Τα διυλιστήρια της Κίνας επεξεργάστηκαν το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου τον Μάρτιο, όπως μεταδίδει το Reuters, αλλά ο όγκος του αργού πετρελαίου που προστέθηκε στα αποθέματα αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν τριών ετών, καθώς οι εισαγωγές αυξήθηκαν.
Τα πλεονάσματα της Κίνας
Το πλεόνασμα αργού πετρελαίου της Κίνας ανήλθε σε 1,74 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) τον Μάρτιο, το μεγαλύτερο από τον Ιούνιο του 2023, σύμφωνα με υπολογισμούς που βασίζονται σε επίσημα στοιχεία.
Η στροφή προς ένα τεράστιο πλεόνασμα διαθέσιμου αργού πετρελαίου τον Μάρτιο ήρθε μετά από μια σπάνια άντληση αποθεμάτων από τα διυλιστήρια κατά τους δύο πρώτους μήνες του έτους, όταν οι εισαγωγές πετρελαίου ήταν αδύναμες εν μέσω των υψηλότερων τιμών που επικρατούσαν κατά την οργάνωση των φορτίων.
Η Κίνα δεν αποκαλύπτει τους όγκους αργού πετρελαίου που εισέρχονται ή εξέρχονται από στρατηγικά και εμπορικά αποθέματα, αλλά μπορεί να γίνει μια εκτίμηση αφαιρώντας την ποσότητα πετρελαίου που έχει υποστεί επεξεργασία από το σύνολο του διαθέσιμου αργού πετρελαίου από τις εισαγωγές και την εγχώρια παραγωγή.
Τα διυλιστήρια επεξεργάστηκαν 14,85 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάρτιο, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στις 16 Απριλίου, σημειώνοντας αύξηση 0,4% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2024.
Οι εισαγωγές αργού
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου ανήλθαν σε 12,11 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάρτιο, αυξημένες κατά 5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους και οι υψηλότερες από τον Αύγουστο του 2023.
Η εγχώρια παραγωγή ήταν επίσης ισχυρή, αυξανόμενη κατά 3,5% στα 4,48 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάρτιο, η οποία ήταν η μεγαλύτερη τουλάχιστον από τα μέσα του 2011, σύμφωνα με τα αρχεία του Reuters.
Συνδυάζοντας τις εισαγωγές με την εγχώρια παραγωγή, προκύπτει ένα σύνολο 16,59 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα διαθέσιμο στα διυλιστήρια, αφήνοντας ένα πλεόνασμα 1,74 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα μετά την αφαίρεση του όγκου επεξεργασίας.
Οι πραγματικοί αριθμοί
Για τους πρώτους δύο μήνες του 2025, τα διυλιστήρια της Κίνας στην πραγματικότητα επεξεργάστηκαν περίπου 30.000 bpd περισσότερα από ό,τι ήταν διαθέσιμο από τις εισαγωγές αργού πετρελαίου και την εγχώρια παραγωγή, την πρώτη φορά σε 18 μήνες που χρησιμοποίησαν αποθέματα.
Ωστόσο, το τεράστιο πλεόνασμα τον Μάρτιο σημαίνει ότι για το πρώτο τρίμηνο υπήρχαν 580.000 bpd περισσότερο αργό διαθέσιμο από ό,τι επεξεργάστηκε.
Συνολικά, η ιστορία για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο είναι ότι η αδυναμία των πρώτων δύο μηνών τόσο για τις εισαγωγές όσο και για την επεξεργασία διυλιστηρίων αντιστράφηκε τον Μάρτιο.
Το ερώτημα είναι εάν η ισχυρή απόδοση του Μαρτίου αποτελεί ένδειξη βελτίωσης της ζήτησης στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου ή οφείλεται περισσότερο σε προσωρινούς παράγοντες.
Η ανάκαμψη των εισαγωγών Ιράν- Ρωσίας
Η ανάκαμψη των εισαγωγών αργού πετρελαίου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των αφίξεων από το Ιράν και τη Ρωσία.
Οι εισαγωγές από το Ιράν εκτιμήθηκαν από τους αναλυτές εμπορευμάτων Kpler σε 1,71 εκατομμύρια bpd τον Μάρτιο, αυξημένες κατά 20% από τα 1,43 εκατομμύρια bpd του Φεβρουαρίου και υψηλό πέντε μηνών. Η αύξηση των εισαγωγών από το Ιράν οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις προσδοκίες ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να εισαγάγουν νέα μέτρα που στοχεύουν σε πλοία που μεταφέρουν ιρανικό πετρέλαιο, οδηγώντας τα διυλιστήρια της Κίνας να συσσωρεύσουν αποθέματα πριν από την επιβολή οποιωνδήποτε νέων κυρώσεων.
Οι εισαγωγές από τη Ρωσία ανέκαμψαν επίσης καθώς τα διυλιστήρια στράφηκαν στη χρήση μη κυρωμένων δεξαμενόπλοιων για την παράδοση φορτίων, παρακάμπτοντας τις κυρώσεις που επέβαλε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν λίγο πριν παραδώσει την εξουσία στον Ντόναλντ Τραμπ τον Ιανουάριο.
Η παγκόσμια μείωση των τιμών
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου τον Μάρτιο ήρθαν επίσης καθώς οι παγκόσμιες τιμές μειώνονταν, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης Brent να φθίνουν από την κορύφωση που είχαν σημειώσει μέχρι στιγμής το 2025 στα 82,63 δολάρια το βαρέλι στις 15 Ιανουαρίου σε κάτω από 70 δολάρια στις αρχές Μαρτίου.
Τα διυλιστήρια της Κίνας τείνουν να αγοράζουν περισσότερο αργό καθώς οι τιμές μειώνονται και να μειώνουν τις εισαγωγές όταν αυξάνονται, όπως έκαναν τους δύο πρώτους μήνες του έτους.
Οι τιμές του αργού έχουν μειωθεί περαιτέρω από τον Μάρτιο, υποχωρώντας στο χαμηλότερο επίπεδο πενταετίας των 61,34 δολαρίων το βαρέλι στις 8 Απριλίου, καθώς οι φόβοι για την παγκόσμια οικονομία αυξήθηκαν εν μέσω της κλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου του Τραμπ. Αυτό μπορεί να υποστηρίξει τους όγκους εισαγωγών τους επόμενους μήνες, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο γρήγορα οι τεράστιοι δασμοί που έχει επιβάλει ο Τραμπ στις εισαγωγές από την Κίνα μεταφράζονται σε χαμηλότερη ζήτηση καυσίμων, καθώς ο όγκος παραγωγής και αποστολής μειώνεται.
www.worldenergynews.gr






