Περιβάλλον

Bloomberg για ULEZ: Ένα βρετανικό πείραμα κατά της ρύπανσης προς μίμηση - Υπέρ και κατά

Bloomberg για ULEZ: Ένα βρετανικό πείραμα κατά της ρύπανσης προς μίμηση - Υπέρ και κατά
Η μεγαλύτερη στον κόσμο ζώνη ελέγχου ρύπανσης, του Λονδίνου, παρακολουθήθηκε από δήμαρχους από τη Μπογκοτά έως το Μόντρεαλ, που εμπνεύστηκαν να εισαγάγουν τις δικές τους περιοχές ελέγχου για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων

Κάθε οδηγός στο Λονδίνο, από την Τρίτη 29/8, υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες ρύπανσης, ολοκληρώνοντας μια από τις πιο φιλόδοξες πολιτικές εκπομπών ρύπων οχημάτων στον κόσμο και φέρνοντας τη βρετανική πρωτεύουσα πιο κοντά στον υγιεινό αέρα, όπως σχολιάζουν και αναλύουν οι Jess Shankleman και Olivia Rudgard για το Bloomberg.

Ενώ η τελική επέκταση του δακτύλιου (ζώνης) ULEZ, ή της ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών ρύπων, είναι απλώς μια συνέχεια των τελών καθαρού αέρα που έχουν γίνει αυστηρότερες από το 2008 - υπό τον Boris Johnson όταν ήταν δήμαρχος του Λονδίνου και τώρα ο διάδοχός του Sadiq Khan - αυτή η τελευταία φάση ήταν η πιο αμφιλεγόμενη.

Αυτό συμβαίνει επειδή η εισφορά 12,50 £ (15,72 $) την ημέρα για τα περισσότερα οχήματα που δεν συμμορφώνονται τώρα πλήττει όσους ζουν σε εξωτερικούς δήμους του Λονδίνου, όπου οι άνθρωποι τείνουν να εξαρτώνται περισσότερο από το αυτοκίνητο και έχουν χαμηλότερα εισοδήματα.

Τα τέλη ρύπανσης στοχεύουν ιδιαίτερα τα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα οποία τείνουν να δημιουργούν πιο επιβλαβείς συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου (NO2) στον αέρα από τη βενζίνη, λόγω των διαφορών στον τρόπο καύσης του καυσίμου.

Για τον Khan, η μάχη για την αντιμετώπιση αυτών των εκπομπών άξιζε τον κόπο, γιατί ως πάσχων από άσθμα, έχει κάνει την ποιότητα του αέρα του Λονδίνου προσωπική αποστολή κι ενώ ορισμένοι πολιτικοί αντίπαλοι πιστεύουν ότι ο δήμαρχος πήγε πολύ μακριά με την ULEZ, άλλοι λένε ότι δεν κάνει αρκετά για να μειώσει την αιθαλομίχλη.

Προκειμένου να έχουμε μια αίσθηση του πιθανού αντίκτυπου της τελευταίας επέκτασης της ULEZ, βοηθάει να δούμε τους τρόπους με τους οποίους οι μεταφορές και η ρύπανση στην πόλη έχουν ήδη αλλάξει από τότε που κυκλοφόρησε η προηγούμενη φάση πριν από τέσσερα χρόνια.

Δείτε τι να περιμένετε από τη νεότερη καταστολή του Λονδίνου για τις εκπομπές καυσαερίων και την επιρροή που ασκεί στις πολιτικές καθαρού αέρα παγκοσμίως.

«Μαγικές» οδηγίες

Πριν από μια δεκαετία το Λονδίνο είχε επίπεδα NO2 που ήταν μεταξύ των χειρότερων μεγάλων πόλεων του κόσμου και που βελτιώθηκε δραματικά παράλληλα με την επέκταση της ULEZ.
1_1.PNG
Στην πιο σοβαρή κατάσταση, το NO2 μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ανάπτυξη των πνευμόνων και αναπνευστικές λοιμώξεις στα παιδιά και αναπνευστικές δυσκολίες στην πρώιμη ενήλικη ζωή, καθώς και σε πρόωρο θάνατο.

Το όφελος για τους κατοίκους του εξωτερικού δήμου του Λονδίνου, οι οποίοι έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό θανάτων που συνδέονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση, χρησιμοποιήθηκε από τον Khan ως κύριο επιχείρημα για την επέκτασή της.

Ωστόσο, ακόμη και με διευρυμένη ULEZ, κανένας Λονδρέζος δεν θα ζει σε περιοχές που πληρούν τις αυστηρότερες κατευθυντήριες γραμμές του ετήσιου μέσου όρου του νέου Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για 10 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα για NO2 ή 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα για PM2,5, που είναι αποδεκτό επίπεδο για σωματίδια που εκπέμπονται από τα αυτοκίνητα, τη βιομηχανία και άλλες επιβλαβείς πηγές.

«Δεν νομίζω ότι η επέκταση της ULEZ θα είναι επαρκής μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Frank Kelly, καθηγητής στο Imperial College του Λονδίνου, ο οποίος έχει εργαστεί στην επιστήμη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης για 30 χρόνια.

«Αν και είχε μεγάλο αντίκτυπο στο κεντρικό και το εσωτερικό του Λονδίνου, οι συγκεντρώσεις των ρύπων εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές.
Επομένως, θα χρειαστεί να εισαχθούν άλλα μέτρα σε εύθετο χρόνο, εάν πρόκειται να ακολουθήσουμε αυτές τις μαγικές οδηγίες του ΠΟΥ».

«Χτυπώντας το ντίζελ»

Ο Simon Birkett, ο οποίος ίδρυσε την εκστρατεία Clean Air στο Λονδίνο, είπε ότι θα ήθελε να δει τον επόμενο δήμαρχο να πηγαίνει τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα και να απαγορεύσει εντελώς τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στους δρόμους της πόλης.
2.PNG
Ωστόσο, ήδη οι πωλήσεις νέων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στο Λονδίνο μειώνονται, σημείωσε, έπεσαν σε περίπου 5.400 το 2022, από το ανώτατο όριο σχεδόν 69.000 το 2016. «Η ULEZ έχει χτυπήσει το ντίζελ», είπε ο Birkett.

Ταυτόχρονα, στο Λονδίνο σημειώθηκε τεράστια αύξηση στον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους, από λιγότερα από 3.000 που είχαν ταξινομηθεί πριν από μια δεκαετία σε σχεδόν 75.000 το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Οι οδηγοί που είναι πιο πιθανό να επιρεαστούν από την επέκταση της ULEZ είναι ιδιοκτήτες εμπορικών βαν.
Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, η αγορά των φορτηγών εξακολουθεί να κυριαρχείται από ντίζελ - περισσότερο από το 90% των φορτηγών τροφοδοτούνται με ντίζελ.

Ως απάντηση στις ανησυχίες, ο Khan επέκτεινε ένα πρόγραμμα απόσυρσης οχημάτων, που κάποτε ήταν διαθέσιμο μόνο σε περιορισμένο αριθμό παραληπτών, σε όλους τους οδηγούς μη συμμορφούμενων οχημάτων.

Το πρόγραμμα προσφέρει 2.000 £ (2.515 $) για έναν οδηγό αυτοκινήτου για να διαλύσει ένα μη συμμορφούμενο με τους κανόνες όχημα ή 7.000 £ (8.804 $) για ένα φορτηγό.

Τοξική πολιτική

Ενώ οι προηγούμενες φάσεις της ULEZ κυκλοφόρησαν χωρίς πολλές διαμάχες, αυτή η τελική επέκταση στα προάστια έχει γίνει πολιτικά τοξική, κοστίζοντας στο Εργατικό Κόμμα του Khan την ευκαιρία να κερδίσει την πρώην κοινοβουλευτική έδρα του Johnson στην περιφέρεια Uxbridge του Λονδίνου τον Ιούλιο.

Αυτή η απώλεια έχει διχάσει τον Khan και τον ηγέτη των Εργατικών Keir Starmer, ο οποίος τον Ιούλιο είπε ότι ο δήμαρχος θα πρέπει να «αναλογιστεί» την ULEZ μετά την εκλογική ήττα και είπε ότι η χώρα χρειάζεται να βρει έναν νέο τρόπο αντιμετώπισης της ρύπανσης από τις μεταφορές.

Αυτό ώθησε επίσης τον συντηρητικό πρωθυπουργό Rishi Sunak να προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τη διαίρεση, δηλώνοντας ότι είναι «στο πλευρό των αυτοκινητιστών», ξεκινώντας μια αναθεώρηση των πολιτικών μείωσης της ρύπανσης, όπως οι γειτονιές χαμηλής κυκλοφορίας και οι ζώνες ορίου ταχύτητας 20 μιλίων την ώρα.

Πολύτιμα μαθήματα

Τώρα, η μεγαλύτερη στον κόσμο ζώνη κατά της ρύπανσης, του Λονδίνου, παρακολουθήθηκε από δήμαρχους από τη Μπογκοτά έως το Μόντρεαλ, που εμπνεύστηκαν να εισάγουν τις δικές τους περιοχές ελέγχου για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων.

Σίγουρα, όλες οι πόλεις έχουν τις δικές τους μοναδικές ανησυχίες για τη ρύπανση των οχημάτων, αλλά ο Birkett είπε ότι το Λονδίνο έχει τουλάχιστον παράσχει πραγματικά δεδομένα για το ποιες ενέργειες μπορούν να λειτουργήσουν σε κλίμακα.

«Ενώ το ντίζελ είναι ένα ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα στην Ευρώπη, που απαιτεί μεγάλες, ισχυρές ζώνες εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών, η επέκταση της ULEZ στο Λονδίνο έχει πολύτιμα μαθήματα για άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο», είπε.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης