Ενέργεια

Οι 6 τομείς για την Πράσινη Ατζέντα της Γερμανικής Προεδρίας που ξεκινά

Οι 6 τομείς για την Πράσινη Ατζέντα της Γερμανικής Προεδρίας που ξεκινά
Έξι προτεραιότητες της Γερμανίας για την μείωση της εκπομπής ρύπων και την οικονομική ανάκαμψη μέσα από μία φιλοπεριβαλλοντική στρατηγική
Η επιβολή φόρου άνθρακα, η προώθηση του υδρογόνου, offshore αιολικά και η θέσπιση υψηλότερων στόχων για το κλίμα θα βρεθούν στην κορυφή της γερμανικής ατζέντας της προεδρίας της ΕΕ.

Από χθες το Βερολίνο αναλαμβάνει και τυπικά τα ηνία της ΕΕ για το επόμενο εξάμηνο και η «πράσινη ατζέντα» και η πολιτική για την κλιματική αλλαγή, την οποία επί χρόνια οι γερμανικές κυβερνήσεις διαμόρφωναν παρασκηνιακά, τώρα βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο.

Το Βερολίνο θα επιδιώξει την αύξηση του στόχου της ΕΕ όσον αφορά στη μείωση της εκπομπής ρύπων ως το 2030 ενώ προωθεί και τις διαδικασίες για μια νομικά δεσμευτική συμφωνία των χωρών-μελών για τη κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Σύμφωνα με το politico.eu οι έξι προτεραιότητες στη πράσινη ατζέντα της γερμανικής προεδρίας είναι :

1. «Πρασίνισμα» της οικονομικής ανάκαμψης

Οι προσπάθειες ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας από την ύφεση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού συνδέονται με τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, όπως περιγράφεται στη στρατηγική της ΕΕ για την Πράσινη Συμφωνία. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν η Καγκελάριος ‘Ανγκελα Μέρκελ ανακοίνωνε το πρόγραμμα των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη διάσωση της γερμανικής οικονομίας είχε υπογραμμίσει τη σημασία της πολιτικής για το Κλίμα.

2. Θέσπιση υψηλότερων στόχων για το Κλίμα

Επί χρόνια το Βερολίνο παρεμπόδιζε τις προσπάθειες για την αύξηση του ευρωπαϊκού στόχου μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ως το 2030. Τώρα θέλει να είναι ο διαπραγματευτής μεταξύ των χωρών, που θα κλείσει τη συμφωνία.

Η υπουργός Περιβάλλοντος της Γερμανίας Svenja Schulze (προέρχεται από το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα που συμμετέχει σ τον κυβερνητικό συνασπισμό) θα επιβλέπει τις σκληρές διαπραγματεύσεις για την αύξηση του στόχου μείωσης των εκπομπών CO2 του μπλοκ από 40% σε 55% έως το 2030. Το όλο ζήτημα, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων στα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να ανακοινώσει το σχέδιο της για την επίτευξη αυτού του στόχου και να παρουσιάσει αναλυτικά τις επιπτώσεις στον ενεργειακό τομέα.

Η επίτευξη συμφωνίας δεν θα είναι και τόσο εύκολη υπόθεση για την κα Schulze, γιατί μπορεί να υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός χωρών που να υποστηρίζει την αύξηση του στόχου στο 55%, υπάρχουν όμως και χώρες που διαφωνούν, χώρες των οποίων η παραγωγή ενέργειας και ως ένα βαθμό η οικονομία τους εξαρτώνται από τον άνθρακα, όπως η Βουλγαρία και η Πολωνία οι οποίες αναμένεται να προβάλλουν σοβαρές αντιρρήσεις και να διεκδικήσουν ισχυρά ανταλλάγματα.

3. Παγκόσμια ηγεσία

Η φήμη της Μέρκελ ως «η καγκελάριος του κλίματος» επιστρέφει στο προσκήνιο και σίγουρα θα επιβεβαιωθεί αν η Γερμανία καταφέρει να κλείσει μια συμφωνία μεταξύ των χωρών-μελών, ως το τέλος του 2020 για την αύξηση του δεσμευτικού στόχου μείωσης των ρύπων ως το 2030.

Με βάση τη Συμφωνία του Παρισιού, οι χώρες θα πρέπει να υποβάλουν επικαιροποιημένες και ιδανικά πιο φιλόδοξες δεσμεύσεις για το Κλίμα έως το τέλος του 2020.

Μετά την αναβολή, λόγω του Covid-19, της συνόδου κορυφής COP26 για το επόμενο έτος, οι πολιτικοί και οι αξιωματούχοι της ΕΕ που τάσσονται υπέρ των πιο φιλόδοξων στόχων υποστηρίζουν ότι ένας ευρωπαϊκός νόμος για το κλίμα είναι το κλειδί που θα σηματοδοτήσει σε όλο τον πλανήτη ότι η ΕΕ θα προχωρήσει μπροστά για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, παρά τις καθυστερήσεις.

4. Φόρος άνθρακα

Οι Γερμανοί πολιτικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι επικείμενες διαβουλεύσεις για την περαιτέρω μείωση των ρύπων ως το 2030 σε «ευαίσθητους» τομείς όπως οι Μεταφορές, η Γεωργία ή οι Κατασκευές μπορεί να είναι ακανθώδεις.

Είναι ένας από τους λόγους για τον οποίο το Βερολίνο επιθυμεί να προωθήσει παράλληλα τις συνομιλίες για τη χρήση της τιμολόγησης του άνθρακα, εισάγοντας μια ελάχιστη τιμή άνθρακα στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ - πρόταση που η Γαλλία υποστηρίζει εδώ και πολύ καιρό.

5. Offshore αιολικά πάρκα και υδρογόνο

Το Βερολίνο σκοπεύει να δώσει έμφαση στην ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, συμπεριλαμβανομένης, προς το σκοπό αυτό, της προώθησης κοινών κανόνων για κοινά έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε διάφορες χώρες.

Εξίσου σημαντικό για τη γερμανική κυβέρνηση είναι το υδρογόνο. Ήδη έχουν προγραμματιστεί συνομιλίες σχετικά με το πώς οι ενεργειακοί κανόνες της ΕΕ μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη μιας εσωτερικής αγοράς και στη δημιουργία υποδομών για τα λεγόμενα « ουδέτερα CO2 αέρια και κατά προτίμηση για αέρια χωρίς CO2, όπως το υδρογόνο, που παράγεται με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές».

6. Η βιοποικιλότητα έχει σημασία

Το Βερολίνο μπορεί να ήλπιζε ότι θα κέρδιζε πόντους παγκοσμίως, κλείνοντας μια διεθνή συμφωνία για τη βιοποικιλότητα στη σύνοδο κορυφής COP15 του Οκτωβρίου στην Κίνα, αλλά η σύνοδος αναβλήθηκε. Τώρα το Βερολίνο δεσμεύεται να προετοιμάσει το έδαφος προκειμένου να επιτευχθεί η συμφωνία αυτή τον επόμενο χρόνο.

Η ατζέντα για το θέμα αυτό περιλαμβάνει τη σύνοδο κορυφής για τη βιοποικιλότητα στη Νέα Υόρκη τον Σεπτέμβριο (άγνωστο ακόμα αν θα γίνει και πώς θα γίνει) , ενώ η υπουργός Περιβαλλοντος επιδιώκει το φθινόπωρο το Συμβούλιο των υπουργών των χωρών- μελών να εγκρίνει στα συμπεράσματα του τη Στρατηγική για τη Βιοποικιλότητα ως το 2030.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης