Ενέργεια

Δύο υπουργικές αποφάσεις για την ποιότητα των καυσίμων και τις απαιτήσεις-δοκιμές στο ντίζελ

Δύο υπουργικές αποφάσεις για την ποιότητα των καυσίμων και τις απαιτήσεις-δοκιμές στο ντίζελ
Πετρέλαιο κίνησης, το οποίο έχει παρασκευασθεί νομίμως ή/και έχει διατεθεί στο εμπόριο σε άλλα κράτη μέλη της ΕΈ. ή χώρες ΕΖΕΣ που είναι συμβαλλόμενα μέρη στη συμφωνία Ε.Ο.Χ., ή στην Τουρκία μπορεί να διατεθεί στην αγορά στην Ελλάδα, όταν έχει παρασκευασθεί σύμφωνα με έγκυρα τεχνικά πρότυπα, προδιαγραφές ή και διαδικασίες παρασκευής και δοκιμών
Τροποποιήσεις κοινοτικών οδηγιών σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων καθώς και αναφορικά με το diesel που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων, περιλαμβάνονται σε δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις, των υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ειδικότερα, η πρώτη απόφαση αποσκοπεί στην προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας, στον τομέα της ποιότητας καυσίμων βενζίνης και ντίζελ, προς την οδηγία (ΕΕ) 2015/1513 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Σεπτεμβρίου 2015 για την τροποποίηση της οδηγίας 98/70/ΕΚ σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, αρμόδια αρχή για το σύστημα παρακολούθησης της ποιότητας καυσίμων, (βενζίνης οχημάτων και ντίζελ κίνησης) είναι η Διεύθυνση Ενεργειακών Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων του Γενικό Χημείο του Κράτους (ΓΧΚ).
Για την παρακολούθηση της ποιότητας καυσίμων εφαρμόζεται το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14274 “Καύσιμα για αυτοκίνητα – Αξιολόγηση της ποιότητας της βενζίνης και του ντίζελ – Σύστημα παρακολούθησης της ποιότητας των καυσίμων” (FQMS).
Σύμφωνα με τα κριτήρια του άρθρου 3.2 του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ14274 και λαμβάνοντας υπόψη τις πωλήσεις καυσίμων η Ελλάδα κατατάσσεται στις μικρές χώρες κι ως εκ τούτου εφαρμόζεται το μοντέλο Α του προτύπου αυτού.
Έτσι, για το σχεδιασμό της δειγματοληψίας των καυσίμων η χώρα χωρίζεται σε τρεις γεωγραφικές περιοχές.
Η περιοχή Α περιλαμβάνει την Αττική.
Η περιοχή Β περιλαμβάνει τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θράκη, τη Θεσσαλονίκη.
Η περιοχή Γ περιλαμβάνει τη Στερεά Ελλάδα, την Εύβοια, τα Ιόνια νησιά, την Πελοπόννησο, την Κρήτη, το Αιγαίο.
Το Σ.Π.Π.Κ. εφαρμόζεται δυο φορές το χρόνο, χωριστά για τη θερινή περίοδο από 1 Μαΐου έως 30 Σεπτεμβρίου και τη χειμερινή περίοδο από 1 Οκτωβρίου έως 30 Απριλίου.
Σημεία δειγματοληψίας θα είναι τα πρατήρια εφοδιασμού υγρών καυσίμων και θα καθορίζονται με τυχαίο τρόπο.
Ο αριθμός των δειγμάτων που θα δειγματίζονται κάθε περίοδο (θερινή και χειμερινή) για κάθε κατηγορία καυσίμου με ετήσιες πωλήσεις τουλάχιστον το 10% της αγοράς καυσίμων θα είναι τουλάχιστον 50.
Παράλληλα, καθορίζονται όλα τα σχετικά με τις αναγκαίες δειγματοληψίες (αριθμός δειγμάτων, αρμόδιοι φορείς ανά περιοχή, εργαστήρια ελέγχου κτλ).
Έως τις 31 Αυγούστου κάθε έτους, η Διεύθυνση Ενεργειακών Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων υποβάλλει έκθεση σχετικά με τα εθνικά δεδομένα ποιότητας καυσίμων για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.
Επιπλέον, η ίδια Διεύθυνση αναφέρει τον συνολικό όγκο των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ που διατέθηκαν στην αγορά, στην ελληνική επικράτειά, καθώς και τον όγκο καυσίμων αμόλυβδης βενζίνης και ντίζελ με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 10 mg/kg, σύμφωνα με τις πληροφορίες που καταγράφει η Διεύθυνση Υδρογονανθράκων του ΥΠΕΝ.
Ανατίθεται στην Επιτροπή η αρμοδιότητα έκδοσης κατ' εξουσιοδότηση πράξεων εφόσον απαιτείται για την προσαρμογή των επιτρεπόμενων αναλυτικών μεθόδων, προκειμένου να διασφαλίζεται η συνοχή με τυχόν αναθεώρηση των ευρωπαϊκών προτύπων.
Στην Επιτροπή ανατίθεται επίσης η αρμοδιότητα έκδοσης κατ' εξουσιοδότηση πράξεων, δυνάμει του άρθρου 10α της Οδηγίας 98/70/ΕΚ, για την προσαρμογή των επιτρεπόμενων αποκλίσεων της τάσης ατμών σε kPa όσον αφορά την περιεκτικότητα της βενζίνης σε αιθανόλη.

Ντίζελ

Με την έτερη απόφαση εγκρίνεται η έκδοση απόφασης “Πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμών”, στο πλαίσιο της αντίστοιχης απόφασης του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου.
Σκοπός της απόφασης είναι η θέσπιση των προδιαγραφών, λοιπών απαιτήσεων και μεθόδων δοκιμών του πετρελαίου εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων (πετρέλαιο κίνησης), το οποίο διατίθεται στην ελληνική αγορά και το οποίο προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα με κινητήρες ντίζελ.
Όλες οι απαιτήσεις της παρούσας απόφασης είναι σύμφωνες προς τις αντίστοιχες απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 590 + ΝΑ:2014, το οποίο καθίσταται υποχρεωτικό.
Η δειγματοληψία του πετρελαίου κίνησης γίνεται σύμφωνα με τα πρότυπα ΕΛΟΤ ΕΝ 3170 ή ΕΛΟΤ ΕΝ 3171 ή ΕΛΟΤ ΕΝ 14275 ή σύμφωνα με την απόφαση ΑΧΣ 13/85 (ΦΕΚ 314/Β/1985).
Οι πληροφορίες που αναγράφονται στις αντλίες διανομής πετρελαίου κίνησης, ως προς τη φύση του καυσίμου, την περιεκτικότητα του καυσίμου σε μεταλλικό πρόσθετο, τη συμφωνία του με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 590 +ΝΑ:2014, καθώς και οι τεχνικές λεπτομέρειες των σημάνσεων αυτών καθορίζονται με υπουργική απόφαση του αρμόδιου υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Επιπλέον καθορίζονται απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμών (χρωστικές και ιχνηθέντες, πρόσθετα, γενικές απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμών, απαιτήσεις από τις εξαρτώμενες κλιματολογικές συνθήκες κτλ).
Σημειώνεται τέλος, ότι από την έναρξη ισχύος της απόφασης, δεν απαγορεύεται, ούτε περιορίζεται ούτε αποτρέπεται η διάθεση στην ελληνική αγορά των καυσίμων που ικανοποιούν τις απαιτήσεις αυτής, τηρουμένων των λοιπών διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας περί εμπορίας καυσίμων.
Πετρέλαιο κίνησης, το οποίο έχει παρασκευασθεί νομίμως ή/και έχει διατεθεί στο εμπόριο σε άλλα κράτη μέλη της ΕΈ. ή χώρες ΕΖΕΣ που είναι συμβαλλόμενα μέρη στη συμφωνία Ε.Ο.Χ., ή στην Τουρκία μπορεί να διατεθεί στην αγορά στην Ελλάδα, όταν έχει παρασκευασθεί σύμφωνα με έγκυρα τεχνικά πρότυπα, προδιαγραφές ή και διαδικασίες παρασκευής και δοκιμών, που ανταποκρίνονται δεόντως και ικανοποιητικά στις λειτουργικές απαιτήσεις μηχανών εσωτερικής καύσης, σχεδιασμένων να λειτουργούν με καύσιμο του είδους αυτού και που αποδεδειγμένα εγγυάται ισοδύναμο επίπεδο ποιότητας και ασφάλειας για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον στις ίδιες κλιματολογικές συνθήκες.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης