Τι απαιτείται για να πετύχει η Ευρώπη τους στόχους της για απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές
Η Ευρώπη αποσκοπεί στην απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές παρά τα εμπόδια που συναντά.
Για να το καταφέρει πρέπει να οικοδομηθεί μια στιβαρή εφοδιαστική αλυσίδα για ανανεώσιμα καύσιμα και καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην ήπειρο, σύμφωνα με την Clean Maritime Fuels Platform (βιομηχανική πρωτοβουλία που στοχεύει στη βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ του ναυτιλιακού τομέα και των παραγωγών καυσίμων).
Η ομαλή πρόσβαση σε βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλιακής βιομηχανίας η οποία (σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας) είναι ένας από τους τομείς που είναι πιο δύσκολο να απανθρακωθούν.
Στην πραγματικότητα, έχει υπολογιστεί ότι η ναυτιλία απαιτεί περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ σε ετήσιες επενδύσεις μεταξύ 2031 και 2050 για να πετύχει τους στόχους της για την κλιματική ουδετερότητα.
Οι αβεβαιότητες των καυσίμων
Ανά Πλατφόρμα Καθαρών Ναυτιλιακών Καυσίμων, τα ανανεώσιμα καύσιμα και τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα αντιμετωπίζουν πολλές αβεβαιότητες που τείνουν να αποτρέψουν τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.
Αυτά περιλαμβάνουν τεχνολογικούς κινδύνους και υψηλές εκ των προτέρων κεφαλαιακές απαιτήσεις που θέτουν τους πρώτους σε μειονεκτική θέση, σημαντικό κόστος παραγωγής φιλικών προς το περιβάλλον μονομαχιών καθώς και ασυμφωνία των επιχειρηματικών μοντέλων μεταξύ παραγωγών οι οποίοι αναζητούν μακροπρόθεσμες συμβάσεις σε μεγαλύτερες τιμές και χρηστών που προτιμούν βραχυπρόθεσμες δεσμεύσεις για μικρότερους όγκους καυσίμων καθώς πιστεύεται ότι ενέχουν λιγότερους κινδύνους.
Οι προαναφερθέντες παράγοντες φέρεται να συνδέονται με αυξημένους χρηματοοικονομικούς κινδύνους που θα μπορούσαν να αποδειχθούν «ανυπέρβλητοι χωρίς πιο προσαρμοσμένη δημόσια υποστήριξη» από ό,τι προσφέρει η υπάρχουσα Τράπεζα Υδρογόνου της ΕΕ (ένωση εταιρειών με έδρα την ΕΕ που είναι αφοσιωμένη στην επιτάχυνση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας υδρογόνου) και τα προγράμματα του Ταμείου Καινοτομίας ETS, με έμφαση στην Πλατφόρμα Καθαρών Ναυτιλιακών Καυσίμων.
Όπως αποκαλύφθηκε, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις «πιο αποτελεσματικά», η πλατφόρμα πρότεινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Τι απαιτείται
Οι απαιτήσεις για τα προαναφερόμενα είναι οι ακόλουθες:
1) Συμπερίληψη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) και καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τεχνολογιών που απαιτούνται στο Clean Industrial Deal.
2) Χρήση του επενδυτικού σχεδίου βιώσιμων μεταφορών (STIP) για την απομάκρυνση του κινδύνου των επενδύσεων που απαιτούνται για την επιτάχυνση της παραγωγής και διανομής καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία.
3) Έργα απομάκρυνσης κινδύνου μέσω δημόσιας οικονομικής στήριξης από την ΕΕ και τα εθνικά έσοδα του ETS για την ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης της ΕΕ για φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα·
4) Διευκόλυνση του ρόλου των λιμανιών ως ενεργειακών κόμβων μέσω εντολών υποδομής καυσίμων.
Τζιτζικώστας: «Βάση για ισχυρή και ανταγωνιστική βιώσιμη ευρωπαϊκή βιομηχανία»
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας (Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ) σχολίασε:
«Η καθαρή βιομηχανική συμφωνία που αναμένεται αργότερα αυτόν τον μήνα θα θέσει το έδαφος για μια ισχυρή και ανταγωνιστική βιώσιμη ευρωπαϊκή βιομηχανία».
Δηλώσεις επιτελικών στελεχών
Ο Σωτήρης Ράπτης (Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, ECSA) τόνισε ότι:
«Η διάθεση καθαρών καυσίμων αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία.
Το Clean Industrial Deal είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να τεθούν οι προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της παραγωγής καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία.
Το ξεκλείδωμα των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων μέσω της χρήσης των εσόδων του ETS της ΕΕ και των εθνικών είναι ζωτικής σημασίας για να γεφυρωθεί το τεράστιο χάσμα τιμών μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων».
Μοιράζοντας σκέψεις σχετικά με την πρωτοβουλία, ο Angel Alvarez Alberdi (Γενικός Γραμματέας της European Waste-based & Advanced Biofuels Association, EWABA) τόνισε περαιτέρω:
«Η ΕΕ έχει την ευκαιρία να ηγηθεί της παγκόσμιας καθαρής θαλάσσιας μετάβασης αναπτύσσοντας μια συνολική και βιώσιμη βιομηχανική στρατηγική.
Η προώθηση των ανανεώσιμων καυσίμων (συμπεριλαμβανομένου του βιοντίζελ με βάση τα απόβλητα και του προηγμένου βιοντίζελ), θα είναι το κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την επιτάχυνση της στροφής προς την πιο πράσινη ναυτιλία».
Ο R. Tim Eestermans (Διευθύνων Σύμβουλος του Ινστιτούτου Μεθανόλης), είπε ότι «το Clean Industrial Deal πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό όραμα.
Θα έπρεπε να είναι ένας καταλύτης δράσης και ότι η Ευρώπη είχε μια επιλογή να ηγηθεί τώρα ή να μείνει πίσω.
Η οικοδόμηση μιας αξιόπιστης αλυσίδας εφοδιασμού για καύσιμα (ανανεώσιμα και χαμηλών εκπομπών άνθρακα) δεν αφορά μόνο τη μείωση των εκπομπών.
Πρόκειται για τη διασφάλιση της βιομηχανικής ισχύος της Ευρώπης δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες και ενισχύοντας την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της ΕΕ ως κόμβου για την παραγωγή καυσίμων μηδενικών σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG».
www.worldenergynews.gr






