
Την υιοθέτηση ενός ενιαίου τρόπου διαχείρισης των εκκαθαρίσεων ενεργειακού συμψηφισμού τόσο για τις παροχές με έξυπνο μετρητή όσο και για εκείνες που δεν διαθέτουν τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου εισηγείται ο ΔΕΔΔΗΕ στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με επιστολή του διευθύνοντος συμβούλου του Τάσου Μάνου.
Η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ αφορά τη διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες.
Στην επιστολή σημειώνεται ακόμη ότι ο ενεργειακός συμψηφισμός δεν είναι συμβατός με την λειτουργία της Αγοράς και τις εκκαθαρίσεις στο πλαίσιο της Αγοράς Εξισορρόπησης. Και αυτό διότι οι Εκπρόσωποι φορτίου εκκαθαρίζουν τους πελάτες τους σε επίπεδο περιόδου καταμέτρησης (συνήθως μήνας ή τετράμηνο) και σωρευτικά σε βάθος τριετίας, ενώ οι εκκαθαρίσεις της Αγοράς Εξισορρόπησης διενεργούνται ανά Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων, δηλαδή ανά δεκαπεντάλεπτο.
Σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος θα έπρεπε:
• Να αμείβονται οι αυτοκαταναλωτές για την ενέργεια που εγχέουν στο δίκτυο (prosumers),
• Η εγκατάσταση του σταθμού παραγωγής να συνοδεύεται από υποδομή zero feed in, σε συνδυασμό και με αποθήκευση.
Η απόφαση Σκυλακάκη
Όπως επισημαίνει στην επιστολή του ο κ. Μάνος η ανάγκη για τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου καλύφθηκε εν μέρει με υπουργική απόφαση που εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024. Με την απόφαση αυτή που υπέγραψε ο υπουργός ΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης θεσπίστηκε η έννοια του ταυτοχρονισμένου και εικονικού ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα εγκατάστασης σταθμών χωρίς δυνατότητα έγχυσης ενέργειας στο Δίκτυο ή/και με ενσωματωμένη διάταξη αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Για τη διαχείριση στις εκκαθαρίσεις των παροχών στις οποίες συνδέονται σταθμοί παραγωγής που συμμετέχουν σε τέτοια σχήματα συμψηφισμού, προτείνονται προσθήκες στα άρθρα του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης που αφορούν στην χορήγηση από τον ΔΕΔΔΗΕ δεδομένων παραγωγής ΑΠΕ Δικτύου στον ΑΔΜΗΕ, καθώς για την ενέργεια που εγχέεται στο δίκτυο αποζημιώνονται οι αυτοκαταναλωτές από την Αγορά, ενώ για τις συμψηφιζόμενες παροχές οι προμηθευτές αποζημιώνονται για το σύνολο της απορροφηθείσας ενέργειας και ως εκ τούτου δεν απαιτείται ιδιαίτερη διαχείρισή τους στις εκκαθαρίσεις.
Οι προβλέψεις αυτές δεν εφαρμόζονται για περιπτώσεις σταθμών παραγωγής που ήδη λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν συμμετέχοντας σε σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, για τις οποίες παραμένει η ανάγκη κάλυψης του υφιστάμενου κενού με κανονιστική πρόβλεψη της διαχείρισης τους στις Οριστικές εκκαθαρίσεις.
Για την διαχείριση των περιπτώσεων αυτών, η προσέγγιση που προτείνεται να ακολουθηθεί βασίζεται σε αυτή που θεσπίστηκε από την ΡΑΑΕΥ για την περίπτωση ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με Τηλεμετρούμενο Μετρητή Φορτίου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα την απόφαση της ΡΑΑΕΥ, για την περίπτωση ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με Τηλεμετρούμενο Μετρητή Φορτίου, κατά την διενέργεια των Οριστικών Εκκαθαρίσεων, λαμβάνεται υπόψη η διαφορά μεταξύ απορροφηθείσας και εγχυθείσας ενέργειας ανά Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων, η οποία μπορεί να λαμβάνει και αρνητικές τιμές.
Τα νέα άρθρα
Προκειμένου να εφαρμοστούν τα προτεινόμενα, τα βασικά σημεία τροποποίησης του ισχύοντος Εγχειριδίου με την προσθήκη νέων άρθρων είναι τα εξής:
• Πρόβλεψη διαχείρισης παροχών στις οποίες συνδέονται σταθμοί παραγωγής, που συμμετέχουν σε ταυτοχρονισμένο ή εικονικό ταυτοχρονισμένο συμψηφισμό.
• Δημιουργία τυπικής καμπύλης παραγωγής ενέργειας, προκειμένου να είναι εφικτός ο επιμερισμός της παραχθείσας ενέργειας από μη τηλεμετρούμενους σταθμούς παραγωγής σε 15λεπτα. Ο Διαχειριστής του Δικτύου θα μπορεί ανάλογα με την διαθεσιμότητα των δεδομένων να ορίζει περισσότερες τυπικές καμπύλες ανάλογα με παραμέτρους, όπως η τεχνολογία των σταθμών παραγωγής και η γεωγραφική τους θέση. Βάσει της υπόψη τυπικής καμπύλης θα επιμερίζονται σε 15λεπτα και οι σωρευτικές καταμετρήσεις παραχθείσας ενέργειας μη τηλεμετρούμενων σταθμών που δεν συμμετέχουν σε σχήματα ενεργειακού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού.
• Επιμερισμός της καταναλωθείσας ενέργειας σε 15λεπτα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του Εγχειριδίου, με την προσθήκη ειδικής πρόβλεψης για την περίπτωση του απλού ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με Μη Τηλεμετρούμενο Μετρητή Φορτίου.
• Προσδιορισμός καταλογιζόμενης ενέργειας ανά Εκπρόσωπο Φορτίου στις περιπτώσεις εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (από κοινότητες και μη), με διάκριση ανά επίπεδο τάσης (Μέση, Χαμηλή) και τύπο μετρητή (Τηλεμετρούμενος ή Μη Τηλεμετρούμενος).
Σε ό,τι αφορά στο εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαιτούμενων τροποποιήσεων στα συστήματα του ΔΕΔΔΗΕ ο κ. Μάνος δεσμεύεται από τη στιγμή που εκδοθεί η σχετική απόφαση της ΡΑΑΕΥ θα απαιτηθούν τέσσερις μήνες για την εφαρμογή της.
www.worldenergynews.gr