Ενέργεια

Κρατική συμμετοχή 35 - 49% στο Χρηματιστήριο Ενέργειας προτείνει ο ΕΣΑΗ

Κρατική συμμετοχή 35 - 49% στο Χρηματιστήριο Ενέργειας προτείνει ο ΕΣΑΗ
Ο Σύνδεσμος δηλώνει επιφυλακτικός για τις επιπτώσεις από τον ορισμό του νέου φορέα ως μονοπωλιακού σε σχέση με την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά
Έως το 49% θα πρέπει να φθάνει η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρίας Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας ΑΕ σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Εταιριών Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Με επιστολή του προς τον υπουργό Περιβάλλοντος - Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου που προβλέπει τη δημιουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, ο ΕΣΑΗ  ως προς τη μετοχική σύνθεση του νέου φορέα προτείνει για τη συμμετοχή του δημοσίου, να περιληφθεί στο νομοσχέδιο πέραν του κατωφλίου 35% και άνω όριο ίσο με 49%.
Παράλληλα ο Σύνδεσμος εμφανίζεται επιφυλακτικός ως προς τις επιπτώσεις που μπορεί να υπάρξουν από την πρόβλεψη του νομοσχεδίου για ορισμό της Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας ΑΕ, ως μονοπωλιακού φορέα για την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά.
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ θα πρέπει να γίνει διερεύνηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων τόσο σε σχέση με το στρατηγικό στόχο της περιφερειακής επέκτασης του ελληνικού χρηματιστηρίου ενέργειας, όσο και σε σχέση με τις προβλέψεις του σχετικού Κανονισμού της ΕΕ.
Στην επιστολή του ο ΕΣΑΗ επισημαίνει κατ’ αρχήν ως θετική εξέλιξη τη δημιουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και το γεγονός ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει αναλυτικά τους ορισμούς, τις διαδικασίες και τις αρμοδιότητες για την ίδρυση των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας (Αγορά Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσια Αγορά και Αγορά Εξισορρόπησης), των Αγορών Φυσικού Αερίου, των Ενεργειακών Χρηματοπιστωτικών Αγορών, των Περιβαλλοντικών Αγορών, καθώς και το ότι διευρύνει το στενό ορισμό της φυσικής παράδοσης των εμπορευμάτων ενέργειας.

Αγορά εξισορρόπησης και στο φυσικό αέριο

Ωστόσο, επισημαίνει ότι απαιτείται μεγαλύτερη ανάλυση των Αγορών Φυσικού Αερίου, στις οποίες θα πρέπει να συμπεριληφθεί και Αγορά Εξισορρόπησης για σκοπούς εξισορρόπησης φορτίου και αντιστάθμισης Αερίου Λειτουργίας, ειδικά λόγω της συνεχούς μείωσης των προβλεπόμενων Ορίων Ανοχής.
Παράλληλα προτείνει την ύπαρξη Αγοράς Διαθέσιμης Ισχύος και συγκεκριμένα ζητεί να προβλεφθεί στο νομοσχέδιο ότι το Χρηματιστήριο Ενέργειας μπορεί να λειτουργήσει σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ Αγορά Διαθέσιμης Ισχύος, καθώς και να υπάρξει πρόβλεψη για τη δυνατότητα κατάρτισης Κανονισμού για την Αγορά Διαθέσιμης Ισχύος από το Χρηματιστήριο Ενέργειας, ο οποίος θα υποβάλλεται στη ΡΑΕ.  
Εξάλλου, ο ΕΣΑΗ ζητεί να εγκρίνεται από τη ΡΑΕ ο Κανονισμός του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, αφού θα αποτελεί το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των αγορών ενέργειας, όπως συμβαίνει σήμερα με τον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, τον Κώδικα ΕΣΜΗΕ και του υπόλοιπους κώδικες ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου.
Ο Σύνδεσμος ζητεί επίσης να αποσαφηνιστεί ποια εταιρία θα αναλάβει τελικά και μέσω ποιας διαδικασίας (ίδρυση, συμμετοχή, ανάθεση) την εκκαθάριση των συναλλαγών στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας καθώς και τις υποχρεώσεις που θα επιφέρουν οι αναφερόμενες επιλογές στους συμμετέχοντες (εγγυήσεις συμμετοχή σε μηχανισμό διαχείρισης κινδύνου κλπ).
Ακόμη επισημαίνει ότι από τη στιγμή που θα αναλάβει η νέα εταιρία, δηλαδή η Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας ΑΕ, τη λειτουργία του ΗΕΠ (Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός) έως ότου ξεκινήσει η λειτουργία της νέας Αγοράς Επόμενης Ημέρας, θα πρέπει να υπάρξει και αναπροσαρμογή των τελών για τη διαχείριση και λειτουργία του ΗΕΠ τα οποία θα πρέπει να είναι πάντα κοστοστρεφή.
Τέλος σημειώνει ότι θα πρέπει να καταστεί σαφές στο νόμο, ότι με την εκκίνηση της λειτουργίας των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας που περιγράφει ο νόμος θα πρέπει να αναθεωρηθεί το πλαίσιο χρέωσης των συμμετεχόντων σε αυτές τις αγορές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης