BSW: Στις 12 GWh η χρησιμοποιήσιμη χωρητικότητα αποθήκευσης της Γερμανίας το 2023

BSW: Στις 12 GWh η χρησιμοποιήσιμη χωρητικότητα αποθήκευσης της Γερμανίας το 2023

Ο 4ος πυλώνας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας - 12 GWh η χρησιμοποιήσιμη χωρητικότητα - Η ανάγκη για αλλαγή νομικού πλαισίου

Ο αριθμός των πρόσφατα εγκατεστημένων συστημάτων ηλιακής αποθήκευσης συνέχισε να αυξάνεται το 2023, δείχνοντας ότι ο συγκεκριμένος τομέας διανύει περίοδο ακμής.

 

Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα και ότι δε χρειάζονται επειγόντως αλλαγές για περαιτέρω βελτίωση του κλάδου.

Τα στοιχεία που καταγράφηκαν από τη Γερμανική Ηλιακή Ένωση (BSW) το 2022 (214.000 νέα συστήματα αποθήκευσης κατοικιών, 3.900 νέα εμπορικά συστήματα αποθήκευσης και εγκατεστημένη χωρητικότητα αποθήκευσης περίπου 6,7 GWh), ξεπεράστηκαν κατά πολύ το 2023.

Πέρυσι, εγκαταστάθηκαν περισσότερα από μισό εκατομμύριο νέα συστήματα ηλιακής αποθήκευσης, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό ηλιακών μπαταριών σε περισσότερο από ένα εκατομμύριο και τη χρησιμοποιήσιμη χωρητικότητα αποθήκευσης σε 12 GWh.

Θεωρητικά, αυτό θα ήταν αρκετό για να καλύψει τη μέση ημερήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας περίπου 1,5 εκατομμυρίου νοικοκυριών με 2 άτομα.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα αγοράς της SolarPower Europe, η γερμανική αγορά για μεγάλα συστήματα αποθήκευσης μπαταριών με περισσότερο από 1 MWh σημείωσε επίσης σημαντική ανάπτυξη το 2023.

Το 2022, εγκαταστάθηκαν 50 μεγάλης κλίμακας συστήματα αποθήκευσης μπαταριών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ το 2023 ο αριθμός αυτός είχε ήδη επιτευχθεί τον Ιούλιο.


Η στρατηγική αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας αφήνει εκκρεμότητες

Ενόψει της στρατηγικής αποθήκευσης μπαταριών που δημοσιεύτηκε από το Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών και Δράσης για το Κλίμα τον Δεκέμβριο του 2023, ο Carsten Körnig (Διευθύνων Σύμβουλος της BSW), επικρίνει το ότι «η κυβέρνηση συνεχίζει να υποτιμά τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες αποθήκευσης μπαταριών για το ηλεκτρικό σύστημα και τα εμπόδια στην αγορά επιβραδύνουν την ανάπτυξή τους».

Σύμφωνα με τον Körnig, το έγγραφο στρατηγικής δεν απαντά σε βασικά στρατηγικά ερωτήματα.

Επιπλήττει επίσης τα σχέδια του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας (BMBF) να περικόψει την κρατική χρηματοδότηση από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό για μεγάλο μέρος της έρευνας εφαρμογών για μπαταρίες.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι η κυβερνητική τακτική που ακολουθείται στον συγκεκριμένο κλάδο αφήνει άλυτα ορισμένα ζητήματα.

 

Ο 4ος πυλώνας… - Πλεονεκτήματα

Η BSW υποστηρίζει ότι τα συστήματα αποθήκευσης μπαταριών πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ο 4ος πυλώνας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας, συμπληρώνοντας τους άλλους πυλώνες (παραγωγή, δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας), επειδή μόνο αυτά μπορούν να αποθηκεύσουν περίσσεια ηλεκτρική ενέργεια και να την τροφοδοτήσουν ξανά στο δίκτυο όταν χρειάζεται.

Αυτό ενισχύει την ευελιξία του δικτύου το οποίο τροφοδοτείται όλο και περισσότερο με αιολική και ηλιακή ενέργεια.

Ταυτόχρονα, τα συστήματα αποθήκευσης μπορούν να προστατεύσουν το ηλεκτρικό δίκτυο από υπερφόρτωση και να παρέχουν πρόσθετες υπηρεσίες όπως έλεγχος φορτίου ή διαχείριση τροφοδοσίας για σταθερότητα και αξιοπιστία του δικτύου.

Η BSW υποστηρίζει ότι μια στρατηγική έξυπνης αποθήκευσης πρέπει να κάνει πιο αποτελεσματική χρήση της διαθέσιμης χωρητικότητας του δικτύου χρησιμοποιώντας συστήματα ηλιακής αποθήκευσης και αυξάνοντας τις ώρες χρήσης του δικτύου. Αυτό θα αυξήσει την ικανότητα σύνδεσης για αποκεντρωμένους παραγωγούς και πρόσθετους καταναλωτές, όπως αντλίες θερμότητας και ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Η ταχεία ανάπτυξη της αποθήκευσης μπαταριών μπορεί να μειώσει τη ζήτηση για επέκταση του δικτύου, ενώ μας εξαγοράζει λίγο χρόνο για τον απαραίτητο και χρονοβόρο μετασχηματισμό του δικτύου για να φιλοξενήσει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», υπογραμμίζει ο Körnig.

Απαιτείται 25πλάσια αύξηση των συστημάτων αποθήκευσης ηλ. ενέργειας

Ωστόσο, αυτά τα προαναφερόμενα οφέλη δεν αντικατοπτρίζονται στο προσχέδιο της στρατηγικής για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με την BSW, η νομοθεσία για την ενέργεια πρέπει να βελτιωθεί και να παρασχεθούν επαρκή ερευνητικά κονδύλια, προκειμένου να επιτευχθεί 25πλάσια αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης των μπαταριών έως το 2025, κάτι που οι ειδικοί στον τομέα της ενέργειας κρίνουν απαραίτητο.

Η στρατηγική της κυβέρνησης για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει επίσης να χρησιμεύσει ως καταλύτης για μια εντατική συζήτηση σχετικά με την ολοκλήρωση συστημάτων των συστημάτων αποθήκευσης.

«Τόσο η ηλιακή όσο και η βιομηχανία αποθήκευσης είναι σε θέση να αναπτύξουν την υποδομή ηλιακής ενέργειας και την τεχνολογία αποθήκευσης που απαιτείται», τονίζει ο Körnig.

 

Απαίτηση για γρήγορη δράση

Στα σχόλιά της για το προσχέδιο της BMWK, η BSW περιγράφει το στρατηγικό της όραμα για έναν 4ο πυλώνα για το ηλεκτρικό σύστημα.

Επίσης επισημαίνει γνωστά εμπόδια που εμποδίζουν την ανάπτυξη συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Απαιτείται επείγουσα δράση σε διάφορα μέτωπα, συμπεριλαμβανομένης της κατάργησης του χρονικού ορίου για τις εξαιρέσεις από τα τέλη δικτύου και της επιλογής χρήσης συστημάτων αποθήκευσης για τοπικά παραγόμενη ή παρεχόμενη από το δίκτυο ηλεκτρική ενέργεια.


Χρειάζεται αλλαγή νομικού πλαισίου

Ο Körnig έχει μια σειρά από απαιτήσεις για μια αναθεωρημένη στρατηγική αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως ισχυρίζεται «το νομικό πλαίσιο δεν είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να επιτρέπει στα συστήματα αποθήκευσης να χρησιμοποιούν την τεχνική ευελιξία τους προς όφελος του δικτύου.

Χρειαζόμαστε μια αλλαγή παραδείγματος από ένα σύστημα όπου πρέπει να γίνουν εξαιρέσεις για τα συστήματα αποθήκευσης ώστε να είναι χρήσιμα προς ένα νομικό πλαίσιο που δίνει στα συστήματα αποθήκευσης μπαταριών την ίδια προτεραιότητα με τα συστήματα ανανεώσιμης ενέργειας».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης