Τέλος σε ένα χρονίζον πρόβλημα που επιβαρύνει τους παρόχους και εμμέσως τους καταναλωτές αναμένεται να βάλει η ενεργοποίηση, αν και με καθυστέρηση του νόμου 5104/2024, όπως αυτό τροποποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024. Πρόκειται για την τακτοποίηση των περίπου 1,5 εκατ. «ορφανών» μετρητών"¨που άνοιξε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την έκδοση απόφασης που δίνει τη δυνατότητα διασύνδεσης μετά από τον ΔΕΔΔΗΕ και στη ΔΕΗ με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ. Η απόφαση αυτή έρχεται να εφαρμόσει, το άρθρο 21 του ν. 5104/2024, όπως αυτό τροποποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024.
Η τροποποίηση του σχετικού άρθρου, το οποίο αποτελεί μέρος του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, επιτρέπει την διαλειτουργικότητα της ΑΑΔΕ με τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά επιπρόσθετα δίνει την ίδια δυνατότητα στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, νερού και οργανισμών παροχής κρίσιμων πόρων βάσει συγκεκριμένων προϋποθέσεων.
Οι υπόλοιποι πάροχοι
Χρήση αυτού του δικαιώματος μετά τη ΔΕΗ αναμένεται να κάνουν και οι υπόλοιποι πάροχοι, υποβάλλοντας σχετικά αιτήματα και την προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς ένας αριθμός περίπου 1,5 εκατ μετρητών σήμερα είναι χωρίς ΑΦΜ. Όχι απλώς μη ταυτοποιημένο ΑΦΜ αλλά χωρίς κανένα ΑΦΜ. Υπάρχουν δηλαδή 1,5 εκατ, παροχές αγνώστου ιδιοκτήτη μέσω των οποίων παρέχεται ηλεκτρική ενέργεια. Εκδίδονται λογαριασμοί στους οποίους δεν αναγράφεται το ΑΦΜ του αντισυμβαλόμενου με τον πάροχο.
Εκτός από την έλλειψη ΑΦΜ, δεν έχει διενεργηθεί εκτεταμένα και δυναμικά η πιστοποίηση της ύπαρξης αρκετών χιλιάδων ΑΦΜ (π.χ. αν ο αριθμός των ψηφίων είναι έγκυρος) και η ταυτοποίησή τους με τον κάτοχο του ΑΦΜ βάσει των στοιχείων της ΑΑΔΕ κι όχι με ότι κατά δήλωση έχει αναφέρει ο (Χ) πελάτης κάποτε στον (Υ) πάροχο. Η κατάσταση αυτή προκαλεί σοβαρές αρρυθμίες στην αγορά και στους παρόχους, καθώς ενέργειες όπως οι αποκοπές λόγω απλήρωτων λογαριασμών ή εντοπισμού ρευματοκλοπής καθίστανται από χρονοβόρες έως αδύνατες.
Καθολική Υπηρεσία
Ένα μεγάλο μέρος αυτών των "ορφανών" παροχών καταλήγει στην Καθολική Υπηρεσία , επιβαρύνοντας οικονομικά τους παρόχους που αναλαμβάνουν κάθε φορά με απόφαση της ΡΑΑΕΥ την συγκεκριμένη υπηρεσία. Το χαρτοφυλάκιο της Καθολικής Υπηρεσίας, βάσει του ρυθμιστικού πλαισίου το μοιράζονται κατ αναλογία μεριδίου οι πέντε μεγαλύτεροι προμηθευτές της αγοράς, με τη ΔΕΗ φυσικά να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο αριθμό.
Στην Καθολική Υπηρεσία μεταπίπτουν καταναλωτές, που έχει διακοπεί η σύμβασή τους από τον προηγούμενο πάροχο και δεν έχουν βρει ακόμη νέο. Οι «ορφανοί» όμως μετρητές που μεταπίπτουν σε αυτή δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν με αποτέλεσμα να ηλεκτροδοτούνται επί ζημία των παρόχων.
Η έλλειψη ταυτοποίησης ανοίγει επίσης «παράθυρο» στον ενεργειακό τουρισμό -ειδικά των επαγγελματικών πελατών- καθώς μία επιχείρηση με χρέη μπορεί να κηρύξει πτώχευση και να αλλάξει ΑΦΜ, ώστε να συνεχίσει να ηλεκτροδοτείται χωρίς να εξοφλεί τους λογαριασμούς της. Την ίδια στιγμή, όμως, οι «ορφανοί» μετρητές συνιστούν μία δεξαμενή καταναλωτών που βρίσκεται εκτός ανταγωνισμού στη λιανική, καθώς είναι ουσιαστικά αόρατοι από τα δίκτυα πωλήσεων των εταιρειών.
www.worldenergynews.gr






