Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Η EE δίνει πάνω από 3 εκατ. ευρώ για έργο αποθήκευσης CO2 στη Βαλτική

Η EE δίνει πάνω από 3 εκατ. ευρώ για έργο αποθήκευσης CO2 στη Βαλτική
Θα  μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε Λιθουανία και Λετονία κατά 24,9 εκατ. τόνους - Τελική επενδυτική απόφαση (FID) έως το τέλος του 2027

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EE) υπέγραψε συμφωνία επιχορήγησης με τον λιθουανικό φορέα εκμετάλλευσης τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), KN Energies (KN), για τεχνικές και εμπορικές μελέτες για ένα μελλοντικό τερματικό σταθμό CO2 στην Κλάιπεντα της Λιθουανίας.

Σύμφωνα με τη συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παράσχει χρηματοδότηση άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ (50% του κόστους της μελέτης), για τις τεχνικές και εμπορικές μελέτες που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του τερματικού σταθμού CO2 στην Κλάιπεντα.


Διαδικαστικά στοιχεία του έργου

Το έργο βρίσκεται επί του παρόντος στη φάση προ-FEED, με τις μελέτες FEED να αναμένεται να ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Αυτή η φάση θα βασιστεί στις γνώσεις που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των μελετών για την περαιτέρω βελτίωση των τεχνικών προδιαγραφών σχεδιασμού της σχεδιαζόμενης υποδομής.

Ο τερματικός σταθμός αποτελεί μέρος μιας διασυνοριακής αλυσίδας αξίας δέσμευσης, μεταφοράς και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), η οποία βρίσκεται υπό ανάπτυξη στη Λιθουανία και τη Λετονία από την Κοινοπραξία CCS Baltic.

Δεδομένου ότι το έργο κηρύχθηκε Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) στα τέλη του 2023, είναι επιλέξιμο για το πρόγραμμα χρηματοδότησης της Διευκόλυνσης Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) για την Ενέργεια, από όπου θα προέλθει η πληρωμή.

Αυτό αναμένεται να επιτρέψει τη λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) έως το τέλος του 2027, ακολουθούμενη από την αναμενόμενη έναρξη εμπορικής λειτουργίας του τερματικού σταθμού CO2 το 2030.

Στις 4 Ιουνίου, ξεκίνησε η διαβούλευση της αγοράς για να εκτιμηθεί το ενδιαφέρον των βιομηχανικών φορέων εκπομπών CO2 και άλλων συμμετεχόντων στην αγορά για τη χρήση της σχεδιαζόμενης υποδομής και να κατανοηθούν οι ογκομετρικές ανάγκες, τα λειτουργικά πρότυπα και τα χρονικά πλαίσια των πιθανών χρηστών. Το τέλος της περιόδου διαβούλευσης προβλέπεται για τις 17 Ιουνίου.

Με βάση αυτήν τη διαβούλευση και το μελλοντικό ενδιαφέρον, η Κοινοπραξία σκοπεύει να πραγματοποιήσει μια μη δεσμευτική και στη συνέχεια δεσμευτική Ανοιχτή Περίοδο για τη χωρητικότητα του τερματικού σταθμού CO2 της Κλαϊπέντα κατά την περίοδο 2026-2029.

 

Προσφορά του έργου

Εκτιμάται ότι το έργο θα μειώσει τις εκπομπές CO2 στη Λιθουανία και τη Λετονία κατά 24,9 εκατομμύρια τόνους κατά τη διάρκεια ζωής του.

Το CO2 θα συλλέγεται από βιομηχανικούς εκπομπούς στη Λιθουανία και τη Λετονία και θα μεταφέρεται στον τερματικό σταθμό της Κλαϊπέντα. Από εκεί, θα μεταφέρεται δια θαλάσσης σε καθορισμένες υπεράκτιες τοποθεσίες για μόνιμη γεωλογική αποθήκευση στη Βόρεια Θάλασσα ή/και στα δανικά ύδατα.

Σύμφωνα με την Κοινοπραξία, ο τερματικός σταθμός υγρού CO2 της Κλάιπεντα θα σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως πολυτροπικός κόμβος εισαγωγής/εξαγωγής με αρχική σχεδιαστική χωρητικότητα έως 2,8 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως (mtpa).

Θα περιλαμβάνει αποθήκευση buffer και ευέλικτα συστήματα υποδοχής για υγρό ή/και πυκνό CO2 που παραδίδεται μέσω αγωγών ή/και μέσω σιδηροδρομικών βυτιοφόρων και ημιρυμουλκούμενων.

 

Τι θα κάνει η κοινοπραξία του έργου

Μέσω αυτού του έργου, οι εταίροι της Κοινοπραξίας CCS Baltic αναμένουν να επιτρέψουν σε τομείς που είναι δύσκολο να περιοριστούν να συνεχίσουν τη βιομηχανική τους δραστηριότητα. Επιπλέον, προβλέπεται να συμβάλει στους στόχους μηδενικών εκπομπών της ΕΕ και της Λιθουανίας για το 2050, αντιμετωπίζοντας παράλληλα την έλλειψη υποδομών CCS στη Λιθουανία και τη Λετονία.

Η Κοινοπραξία CCS Baltic (συστάθηκε το 2022), περιλαμβάνει τις Akmenës Cementas, KN ​​Energies (η οποία είναι ο συντονιστής), Larvik Shipping, Mitsui O.S.K. Lines και SCHWENK Latvija SIA.

Η κοινοπραξία συνεργάζεται επίσης με τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της Λιθουανίας, Amber Grid, και Conexus Baltic Grid της Λετονίας, για την αξιολόγηση της μεταφοράς CO2 μέσω χερσαίου αγωγού και παραμένει ανοιχτή στη συμμετοχή άλλων περιφερειακών φορέων εκπομπών.

 

Δηλώσεις

«Είναι τιμή μας που λαμβάνουμε την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις τεχνικές και εμπορικές μελέτες του τερματικού σταθμού CO2 στην Κλαϊπέντα.

Αυτή η Συμφωνία Επιχορήγησης σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στο ταξίδι μας προς τη δημιουργία μιας βιώσιμης αλυσίδας αξίας δέσμευσης, μεταφοράς και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στην περιοχή της Βαλτικής.

Συνεργαζόμενοι με τους εταίρους μας, δεσμευόμαστε να προωθήσουμε τους εθνικούς, περιφερειακούς και ενωσιακούς ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους και να ανοίξουμε το δρόμο για ένα πιο πράσινο μέλλον. Αυτή η πρωτοβουλία όχι μόνο υπογραμμίζει την αφοσίωσή μας στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, αλλά και υπογραμμίζει τη σημασία της διασυνοριακής συνεργασίας στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων», δήλωσε ο Darius Šilenskis, Διευθύνων Σύμβουλος της KN Energies.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης