Kινητικότητα από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης αναπτύσσεται τελευταία για την επίσπευση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του διαγωνισμού παραχώρησης της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη Ν. Καβάλα, αξιολογώντας το θετικό μομέντουμ της ενεργειακής κρίσης , ο παράγοντας που θα κρίνει ωστόσο την πορεία του, είναι οι ρυθμιστικές αποφάσεις που αφορούν στον βαθμό κοινωνικοποίησης του έργου, το πώς δηλαδή θα επιμεριστεί το κόστος της επένδυσης. Το ζήτημα τελεί στην αρμοδιότητα της ΡΑΕ η οποία αναμένει από το ΔΕΣΦΑ τις επικαιροποιημένες ολοκληρωμένες μελέτες για να προχωρήσει στις σχετικές αποφάσεις.
Επιμερισμός του κόστους με κοινωνικοποίηση
Η ΡΑΕ εμφανίζεται επιφυλακτική απέναντι στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ να συνδέσει το έργο της υπόγειας αποθήκης με την κατασκευή νέων αγωγών φυσικού αερίου, την οποία εμφανίζεται να συμμερίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας. Το επιχείρημα του ΔΕΣΦΑ είναι ότι τα πρόσθετα έργα αναβάθμισης δικτύου που πρέπει να γίνουν για να υλοποιηθεί το έργο, όπως για παράδειγμα στο τμήμα του αγωγού Θεσσαλονίκης –Κομοτηνής αποτελούν συνοδά έργα, τα οποία θα γίνουν ούτως ή άλλως για την επέκταση της χρήσης φυσικού αερίου και άρα το κόστος τους δεν θα πρέπει να επιβαρύνει την συγκεκριμένη επένδυση. Με τον τρόπο αυτό, ο ΔΕΣΦΑ εμφανίζει το συνολικό κόστος του έργου να περιορίζεται από τα αρχικά 900 εκατ. που είχε προϋπολογίσει μαζί με τα συνοδά έργα στα 400 εκατ. κόστος που, σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσε να κοινωνικοποιηθεί στο σύνολό του με αμελητέα επιβάρυνση για τους καταναλωτές.
Με την άποψη αυτή συντάχθηκε και ο υπουργός Κώστας Σκρέκας στην τελευταία σύσκεψη, που έγινε τον περασμένο μήνα και στην οποία ο ΔΕΣΦΑ παρουσίασε την Ανάλυση Κόστους Οφέλους (CBA), παραπέμποντας ωστόσο στη ΡΑΕ ως αρμόδια για να κρίνει το ύψος της ρυθμιζόμενης χρέωσης.
ΡΑΕ: Αναμένει την μελέτη, προσοχή στην κρατική ενίσχυση
Για τη ΡΑΕ το ζήτημα δεν είναι πολιτικό αλλά καθαρά τεχνοκρατικό κάτι που φαίνεται να το έχει ξεκαθαρίσει προς όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Αμφισβητεί το εάν πράγματι χρειάζονται και πόσα συμπληρωματικά έργα και εμφανίζεται ιδιαίτερα επιφυλακτική στο να μεταφέρει στους καταναλωτές κόστη για πρόσθετους αγωγούς φυσικού αερίου, δεδομένης και της αβεβαιότητας σχετικά με τη χρήση του καυσίμου τα επόμενα χρόνια. Με αυτό το σκεπτικό αναμένει τις ολοκληρωμένες μελέτες του ΔΕΣΦΑ για να προχωρήσει στις αποφάσεις της.
Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ είναι ότι η επένδυση θα πρέπει να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν πηγές του Ρυθμιστή, το όποιο ποσοστό κοινωνικοποίησης αποτελεί κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στην απόφαση για το ποσοστό κοινωνικοποίησης θα στηριχτεί η έκδοση του Κανονισμού Τιμολόγησης, που αποτελεί καθοριστικής σημασίας παράγοντα για τον καθορισμό των οικονομικών προσφορών των υποψηφίων επενδυτών. Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Gas & Oil, η οποία ήδη λειτουργεί το εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου.
Η αποθήκη αερίου προβλέπεται να δημιουργηθεί στο υπό εξάντληση κοίτασμα φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου έξι χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.
www.worldenergynews.gr
Επιμερισμός του κόστους με κοινωνικοποίηση
Η ΡΑΕ εμφανίζεται επιφυλακτική απέναντι στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ να συνδέσει το έργο της υπόγειας αποθήκης με την κατασκευή νέων αγωγών φυσικού αερίου, την οποία εμφανίζεται να συμμερίζεται ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας. Το επιχείρημα του ΔΕΣΦΑ είναι ότι τα πρόσθετα έργα αναβάθμισης δικτύου που πρέπει να γίνουν για να υλοποιηθεί το έργο, όπως για παράδειγμα στο τμήμα του αγωγού Θεσσαλονίκης –Κομοτηνής αποτελούν συνοδά έργα, τα οποία θα γίνουν ούτως ή άλλως για την επέκταση της χρήσης φυσικού αερίου και άρα το κόστος τους δεν θα πρέπει να επιβαρύνει την συγκεκριμένη επένδυση. Με τον τρόπο αυτό, ο ΔΕΣΦΑ εμφανίζει το συνολικό κόστος του έργου να περιορίζεται από τα αρχικά 900 εκατ. που είχε προϋπολογίσει μαζί με τα συνοδά έργα στα 400 εκατ. κόστος που, σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσε να κοινωνικοποιηθεί στο σύνολό του με αμελητέα επιβάρυνση για τους καταναλωτές.
Με την άποψη αυτή συντάχθηκε και ο υπουργός Κώστας Σκρέκας στην τελευταία σύσκεψη, που έγινε τον περασμένο μήνα και στην οποία ο ΔΕΣΦΑ παρουσίασε την Ανάλυση Κόστους Οφέλους (CBA), παραπέμποντας ωστόσο στη ΡΑΕ ως αρμόδια για να κρίνει το ύψος της ρυθμιζόμενης χρέωσης.
ΡΑΕ: Αναμένει την μελέτη, προσοχή στην κρατική ενίσχυση
Για τη ΡΑΕ το ζήτημα δεν είναι πολιτικό αλλά καθαρά τεχνοκρατικό κάτι που φαίνεται να το έχει ξεκαθαρίσει προς όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Αμφισβητεί το εάν πράγματι χρειάζονται και πόσα συμπληρωματικά έργα και εμφανίζεται ιδιαίτερα επιφυλακτική στο να μεταφέρει στους καταναλωτές κόστη για πρόσθετους αγωγούς φυσικού αερίου, δεδομένης και της αβεβαιότητας σχετικά με τη χρήση του καυσίμου τα επόμενα χρόνια. Με αυτό το σκεπτικό αναμένει τις ολοκληρωμένες μελέτες του ΔΕΣΦΑ για να προχωρήσει στις αποφάσεις της.
Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ είναι ότι η επένδυση θα πρέπει να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν πηγές του Ρυθμιστή, το όποιο ποσοστό κοινωνικοποίησης αποτελεί κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στην απόφαση για το ποσοστό κοινωνικοποίησης θα στηριχτεί η έκδοση του Κανονισμού Τιμολόγησης, που αποτελεί καθοριστικής σημασίας παράγοντα για τον καθορισμό των οικονομικών προσφορών των υποψηφίων επενδυτών. Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Gas & Oil, η οποία ήδη λειτουργεί το εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου.
Η αποθήκη αερίου προβλέπεται να δημιουργηθεί στο υπό εξάντληση κοίτασμα φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου έξι χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.
www.worldenergynews.gr