
Οι βιομηχανίες αυτοκινήτων και ρομποτικής έχουν πληγεί ιδιαίτερα από τους περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών της Κίνας τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι δυτικοί γίγαντες στον τομέα της άμυνας θα νιώσουν επίσης την πίεση.
Οι περιορισμοί στις εξαγωγές
Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας επέβαλε στις αρχές Απριλίου περιορισμούς στις εξαγωγές σε πολλά στοιχεία σπάνιων γαιών και μαγνήτες που χρησιμοποιούνται ευρέως στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας και της άμυνας. Οι περιορισμοί ήταν μέρος μιας απάντησης στην αύξηση των δασμών του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στα εξαγόμενα προϊόντα του Πεκίνου.
Η Κίνα τείνει κλάδο ελαίας στους δυτικούς γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας για την έλλειψη σπάνιων γαιών. Κίνα και ΗΠΑ πρόκειται να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες, καθώς ο Τραμπ διαφημίζει «καλές αναφορές» από το Λονδίνο.
Ο William Bain, επικεφαλής εμπορικής πολιτικής στο Βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, δήλωσε ότι φαίνεται ότι είχε σημειωθεί κάποια πρόοδος την πρώτη ημέρα των εμπορικών συνομιλιών ΗΠΑ-Κίνας, αλλά παραμένει «απολύτως ζωτικής σημασίας» να επιτευχθεί περαιτέρω πρόοδος στην πολιτική για τις σπάνιες γαίες.
«Έχουμε δει κάποια χαλάρωση το Σαββατοκύριακο με τις άδειες που χορηγήθηκαν σε τομείς που σχετίζονται με τη ρομποτική και τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά αν πάρουμε, για παράδειγμα, ένα κρίσιμο ορυκτό όπως το σαμάριο, μέσα σε μαγνήτες, αυτό είναι απολύτως απαραίτητο για την κατασκευή μαχητικών αεροσκαφών F-35 στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Bain στην εκπομπή «Europe Early Edition» του CNBC την Τρίτη.
«Δεν μπορούν να τα φτιάξουν χωρίς αυτό. Και η μη πρόσβαση σε αυτό επηρεάζει σοβαρά τόσο την κατασκευή των ΗΠΑ σε αυτόν τον τομέα, αλλά ίσως και την εθνική τους ασφάλεια, εάν αυτό παραμείνει σε ισχύ», πρόσθεσε.
Η αυτοκινητοβιομηχανία σε κρίση
Η αυτοκινητοβιομηχανία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου καθώς οι περιορισμοί των σπάνιων γαιών της Κίνας αρχίζουν να ισχύουν
Η Κίνα είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αλυσίδας εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών, παράγοντας περίπου το 60% της παγκόσμιας προσφοράς σπάνιων γαιών και επεξεργάζεται σχεδόν το 90%, πράγμα που σημαίνει ότι εισάγει αυτά τα υλικά από άλλες χώρες και τα επεξεργάζεται.
Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει προηγουμένως ότι αυτή η κυριαρχία αποτελεί στρατηγική πρόκληση εν μέσω της στροφής σε πιο βιώσιμες πηγές ενέργειας.
Οι ομάδες της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν παραπονεθεί για την περίπλοκη διαδικασία λήψης των απαραίτητων εγκρίσεων, προειδοποιώντας για αυξανόμενες απειλές στην παραγωγή καθώς τα αποθέματα εξαντλούνται. Η Κίνα, ωστόσο, φάνηκε να προσφέρει στους αμερικανικούς και ευρωπαϊκούς κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας μια κάποια ανακούφιση το Σαββατοκύριακο.
Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε το Σάββατο ότι είναι πρόθυμο να δημιουργήσει ένα λεγόμενο «πράσινο κανάλι» για επιλέξιμες αιτήσεις αδειών εξαγωγής, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία έγκρισης σε εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Πεκίνο χορήγησε επίσης άδειες σπάνιων γαιών σε προμηθευτές των αμερικανικών κολοσσών της αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors, Ford και Stellantis, σύμφωνα με το Reuters την Παρασκευή, επικαλούμενο ανώνυμες πηγές.
Χτυπώντας την βιομηχανία άμυνας
Οι μετοχές ορισμένων ευρωπαϊκών γιγάντων της άμυνας διαπραγματεύονταν χαμηλότερα το απόγευμα της Τρίτης. Η γερμανική εταιρεία κατασκευής κιβωτίων ταχυτήτων δεξαμενών Renk
έπεσε σχεδόν 8%, ηγούμενη των απωλειών στον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx 600. Η σουηδική Saab υποχώρησε κατά 5% και η γερμανική Rheinmetall διαπραγματεύτηκε 2,4% χαμηλότερα.
Τα στοιχεία σπάνιων γαιών διαδραματίζουν αναπόσπαστο ρόλο στις σύγχρονες αμυντικές τεχνολογίες, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων SFA-Oxford, επιτρέποντας προηγμένα συστήματα ραντάρ και σόναρ, καθοδήγηση με λέιζερ και τεχνολογίες πρόωσης σε περιβάλλοντα μάχης.
Η Gracelin Baskaran, διευθύντρια του προγράμματος ασφάλειας κρίσιμων ορυκτών στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS), ένα think tank με έδρα την Ουάσινγκτον, δήλωσε ότι ήταν απλώς θέμα χρόνου πριν η αμυντική βιομηχανία σημάνει συναγερμό για έλλειψη σπάνιων γαιών — σημειώνοντας ότι πολλές από αυτές το έχουν ήδη κάνει κεκλεισμένων των θυρών.
«Οι αμυντικές εταιρείες βρίσκονται σε στην πρώτη γραμμή της πρόσκρουσης, δεδομένου ότι χρειαζόμαστε χιλιάδες λίβρες σπάνιων γαιών σε κάθε υποβρύχιο και μαχητικό αεροσκάφος», δήλωσε ο Μπασκαράν στο CNBC μέσω email.
Οι παρεμβάσεις για την προσφορά και την ζήτηση
Οι ΗΠΑ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αυστραλία πρέπει να συντονίσουν τις παρεμβάσεις από την πλευρά της προσφοράς και της ζήτησης για να ενισχύσουν την παραγωγή σπάνιων γαιών, δήλωσε ο Μπασκαράν του CSIS, προσθέτοντας ότι αυτή η ανάγκη προκύπτει κυρίως λόγω της επικρατούσας δυναμικής των τιμών.
«Εάν η τιμή του οξειδίου του πρασεοδυμίου-νεοδυμίου (PrNd) -μια κρίσιμη εισροή για τους μόνιμους μαγνήτες σπάνιων γαιών- παραμείνει κάτω από τα 60 δολάρια ανά κιλό έως το 2030, σχεδόν το ήμισυ της προβλεπόμενης μη κινεζικής προσφοράς θα καταστεί οικονομικά μη βιώσιμη. Από την πλευρά της προσφοράς, αυτό θα απαιτήσει μέτρα όπως φορολογικές πιστώσεις παραγωγής και επιδοτήσεις», δήλωσε η Μπασκαράν.
«Από την πλευρά της ζήτησης, η εφαρμογή κινήτρων για την προμήθεια ορυκτών από συμμαχικά έθνη - παρόμοια με τις διατάξεις του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού - θα είναι απαραίτητη», πρόσθεσε.
Παραγωγή μαγνητών
Τον περασμένο μήνα, η Κίνα σταμάτησε προσωρινά τους περιορισμούς στις εξαγωγές που αφορούσαν 28 αμερικανικές εταιρείες μετά από εμπορική εκεχειρία που επιτεύχθηκε μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου στην Ελβετία.
Ωστόσο, η Κίνα συνέχισε να εμποδίζει τις εξαγωγές από τη χώρα επτά σπάνιων γαιών προς τις ΗΠΑ. Πολλές από τις 28 αμερικανικές εταιρείες στις οποίες δόθηκε αναστολή από τους περιορισμούς στις εξαγωγές διπλής χρήσης είναι συνηθισμένοι στόχοι των κυρώσεων του Πεκίνου λόγω της δραστηριότητάς τους στον αμυντικό τομέα.
www.worldenergynews.gr