Ανανεώσιμες

«Σφίγγουν» οι προθεσμίες για υπεράκτια και αποθήκευση - Η τροπολογία για την ενίσχυση της αποθήκευσης - Το παρασκήνιο

«Σφίγγουν» οι προθεσμίες για υπεράκτια και αποθήκευση - Η τροπολογία για την ενίσχυση της αποθήκευσης - Το παρασκήνιο

Έως τις 30 Ιουνίου πρέπει να είναι σε ισχύ το πλαίσιο

Τα χρονικά περιθώρια για την ολοκλήρωση της νομοθεσίας που αφορά στα θαλάσσια αιολικά πάρκα και στην αποθήκευση ενέργειας στενεύουν. Όσο περνούν οι μήνες δίχως να τίθενται σε διαβούλευση τα πολυαναμενόμενα σχέδια νόμου η ανησυχία της αγοράς πολλαπλασιάζεται.

Καταρχάς, μια από τις μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Fund - RRF) είναι το νομοθετικό πλαίσιο για τα υπεράκτια πάρκα, για το οποίο υπάρχει σαφής αναφορά ότι θα πρέπει να έχει τεθεί σε ισχύ έως τις 30 Ιουνίου. Η αγορά το αναμένει εδώ και μήνες ωστόσο, παρότι εδώ και μήνες η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ δηλώνει ότι είναι έτοιμο, ακόμη δεν έχει τεθεί σε διαβούλευση.

Πιέσεις και Ζυγίσματα

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι καθυστέρηση οφείλεται στις πιέσεις που δέχεται το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης, με κάθε πλευρά να εκφράζει διαφορετική άποψη για το πιο είναι το πλέον κατάλληλο πλαίσιο για την ανάπτυξη των υπεράκτιων πάρκων στην Ελλάδα.
Μια πρόταση, η οποία υποστηρίζεται από το ΥΠΕΝ, αφορά ένα μοντέλο ανάλογο με τις παραχωρήσεις θαλάσσιων οικοπέδων, όπως γίνεται και με την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, ενώ μια δεύτερη πρόταση που προτείνεται από μερίδα επενδυτών υποστηρίζει μια διαδικασία με προέγκριση δέσμευσης μιας ευρύτερης θαλάσσιας έκτασης, στην οποία ο φορέας του έργου θα κάνει έρευνες και μετρήσεις πριν αιτηθεί την τελική χωροθέτηση του έργου.

Αγώνας δρόμου για την αποθήκευση

Πέρα από τα υπεράκτια, η αγορά ανησυχεί και για τα project της αποθήκευσης ενέργειας, με δεδομένο ότι τα χρονοδιαγράμματα του RRF για την εκταμίευση των χρημάτων είναι πολύ σφιχτά. Στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται ειδική στήριξη 450 εκατ. ευρώ στα έργα αποθήκευσης ενέργειας ισχύος έως 1.380 MW, τα οποία θα στηρίξουν τη διείσδυση των νέων ΑΠΕ που απαιτείται βάσει των στόχων του ΕΣΕΚ έως ο 2030. Η υλοποίηση των επενδύσεων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Όμως, το 2ο τρίμηνο του 2023, δηλαδή σε έναν χρόνο από σήμερα, θα πρέπει να έχει κοινοποιηθεί η ανάθεση των συμβάσεων για επιλεγμένα έργα (εκτός του έργου αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία της ΤΕΡΝΑ που επιλέγεται μέσω εξατομικευμένης διαδικασίας), συνολικής ισχύος μέχρι 700 MW (με ελάχιστο όριο τα 500 MW). Έως το τέλος του 2025 θα πρέπει και να έχουν τεθεί σε λειτουργία όλα τα έργα αποθήκευσης, έως 1.380 MW (συμπεριλαμβανομένου της επένδυσης στην Αμφιλοχία) και να έχουν πιστοποιηθεί από τον ΑΔΜΗΕ.

Σύμφωνα με τροπολογία που καταθέτει σήμερα 12/4 το ΥΠΕΝ, διαμορφώνεται το πλαίσιο για την επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση της αποθήκευσης. Δημιουργούνται δύο νέοι υπολογαριασμοί ΕΛΑΠΕ και διαμορφώνεται το πλαίσιο για την αντλησιοταμίευση άνω των 15 MW δυναμικότητας, όπου ισχύει το πλαίσιο για τις υδροηλεκτρικές

Άρθρο 1: Επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας

  • Καθορίζεται το γενικό πλαίσιο χορήγησης επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα επιλεγούν μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, καθώς και το πλαίσιο ενίσχυσης σταθμών αποθήκευσης που έχουν επιλεγεί για χορήγηση μεμονωμένης ενίσχυσης.
  • Ειδικότερα, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται ο τρόπος διενέργειας των ανταγωνιστικών διαδικασιών, ο αριθμός και τα χαρακτηριστικά των διαγωνισμών αυτών για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης, η διάρκεια χορήγησης της ενίσχυσης αυτής κ.α.
  • Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται, επίσης, το πλαίσιο και οι αρχές χορήγησης της λειτουργικής ενίσχυσης σε έργα που έχουν επιλεγεί να λάβουν μεμονωμένη ενίσχυση.
  • Η ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών προκηρύσσεται με απόφαση της ΡΑΕ.
  • Με απόφαση της ΡΑΕ θεσπίζεται, επίσης, η ρυθμιστική περίοδος υπολογισμού της λειτουργικής ενίσχυσης και η μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ποσού της λειτουργικής ενίσχυσης που χορηγείται σε κάθε ενισχυόμενο σταθμό.

 

Άρθρο 2: Ειδικός Λογαριασμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και υπολογαριασμοί

 

  • Το άρθρο 2 περιλαμβάνει διατάξεις για την αναμόρφωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως καθορίζεται από τα αντίστοιχα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • Ο λογαριασμός μετονομάζεται σε «Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ και Αποθήκευσης».
  • Δημιουργούνται δύο νέοι υπολογαριασμοί στον ΕΛΑΠΕ:
  • Υπολογαριασμός νέων έργων ΑΠΕ. Αφορά σε έργα που τέθηκαν σε λειτουργία από 01.01.2021. Ο υπολογαριασμός θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία έως τις 30 Ιουνίου 2022.
  • Υπολογαριασμός συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Από τον υπολογαριασμό αυτόν αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που εντάσσονται σε καθεστώς λειτουργικής στήριξης.

 

Άρθρο 3: Εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης 

  • Το άρθρο 3 προβλέπει πως ό,τι ισχύει για την αδειοδότηση υδροηλεκτρικών σταθμών εγκατεστημένης ισχύος άνω των 15 MW, ισχύει και για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης.



www.worldenergynews.gr





Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης