Ενέργεια

Οι πολλαπλοί στόχοι του ειδικού τέλους στο φυσικό αέριο - Γιατί υπάρχει έντονος αναβρασμός στην αγορά

Οι πολλαπλοί στόχοι του ειδικού τέλους στο φυσικό αέριο - Γιατί υπάρχει έντονος αναβρασμός στην αγορά
Οι στόχοι του τέλους, οι αναμενόμενες κοινοτικές αποφάσεις και οι αντιδράσεις της αγοράς

Μια νέα πηγή εσόδων δημιουργεί η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης στα ευάλωτα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας. Η κυβέρνηση εισάγει ένα νέο τέλος ύψους 10 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα, το οποίο θα επιβληθεί στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής για τις ποσότητες του φυσικού αερίου που χρησιμοποιούν για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Το ζητούμενο ωστόσο είναι εάν το νέο «χαράτσι» θα επιβάλλεται παράλληλα με τον μηχανισμό ανάκτησης των υπερεσόδων της ηλεκτροπαραγωγής από μονάδες φυσικού αερίου στην πηγή ή όχι. Στελέχη της κυβέρνησης, σε πρώτη φάση, αποσυνδέουν το νέο ειδικό τέλος από τον μηχανισμό ανάκτησης των υπερκερδών, μέσω του οποίου η κυβέρνηση έχει ήδη εισπράξει, στους 2,5 μήνες λειτουργίας του, από τις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής πάνω από 2 δισ. ευρώ. Όπως υποστηρίζουν θα αποτελούν δύο διαφορετικές πηγές εσόδων, οι οποίες θα κατευθύνονται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) για την επιδότηση των τιμολογίων ενέργειας.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ «είδε» την επιβολή του νέου ειδικού τέλους, υπό το πρίσμα ενός ενδεχομένου υποχρεωτικής εφαρμογής των προτάσεων που έκανε προ επταημέρου η Κομισιόν για παρεμβάσεις στις ευρωπαϊκές αγορές ενέργειας και ειδικότερα της εφαρμογής ενός ευρωπαϊκού πλαφόν στα 180 ευρώ ανά μεγαβατώρα στις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, πλην εκείνης που κάνει χρήση φυσικού αερίου.
Μια τέτοια εξέλιξη, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, θα αποσυμπιέσει τις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής, οι οποίες έχουν επιβαρυνθεί υπέρμετρα τους τελευταίους μήνες, εξαιτίας των ιδιαιτέρως υψηλών τιμών στις τιμές φυσικού αερίου που πρέπει να εισάγουν για τη λειτουργία των μονάδων τους.

Το ποιές αποφάσεις θα ληφθούν σε κορυφαίο ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ένα μείζον ερώτημα : Εαν δηλαδή, το ζητούμενο παράλληλα από κορυφαίους ενεργειακούς ευρωπαϊκούς συνδέσμους για εννιαίο πλαφόν θα οδηγήσει την Κομισιόν σε αποφάσεις που θα εξαιρέσουν από όλα τα κράτη - μέλη το πλαφόν στα κέρδη των ηλεκτροπαραγωγών με φυσικό αέριο και κατά συνέπεια από την ελληνική αγορά.

Βράζει η αγορά

Σε κάθε περίπτωση η αγορά των ηλεκτροπραγωγών φυσικού αερίου αντιδρά έντονα απέναντι στο νέο φόρο.
Κύκλοι μιλούν για εξέταση της νομιμότητας, καθώς δημιουργεί αντικίνητρα για τις ελληνικές εταιρίες έναντι των ευρωπαϊκών, αντιβαίνοντας στην αρχή των ευρωπαϊκών νόμων για ισότιμη αντιμετώπιση στην ενιαία αγορά.
Μιλούν μάλιστα για μετακύλιση του κόστους στους καναταλωτές, που αυτόματα θα επηρεάσει τις εξαγωγές ενέργειας, στοιχείο που έμμεσα εξυπηρετεί τον στόχο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Η πρακτική αυτή δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να αφορά το σύνολο των ηλεκτροπαραγωγών, καθώς δεν ισχύουν για όλους τα ίδια δεδομένα.

Ο ΕΣΑΗ είναι εν βρασμώ καθώς το συγκεκριμένο μέτρο πλήττει τους μεγαλύτερους παραγωγούς στους οποίους περιλαμβάνεται και η ΔΕΗ.
Το μέτρο αυτό έρχεται να προστεθεί στον ήδη υπάρχοντα Μηχανισμό, και οι εκτιμήσεις μιλούν για άμεση δημιουργία προϋποθέσεων αύξησης του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος.
Εγείρονται ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εύρυθμη λειτουργία των εργοστασίων και κυρίως η κρατική παρέμβαση στον τομέα της ενέργειας δείχνει να μεγαλώνει.

Στα 400 εκατ η απόδοση του τέλους

Σήμερα οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής μέσω του μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων στην πηγή θα αποδώσουν σε έναν χρόνο στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) περί το 1,2 δισ. ευρώ. Αντιστοίχως, με την επιβολή του ειδικού τέλους, ύψους 10 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα, θα εμπλουτίσουν το ΤΕΜ με περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση τα έσοδα που θα προέλθουν από το νέο ειδικό τέλος στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο, σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, θα έχουν ως στόχο:

α) Την υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των αυξημένων τιμών του φυσικού αερίου
β) Την υποστήριξη των επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο και
γ) Την υποστήριξη τροποποιήσεων και επεκτάσεων υποδομής του συστήματος φυσικού αερίου που είναι απαραίτητες για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου καθώς και την ενίσχυση της δυνατότητας εισαγωγών από άλλες πηγές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης