Οι καθυστερήσεις στην προώθηση του έργου έχουν ήδη οδηγήσει σε αύξηση του προϋπολογισμού του από 1,575 δις ευρώ σε 1,925 δισ ευρώ
Από την καταβολή ή όχι του ποσού αυτού θα διαφανεί η ικανότητα του φορέα υλοποίησης, δηλαδή της εταιρίας EurοΑsia Interconnector υπό τον επιχειρηματία Νάσο Κτωρίδη να εξασφαλίσει τα αναγκαία κεφάλαια και να προωθήσει ένα έργο μεγάλου κόστους αλλά και αδιαμφισβήτητης γεωστρατηγικής σημασίας, το οποίο πάντως επί του παρόντος αντιμετωπίζει προβλήματα και κινδυνεύει να απωλέσει το status του διευρωπαϊκού project.
Και τούτο διότι η Κομισιόν έχει διαμηνύσει πως αν δεν τηρηθούν τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα θα τεθούν υπό επανεξέταση ακόμη και τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ύψους 657 εκατ. που έχουν εξασφαλιστεί μέσω της ένταξης της διασύνδεσης στην λίστα των ευρωπαϊκών έργων PCI/PMI.
Άλλωστε οι καθυστερήσεις στην προώθηση του έργου έχουν ήδη οδηγήσει σε αύξηση του προϋπολογισμού του από 1,575 δις ευρώ σε 1,925 δισ ευρώ. Ένα ακόμη πρόβλημα είναι η πρόσφατη κατ αρχήν απόρριψη της χρηματοδότησης του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αν και στελέχη της Τράπεζας εντός του Σεπτεμβρίου θα βρεθούν στην Κύπρο και θα έχουν συναντήσεις με εκπροσώπους της κυπριακής κυβέρνησης για να διερευνήσουν περαιτέρω τη στάση της ΕΤΕπ.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση της Κύπρου προτίθεται να αναθέσει σε εξωτερικό σύμβολο τη διενέργεια μελέτης για την οικονομική βιωσιμότητα του EuroAsia, προκειμένου ανάλογα με το αποτέλεσμα να αποφασίσει αν θα συμμετάσχει στη χρηματοδότηση του έργου.
Συμμετοχή ΑΔΜΗΕ
Ο ελληνικός ΑΔΜΗΕ που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις έχει ανακοινώσει πριν από λίγους μήνες ότι προτίθεται να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου με ποσοστό 25% και έως 33% σε επόμενη φάση, ενώ πρόσφατα έγινε γνωστό το ενδιαφέρον συμμετοχής και ισραηλινού fund με ποσοστό επίσης 33%.
Εξάλλου παρά τις δηλώσεις των τριών πρωθυπουργών Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη, Κύπρου Χριστοδουλίδη και Ισραήλ Βενιαμίν Νετανιάχου, στο πλαίσιο της πρόσφατης τριμερούς συνάντησης, η οικονομική βιωσιμότητα εξακολουθεί να προβληματίζει.
Ο Ισραηλινός Πρωθυπουργός στις δηλώσεις του, μετά την τριμερή συνάντηση, είπε ότι οι αποφάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση θα πρέπει να ληφθούν εντός των επόμενων τριών ως έξι μηνών.
Από την πλευρά της επιφυλακτική εμφανίζεται και η κυπριακή κυβέρνηση η οποία θα πρέπει να προχωρήσει είτε σε παροχή εγγυήσεων για τη λήψη δανείων, είτε σε άμεση επένδυση του κυπριακού δημοσίου στο πρότζεκτ.
Ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός δήλωσε ότι η Λευκωσία δεν πρόκειται να δεσμευτεί σε ένα τέτοιο υψηλού κόστους έργο, αν προηγουμένως δεν διερευνήσει τις οικονομικές επιπτώσεις του στα δημοσιονομικά της Κύπρου. Ο κ. Κεραυνός δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα διαμορφώσει άποψη αφού συζητήσει με τα στελέχη της ΕΤΕπ.
Ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Γιώργος Παπαναστασίου είναι πεπεισμένος για τη σημασία του έργου όσον αφορά στην Κύπρο και φαίνεται ότι θα προτιμούσε η χώρα του να αποκτήσει μερίδιο στο πρότζετκ, αντί να χορηγήσει εγγυήσεις για δάνεια.
Ωστόσο και ο ίδιος συναρτά την τελική του απόφαση, από τη γνωμοδότηση των συμβούλων που θα προλάβει η Κύπρος για να εξετάσουν την οικονομική βιωσιμότητα του έργου και παράλληλα να αξιολογήσουν τη γεωστρατηγική σημασία του.
Εφόσον αυτό ολοκληρωθεί, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει δεχτεί να εισφέρει ποσό από 25% έως 33% της επένδυσης, και έχει συμφωνήσει με ισραηλινό fund να μπει κι εκείνο στο project επίσης με 33%. Σε ένα τέτοιο σενάριο, ΑΔΜΗΕ και ισραηλινοί θα κατέχουν το 66,66% του μετοχικού κεφαλαίου του Euroasia με το υπόλοιπο ποσοστό να ανήκει στην πλευρά Κτωρίδη.
www.worldenergynews.gr