτενή διαδικασία αξιολόγησης.
Αυτές οι αξιολογημένες μάρκες αντιπροσωπεύουν το κορυφαίο 2-3% των κατασκευαστών φωτοβολταϊκών παγκοσμίως.
Ο καθένας αναλύθηκε για την απόδοσή του στην οικονομική ανθεκτικότητα, την καινοτομία, την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία της αγοράς, καθώς και την ηγεσία σε θέματα ESG.
Καθώς οι αγορές ηλιακής ενέργειας και αποθήκευσης της Ευρώπης εξελίσσονται, οι ενδιαφερόμενοι προσαρμόζονται σε έναν σταδιακό μετασχηματισμό.
Με βάση τα δεδομένα της αγοράς από το EUPD για την Παγκόσμια Ενεργειακή Μετάβαση, αυτή η στρατηγική εξισορρόπηση καθοδηγείται από διάφορες αλληλένδετες δυνάμεις όπως οι ακόλουθες:
Προσαρμογή-στόχος
Οι εθνικοί κλιματικοί στόχοι οδηγούν σε αύξηση της κλίμακας των ηλιακών έργων.
Για παράδειγμα, η Γερμανία στοχεύει σε ετήσιες εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών 22 GW ξεκινώντας από το επόμενο έτος, με μια ισορροπημένη κατανομή 11 GW για συστήματα εδάφους και 11 GW για συστήματα στέγης.
H Γαλλία έχει θέσει ως στόχο 54 GW συνολικής φωτοβολταϊκής ισχύος έως το 2030, από τα τρέχοντα 25,3 GW, με ένα σημαντικό μέρος να αφιερώνεται σε εγκαταστάσεις μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
Η Ιταλία βιώνει παρόμοιες τάσεις, έχοντας εγκαταστήσει πάνω από 6,7 GW πέρυσι, με περισσότερο από το 70% αυτής της ισχύος να προέρχεται από τα τμήματα C&I (20 – 5.000 kW) και κοινής ωφέλειας (>5.000 kW). Άλλες κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές φωτοβολταϊκών, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Πολωνίας, ακολουθούν το παράδειγμά τους.
Έλλειψη εργατικού δυναμικού και οικονομία κλίμακας
Σύμφωνα με το PV & EES InstallerMonitor© του EUPD Research για το 2023/2024, περίπου το 33% των ερωτηθέντων εγκαταστατών στη Γερμανία ανέφεραν έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού η οποία προκάλεσε προβλήματα στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις.
Συγκριτικά, το 21% των εγκαταστατών στην Ιταλία και το 26% στη Γαλλία αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα.
Ενώ η σοβαρότητα αυτής της πρόκλησης ποικίλλει μεταξύ των αγορών και έχουν σημειωθεί βελτιώσεις σε ετήσια βάση, το πρόβλημα παραμένει σε ορισμένες αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο οικιακός τομέας με την υψηλότερη ένταση εργασίας θα μπορούσε να επιβραδύνει τις κυβερνήσεις στην επίτευξη των ηλιακών στόχων τους, ενώ τα μεγάλης κλίμακας έργα (είναι συγκριτικά λιγότερο έντασης εργασίας και πιο οικονομικά αποδοτικά), μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικότερο ρόλο στην επίτευξη των φωτοβολταϊκών στόχων του 2030.
Ρυθμιστικές προσαρμογές
Ορισμένες αγορές που παραδοσιακά κυριαρχούνται από τον οικιακό τομέα έπρεπε να προσαρμόσουν το εύρος των προγραμμάτων χρηματοδότησης ηλιακών φωτοβολταϊκών τους.
Αυτή η μετατόπιση, σε συνδυασμό με την αυξημένη οικονομική πίεση στους οικιακούς καταναλωτές, έχει οδηγήσει σε μείωση των οικιακών εγκαταστάσεων.
Για παράδειγμα, η Σουηδία εγκατέστησε πάνω από 1 GW φωτοβολταϊκών στον οικιακό τομέα το 2023, αλλά μόνο περίπου μισό GW το 2024.
Αυτή η μείωση μπορεί να αποδοθεί κυρίως στη σταθεροποίηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και στην αβεβαιότητα γύρω από τη συνέχιση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όπως η πρόταση της σουηδικής κυβέρνησης να μειώσει την φορολογική έκπτωση για την πράσινη τεχνολογία από 20% σε 15%.
Οι κατασκευαστές και οι επενδυτές πρέπει να αξιολογούν την ανθεκτικότητα, την ικανότητα καινοτομίας και τη στρατηγική ευθυγράμμιση μιας μάρκας σε όλη τη διάρκεια των ετών (όχι μόνο των τριμήνων).
Τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να επιλέγουν συνεργάτες για πολυετείς επενδύσεις, όπου η λανθασμένη απόφαση μπορεί να σημαίνει καθυστερήσεις έργων, απώλειες εσόδων ή ακόμη και επιπτώσεις που σχετίζονται με την αφερεγγυότητα.
Για να επιτευχθεί αυτό, είναι απαραίτητη η σαφής κατανόηση της απόδοσης της μάρκας από την οπτική γωνία των Ευρωπαίων εγκαταστατών, των παραγωγών-καταναλωτών και των ενδιαφερόμενων μερών C&I/EPC.
Για να καλύψει την ανάγκη για πολυδιάστατη αξιολόγηση, η EUPD Research ανέπτυξε την Αξιολόγηση Ηγεσίας και Βιωσιμότητας Μάρκας - Ευρώπη η οποία αξιολογεί εταιρείες ηλιακής φωτοβολταϊκής ενέργειας, μετατροπέων και αποθήκευσης ενέργειας με βάση τα εξής 4 σταθμισμένα κριτήρια: PV & EES InstallerMonitor©, PV C&I/EPCMonitor© & SolarProsumerMonitor©.
Με βάση έρευνες και εις βάθος αναλύσεις με αρκετές χιλιάδες Ευρωπαίους ενδιαφερόμενους ετησίως, αυτός ο πυλώνας αντικατοπτρίζει το πλάτος και το βάθος διανομής των εμπορικών σημάτων, τη σύσταση μάρκας (Net Promote Score) σε 13 ευρωπαϊκές αγορές που αποτελούν το +80% της ετήσιας αγοράς όσον αφορά τους όγκους εγκατάστασης.
Οι κορυφαίες αγορές που συμπεριλήφθηκαν στις έρευνες ήταν η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι υπόλοιπες μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές.
ESG & Καινοτομία
Περιλαμβάνει ανάλυση εκθέσεων βιωσιμότητας με βάση δημοσιευμένες πληροφορίες και παρακολουθεί επίσης τις καταθέσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και την ένταση επενδύσεων σε Ε&Α και τους πόρους που αφιερώνονται στην καινοτομία.
Δείκτης Τιμής-Απόδοσης
Συγκεντρώνει στοιχεία από βάσεις δεδομένων προμηθειών, συγκριτική αξιολόγηση ομοτίμων και έρευνες εγκαταστατών για την ποσοτικοποίηση της δημιουργίας αξίας ανά τμήμα.
Οικονομική Ανθεκτικότητα
Αξιολογεί την οικονομική σταθερότητα των εισηγμένων στο χρηματιστήριο εταιρειών χρησιμοποιώντας ανάλυση οικονομικής υγείας για το έτος 2024.
Γιατί τώρα; Επειδή στην τρέχουσα αγορά, ένα λάθος βήμα στην επιλογή προμηθευτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλυσιδωτές απώλειες - από υπερβάσεις κόστους και υποαπόδοση έως ακύρωση εγγύησης που προκαλείται από πτώχευση. Επιπλέον, η EUPD Research ξεκίνησε την αξιολόγηση μετά από σαφή εντολή από τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου και το εκτεταμένο δίκτυο των σημαντικών τελικών πελατών C&I.
Ηγέτες εξισορρόπησης ανά τμήμα
Η αξιολόγηση της EUPD για το 2024/25 αξιολόγησε εκατοντάδες μάρκες φωτοβολταϊκών, μετατροπέων και αποθήκευσης που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη.
Από αυτές τις μάρκες, η ομάδα που προκρίθηκε πέρασε από μια εκτεταμένη διαδικασία αξιολόγησης.
Αυτές οι αξιολογημένες μάρκες αντιπροσωπεύουν το κορυφαίο 2-3% των κατασκευαστών φωτοβολταϊκών παγκοσμίως.
Εντοπίστηκαν θετικές συσχετίσεις για την οικονομική απόδοση των εμπορικών σημάτων φωτοβολταϊκών που επικεντρώθηκαν περισσότερο στον τομέα της μεγάλης κλίμακας εγκατάστασης φωτοβολταϊκών και στην καλύτερη οικονομική απόδοση.
Με τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να κερδίζουν έδαφος, οι μάρκες που δραστηριοποιούνται στην Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πορτογαλία, την Πολωνία και τη Γερμανία θα είναι οι πιο επικερδείς.
Καθιερωμένοι παίκτες στην ευρωπαϊκή αγορά φωτοβολταϊκών έχουν αξιολογηθεί, ενώ ορισμένες μάρκες που δεν δραστηριοποιούνταν προηγουμένως στην Ευρώπη κερδίζουν δυναμική και παρουσιάζουν ισχυρό ανοδικό δυναμικό.
Τρόποι χρήσης αξιολόγησης από τους ενδιαφερόμενους
Οι κατασκευαστές έργων και οι EPC μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αξιολόγηση για να μετριάσουν τους κινδύνους μετά την εγκατάσταση, όπως η υποαπόδοση ή η αστοχία εξαρτημάτων πέρα από το παράθυρο λειτουργίας και συντήρησης.
Οι εταιρείες κοινής ωφέλειας και οι εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών (ESCO) μπορούν να εφαρμόσουν την αξιολόγηση σε μοντέλα βαθμολόγησης RFP, επιτυγχάνοντας μια ισορροπία μεταξύ τιμής και συστημικού κινδύνου.
Επιπλέον, οι κορυφαίοι κατασκευαστές στην ευρωπαϊκή αγορά θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την παρουσίαση της ισχυρής τους απόδοσης με πιο ολιστικό και στρατηγικό τρόπο
Πέρα από τις αξιολογήσεις
Τα επίσημα αποτελέσματα έχουν προγραμματιστεί για δημοσίευση έως τα μέσα Ιουνίου 2025.
Βοηθά τους ενδιαφερόμενους φορείς να εντοπίσουν μάρκες που ευθυγραμμίζονται με μακροπρόθεσμες ενεργειακές στρατηγικές, όχι μόνο με βραχυπρόθεσμους ανταγωνισμούς τιμών.
Καθώς το ενεργειακό τοπίο της Ευρώπης εξελίσσεται περαιτέρω, η συζήτηση μετατοπίζεται από την επιλογή προϊόντων στην στρατηγική ευθυγράμμιση, από την αναγνώριση στην ανθεκτικότητα.
Σε αυτήν την πολύπλοκη αγορά, η αξιολόγηση προσφέρει σαφήνεια. www.worldenergynews.gr