Ενέργεια

ΥΠΕΝ: Μετεγκατάσταση οικισμών για κατασκευή μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων - Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

ΥΠΕΝ: Μετεγκατάσταση οικισμών για κατασκευή μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων - Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Παράταση έως 31/3 για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών φυσικού αερίου

 

Νέες ρυθμίσεις προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίες επισπεύδουν τη μετεγκατάσταση οικισμών για την εκτέλεση μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων εθνικής σημασίας. Οι προτεινόμενες διατάξεις προστέθηκαν στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) που από χθες συζητείται στις Επιτροπές της Βουλής στο οποίο έχουν συμπτυχτεί τρία σχέδια νόμου που είχαν τεθεί σε διαβούλευση το τελευταίο διάστημα. Στο ίδιο νομοσχέδιο έχει συμπεριληφθεί και ρύθμιση για την κάλυψη έκτακτων αναγκών ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο έως τα τέλη Μαρτίου του 2023.


Ειδικότερα, σύμφωνα με ειδικές διατάξεις που προστέθηκαν μετά τη διαβούλευση, για την εκτέλεση έργων που αφορούν σε μεγάλους υδροηλεκτρικούς σταθμούς, ισχύος άνω των 100 MW, η μετεγκατάσταση ή η μεταφορά του οικισμού σε νέα θέση, σύμφωνα με τον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, θα μπορεί να γίνεται σε δημόσια ή ιδιωτική έκταση ή σε ακίνητο του οικείου Δήμου ή της Περιφέρειας, ή της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Για τη νέα χωροθέτηση θα εκδίδεται προέγκριση από το αρμόδιο όργανο του ΥΠΕΝ. Η απόκτηση των απαιτούμενων εκτάσεων για τη μεταφορά ή μετεγκατάσταση του οικισμού, θα διενεργείται από το υπουργείο, ή από την εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με αναγκαστική απαλλοτρίωση, ή με απευθείας απόκτηση, ή με παραχώρηση και διάθεση των εκτάσεων.

Πολεοδομική μελέτη

Με προγραμματική σύμβαση, θα δίνεται η δυνατότητα να ορίζεται η εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ως αρμόδια για τη διαδικασία χωροθέτησης του νέου οικισμού και τη διενέργεια της πολεοδομικής μελέτης. Σε αυτήν την περίπτωση η εταιρεία θα βαρύνεται και με το αντίστοιχο κόστος των μελετών. Στην περίπτωση αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων αυτή θα κηρύσσεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, εκτός αν έχει συναφθεί ειδική προγραμματική σύμβαση, οπότε θα κηρύσσεται υπέρ της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία μετεγκατάστασης και τον ακριβή προσδιορισμό των δικαιούχων των οικόπεδων που θα προκύπτουν στο πλαίσιο της πολεοδόμησης θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Εάν η απαλλοτρίωση πραγματοποιείται υπέρ της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εκείνη θα πρέπει να υλοποιεί με ιδίους πόρους τις βασικές υποδομές και τις υποδομές κοινής ωφελείας στον νέο οικισμό.

Κάλυψη έκτακτων αναγκών ασφάλειας εφοδιασμού

Με άλλη ρύθμιση παρατείνεται έως την 31η Μαρτίου 2023 η χρονική περίοδος κατά την οποία o Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα μπορεί να απευθύνει αίτημα σε προμηθευτή φυσικού αερίου για την παράδοση φορτίων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών φυσικού αερίου της χώρας.

Ακόμα, με την προωθούμενη ρύθμιση διευρύνονται οι προϋποθέσεις, βάσει των οποίων ο υπουργός ΠΕΝ θα μπορεί να υποβάλλει το σχετικό αίτημα. Έτσι στις προϋποθέσεις εκτός από την περίπτωση διακοπής προμήθειας φυσικού αερίου από τους υφιστάμενους προμηθευτές, προστίθεται και «η περίπτωση αξιόπιστων ενδείξεων επιδείνωσης της κατάστασης εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένης ένδειξης για διακοπή της προμήθειας φυσικού αερίου, από τους υφιστάμενους προμηθευτές». Ο υπουργός θα πρέπει να κοινοποιεί το σχετικό αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων.

Επίσης, καλύπτεται και η όλη διαδικασία αποζημίωσης, στο πλαίσιο ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού. Έτσι κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, αν η παράδοση μέρους ή του συνόλου των έκτακτων φορτίων, για το διάστημα από 1ης Μαρτίου 2022 έως και την 31η Μαρτίου 2023, κατέστη μη αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών φυσικού αερίου της χώρας κατά την ως άνω περίοδο, σύμφωνα με βεβαίωση του Προμηθευτή, η αποζημίωση για οιεσδήποτε επιβαρύνσεις λόγω της ακύρωσης της παράδοσης (οι οποίες αποδεικνύονται από σχετικά παραστατικά, τα οποία πιστοποιούνται από ορκωτό ελεγκτή) καταβάλλεται στον προμηθευτή από τον Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ), μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.


Καταβολή αποζημίωσης


Με υπουργική απόφαση, κατόπιν βεβαίωσης του προμηθευτή, περί της μη αναγκαίας παράδοσης θα εγκρίνεται η καταβολή αποζημίωσης για τις επιβαρύνσεις λόγω της ακύρωσης της παράδοσης, το ύψος της οποίας θα προκύπτει από τα σχετικά παραστατικά που θα υποβάλει στον ΔΑΠΠΕΠ ο προμηθευτής. Η αποζημίωση θα καταβάλλεται εντός διμήνου, από την αποστολή των σχετικών παραστατικών και ο ΔΑΠΠΕΠ θα ενημερώνει τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το ύψος της αποζημίωσης που καταβλήθηκε στον Προμηθευτή.

Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα μπορεί να εγκρίνεται η αποζημίωση και οι επιβαρύνσεις που προέκυψαν λόγω της ακύρωσης μέρους ή του συνόλου της παράδοσης φορτίων LNG ( για τα οποία ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχε απευθύνει αίτημα), αναδρομικά, κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Μαρτίου 2022, έως την έναρξη ισχύος της απόφασης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης