Η νέα κυβέρνηση της Γερμανίας θα αναλάβει καθήκοντα στις 6 Μαΐου, έξι μήνες μετά τη λήξη του προηγούμενου συνασπισμού, με τη νέα υπουργό Ενέργειας Katherina Reiche να αναμένεται να ασχοληθεί με επείγουσα νομοθεσία, σύμφωνα με ειδικούς στον τομέα της ενέργειας.
Το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου ενέργειας
Η Reiche, πρώην βουλευτής του CDU και νυν επικεφαλής της Westenergie, θα επικεντρωθεί στη μείωση του ενεργειακού κόστους, ενώ η ατζέντα για το κλίμα θα μεταφερθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος.
Ο προκάτοχός της, Robert Habeck από τους Πράσινους, αντιμετώπισε προκλήσεις στην εκτέλεση κρίσιμων ενεργειακών έργων λόγω της μειωμένης προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου και του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους, γεγονός που εμπόδισε την οικονομική ανάπτυξη. Ωστόσο, αυτά τα ζητήματα επιτάχυναν επίσης την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποδομών δικτύου, κανονισμών για το υδρογόνο και νέων τερματικών σταθμών εισαγωγής LNG.
Οι αρχικές ενέργειες της Reiche θα είναι περισσότερο τεχνικές και κανονιστικές παρά θα επικεντρώνονται σε μεγάλες δαπάνες. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να εφαρμόσει τις υποσχέσεις για μειώσεις του ενεργειακού κόστους, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των φόρων ηλεκτρικής ενέργειας και των τελών που σχετίζονται με την αποθήκευση ενέργειας και φυσικού αερίου. Αυτές οι πρωτοβουλίες θα έχουν άμεσα αποτελέσματα και θα θέσουν τις βάσεις για μακροπρόθεσμες πολιτικές που στοχεύουν στην απαλλαγή από τον άνθρακα.
Τα νέα ενεργειακά μέτρα
Ορισμένα μέτρα, όπως η κατάργηση του τέλους αποθήκευσης φυσικού αερίου, θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ έως την 1η Ιουλίου, με τους διαπραγματευτές του συνασπισμού να εξετάζουν περίπου 55 δισεκατομμύρια ευρώ σε υποστήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της κοινοβουλευτικής περιόδου. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί αναθεώρηση της μελλοντικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές, συμβάλλοντας στην αναθεώρηση των στόχων για την επέκταση της ηλιακής και αιολικής ενέργειας.
Οι αναλυτές της Aurora Energy Research τόνισαν την ανάγκη επανεκτίμησης των στόχων ενεργειακής μετάβασης της Γερμανίας ώστε να ευθυγραμμιστούν με την οικονομική πραγματικότητα, καθώς οι τρέχοντες στόχοι επέκτασης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας βασίζονται σε μια εκτίμηση ζήτησης ενέργειας για το 2030 ύψους 750 TWh, ενώ προβλέπουν ένα εύρος 600-650 TWh. Η S&P Global αναμένει ότι η ζήτηση θα κυμανθεί μεταξύ 572-624 TWh για το 2030.
Η ενθάρρυνση της ζήτησης είναι κρίσιμη, καθώς οι αρνητικές τιμές υποδηλώνουν τόσο αύξηση της δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όσο και μείωση της ζήτησης ενέργειας, η οποία θα μπορούσε να εμποδίσει τους στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το σύστημα πρέπει να ενθαρρύνει τις μεταβολές της ζήτησης για να επωφεληθεί από τις περιόδους χαμηλού κόστους, ειδικά για τον στόχο των 215 GW ηλιακής ενέργειας που έχει τεθεί για το 2030.
Η χρήση των ανανεώσιμων πηγών
Η ηλιακή ισχύς της Γερμανίας έχει διπλασιαστεί από το 2020, ξεπερνώντας τα 100 GW, με τις περισσότερες εγκαταστάσεις σε στέγες, ενώ τα μεγάλης κλίμακας έργα αυξάνονται επίσης χωρίς επιδοτήσεις. Ο συνασπισμός στοχεύει τα νέα αιολικά και ηλιακά έργα να είναι οικονομικά αυτοσυντηρούμενα.
Η επόμενη μεταρρύθμιση του Νόμου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (EEG) θα χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο μηχανισμούς που βασίζονται στην αγορά και θα συμμορφώνεται με τους κανονισμούς της ΕΕ, όπως οι συμβάσεις επί διαφοράς, αντικαθιστώντας τις τρέχουσες συμβάσεις με συρόμενη πριμοδότηση για αιολικά και ηλιακά έργα.
Η προσαρμογή των στόχων GW για την επίτευξη του στόχου ενός μεριδίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας 80% έως το 2030 θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές. Η ανάπτυξη της ηλιακής ενέργειας έχει ήδη επιβραδυνθεί, ενώ οι άδειες ρεκόρ για την χερσαία αιολική ενέργεια θα μπορούσαν να επιταχύνουν την ανάκαμψη του τομέα πριν από την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Μια επείγουσα μεταρρύθμιση του Νόμου για την Ενεργειακή Βιομηχανία (EnWG) ψηφίστηκε τον Ιανουάριο.
Οι στόχοι της νέας κυβέρνησης
Στις πρώτες 100 ημέρες της, η Reiche μπορεί επίσης να θελήσει να θεσπίσει τον πολυαναμενόμενο νόμο CCS για να συμπεριλάβει έργα σε Συμβάσεις επί Διαφοράς (CfDs) για το κλίμα και να σχεδιάσει έναν μηχανισμό χωρητικότητας για το Βερολίνο ώστε να παρέχει κίνητρα έως και 20 GW νέων μονάδων παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου, αν και η πραγματική χωρητικότητα μπορεί να είναι πιο κοντά στα 10 GW.
Παρά τις επείγουσες απαιτήσεις της βιομηχανίας, το σχέδιο νόμου για τη στρατηγική της Habeck για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας δεν έτυχε διακομματικής υποστήριξης, αλλά η Reiche είναι απίθανο να ξεκινήσει από το μηδέν, λόγω της έγκρισης από την ΕΕ που αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην καθυστέρηση των διαγωνισμών. Μια νέα διάταξη στη συνθήκη συνασπισμού επιτρέπει στους σταθμούς παραγωγής εφεδρικού άνθρακα να αυξάνουν την προσφορά κατά τη διάρκεια των επεισοδίων "Dunkelflaute", τα οποία προκάλεσαν απότομες αυξήσεις τιμών τον περασμένο χειμώνα.
Οι προτάσεις των αναλυτών
Η Muir από την Commodity Insights προειδοποίησε τη νέα κυβέρνηση να εξετάσει τις επιπτώσεις της πιθανής υποστήριξης της εφεδρικής χωρητικότητας, καθώς οι κορυφές των τιμών χρησιμεύουν ως σήματα της αγοράς για ευελιξία. Από τις εκλογές, οι τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας έχουν μειωθεί σημαντικά, βοηθώντας την οικονομική ανάκαμψη της Γερμανίας. Η τιμή φυσικού αερίου για τον επόμενο μήνα στον κόμβο THE ήταν 32,89 €/MWh στις 30 Απριλίου, μειωμένη από την κορύφωση των 60 €/MWh πριν από τις εκλογές. Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για το 2026 μειώθηκαν κάτω από τα 80 €/MWh, αφού ξεπέρασαν τα 100 €/MWh τον Φεβρουάριο, αλλά παραμένουν πάνω από τα επίπεδα πριν από την κρίση, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών φυσικού αερίου και άνθρακα.
Οι αναλυτές της Commodity Insights προβλέπουν ότι η μέση τιμή ηλεκτρικής ενέργειας για τη Γερμανία το 2026 θα είναι 68,50 €/MWh εν μέσω αυξανόμενης αστάθειας. Η προσοχή θα στραφεί τώρα στο 100ήμερο πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης, και η ταχύτητα με την οποία θα καταρτιστεί ο προϋπολογισμός θα είναι κρίσιμη για την εφαρμογή οικονομικών πολιτικών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
www.worldenergynews.gr






