Ενέργεια

Στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις θέλει η αγορά το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού

Στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις θέλει η αγορά το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού

Επιπτώσεις στην ανατγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων

 

Την ενσωμάτωση του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις τόσο του ρεύματος όσο και του φυσικού αερίου ζητεί η αγορά, διαπιστώνοντας ότι το κόστος είναι πολύ υψηλότερο απ΄ ότι αρχικά είχε υπολογιστεί και είναι ένας ακόμη παράγοντας που πλήττει την ανταγωνιστικότητα των μονάδων παραγωγής ρεύματος από φυσικό αέριο.

Τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο προκαλώντας έντονους προβληματισμούς στην αγορά, η οποία δεν ελπίζει μεν σε άμεσες παρεμβάσεις λόγω της εκλογικής διαδικασίας, θεωρεί όμως ότι κάποια ζητήματα θα μπορούσαν να επιλυθούν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Όπως έχει γράψει ήδη το WEN η ανταγωνιστικότητα της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο πλήττεται από το πλήθος των φόρων και των έκτακτων εισφορών που έχουν επιβληθεί λόγω της ενεργειακής κρίσης. Αποτέλεσμα είναι η κατακόρυφη αύξηση των εισαγωγών που κινούνται γύρω στο 20% του μίγματος, και η αύξηση της χονδρικής τιμής του ρεύματος με την ελληνική αγορά να είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη.

Μετακύλιση κόστους

Πέραν αυτών όμως το τέλος ασφάλειας εφοδιασμού 2,5 ευρώ/MWh που επιβλήθηκε σε όλες τις χρήσεις φυσικού αερίου, για να καλύψει το κόστος των μέτρων που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, θα μπορούσε όπως τονίζουν παράγοντες τη αγοράς να έχει τη μορφή ρυθμιζόμενης χρέωσης και να μην εντάσσεται στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμών.
Το συγκεκριμένο κόστος μετακυλίετε στις τελικές τιμές του ρεύματος όμως επηρεάζει κατ΄αρχήν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μονάδων έναντι των γειτονικών με αποτέλεσμα εισαγωγές ρεύματος από την Ιταλία και τη Βουλγαρία οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.

Το τέλος αυτό μάλιστα αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω καθώς το τελικό κόστος των μέτρων για την ασφάλεια εφοδιασμού ξεπέρασε το προβλεπόμενο των 136 εκατ. ευρώ που ενέκρινε αρχικά η ΡΑΕ.
Είναι ενδεικτικό ότι σε 135 εκατ. ευρώ ανέρχεται τελικώς μόνο το κόστος που θα πληρώσουν όλοι οι καταναλωτές φυσικού αερίου για την υποχρεωτική τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας φυσικού αερίου σε αποθηκευτικούς χώρους της Ιταλίας. Σε αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθούν και τα 41,5 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος ενοικίασης και λειτουργίας της πλωτής μονάδας αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSU) στα ανοιχτά της Ρεβυθούσας. Η συγκεκριμένη μονάδα χρησιμοποιήθηκε μόνο για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και προφανώς το κόστος της θα πληρωθεί από το τέλος ασφάλειας εφοδιασμού.
Αξίζει να σημειωθεί δε ότι την κάλυψη όλων αυτών των επιβαρύνσεων δεν επαρκούν τα κεφάλαια που είναι διαθέσιμα στον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού.

Δάνειο 80 εκατ. ευρώ

Ο ΔΕΣΦΑ μάλιστα θα προχωρήσει στη σύναψη δανείου ύψους 80 εκατ. ευρώ, ενώ θα διαθέσει και 65 εκατ. ευρώ από άλλους λογαριασμούς. Το συνολικό ποσό θα επιστραφεί στον ΔΕΣΦΑ εντόκως και σταδιακά έως το 2027 μέσω του τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού το οποίο όλα δείχνουν ότι θα αυξηθεί πάνω από τα 2,5 ευρώ/MWh που είναι σήμερα.

Παράλληλα έντονες ανησυχίες προκαλεί το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγείται την επέκταση όλων των έκτακτων μέτρων ασφάλειας εφοδιασμού για ένα δωδεκάμηνο ακόμη, δηλαδή έως το τέλος Μαρτίου του 2024.
Όπως λένε χαρακτηριστικά παράγοντές της αγοράς όταν επιβάλλεται ένας φόρος ή ένα τέλος δύσκολα το παίρνουν πίσω οι κυβερνήσεις θα πρέπει το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού να ενταχθεί το ταχύτερο δυνατό στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ώστε να μην πλήττεται και εξαιτίας αυτού η ανταγωνιστικότητα της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης