Οι traders έχουν μετονομάσει αποστολές πετρελαίου Βενεζουέλας αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων προς την Κίνα σε αργό πετρέλαιο Βραζιλίας τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με δύο εταιρείες παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων, έγγραφα της εταιρείας και τέσσερις traders, βοηθώντας τους αγοραστές να μειώσουν το κόστος εφοδιαστικής και να παρακάμψουν τις κυρώσεις των ΗΠΑ, όπως μεταφέρει το Reuters.
Οι «κρυφές» αποστολές πετρελαίου
Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια στην Κίνα είναι οι κύριοι αγοραστές αποστολών πετρελαίου μέσω θαλάσσης από χώρες που έχουν υποστεί κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με την υπεράκτια Μαλαισία να χρησιμεύει ως βασικός κόμβος μεταφόρτωσης αργού πετρελαίου Βενεζουέλας και Ιράν.
Aπό τον Ιούλιο του 2024, οι traders έχουν επίσης μετονομάσει το πετρέλαιο Βενεζουέλας σε πετρέλαιο από τη Βραζιλία. Αυτό έχει επιτρέψει στα δεξαμενόπλοια να πλέουν απευθείας από τη Βενεζουέλα στην Κίνα, παρακάμπτοντας την ενδιάμεση στάση στα ύδατα ανοιχτά της Μαλαισίας και μειώνοντας το ταξίδι κατά περίπου τέσσερις ημέρες.
Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις, οι έμποροι πετρελαίου έχουν μεταφέρει πετρέλαιο από το ένα πλοίο στο άλλο στη θάλασσα για να συγκαλύψουν την προέλευση του αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας πριν αυτό μεταφερθεί στην Κίνα, η οποία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο.
Πιο πρόσφατα, οι φορτωτές έχουν παραποιήσει το σήμα θέσης των δεξαμενόπλοιων για να φανεί ότι τα πλοία αναχωρούν από βραζιλιάνικα λιμάνια ενώ στην πραγματικότητα πλέουν από τη Βενεζουέλα, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα, δορυφορικές εικόνες και φωτογραφίες από την ακτή που συγκεντρώθηκαν και αναλύθηκαν από την υπηρεσία παρακολούθησης TankerTrackers.com. Αυτή η πρακτική είναι γνωστή ως spoofing.
Η εξαγωγή μείγματος ασφάλτου
Σύμφωνα με τα κινεζικά τελωνειακά στοιχεία, η Κίνα εισήγαγε περίπου 2,7 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, ή 67.000 βαρέλια την ημέρα (bpd), μικτής ασφάλτου από τη Βραζιλία μεταξύ Ιουλίου 2024 και Μαρτίου 2025, αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα κινέζικα διυλιστήρια αγοράζουν τακτικά αργό πετρέλαιο από τη Βραζιλία, αλλά η Βραζιλία σπάνια εξάγει μείγμα ασφάλτου, σύμφωνα με την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Petrobras. Τα τελωνειακά δεδομένα της Βραζιλίας δεν καταγράφουν καμία εξαγωγή μείγματος ασφάλτου στην Κίνα τουλάχιστον από το 2023.
Η μικτή άσφαλτος, ή μείγμα ασφάλτου, είναι ένα υπόλειμμα που μοιάζει με πίσσα για επεξεργασία σε άσφαλτο. Ωστόσο, οι τυπικές ποιότητες αργού πετρελαίου της Βραζιλίας για εξαγωγή ταξινομούνται ως ημίγλυκο πετρέλαιο από τα παραγωγικά υπεράκτια πεδία της, γνωστό ως προ-αλάτι.
«Αυτό που εξάγουμε στην Κίνα είναι κυρίως αργό πετρέλαιο από το προ-αλάτι, δεν είναι άσφαλτος», δήλωσε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Petrobras, Magda Chambriard, σε δημοσιογράφους στο περιθώριο ενός συνεδρίου στο Χιούστον την περασμένη εβδομάδα.
Πολλά φορτία αργού πετρελαίου που εισέρχονται στην Κίνα με την επωνυμία βραζιλιάνικη άσφαλτος περιέχουν στην πραγματικότητα το Merey της Βενεζουέλας, τη ναυαρχίδα του βαρέος αργού πετρελαίου που συνήθως αγοράζεται από τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας από την κρατική PDVSA της Βενεζουέλας μέσω μεσαζόντων, σύμφωνα με τις εμπορικές πηγές, την εταιρεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Vortexa Analytics και εσωτερικά έγγραφα της PDVSA που εξέτασε το Reuters. Οι έμποροι έχουν εδώ και καιρό χαρακτηρίσει το Merey ως μείγμα ασφάλτου, δήλωσαν Κινέζοι έμποροι, επειδή τα διυλιστήρια δεν χρειάζονται κυβερνητικές ποσοστώσεις εισαγωγής αργού πετρελαίου για να εισάγουν το πετρέλαιο που μοιάζει με πίσσα.
Για να πραγματοποιήσουν την αλλαγή, οι έμποροι αλλάζουν την τεκμηρίωση των αποστολών σε βραζιλιάνικη προέλευση παρέχοντας ένα νέο πιστοποιητικό προέλευσης για το πετρέλαιο, χωρίς να στέλνουν πλοία κοντά στη Βραζιλία ή να περνούν από οποιεσδήποτε εργασίες πλοίου-προς-πλοίο, δήλωσαν τρεις από τους εμπόρους.
Φέτος, πολλά πλοία που ναυλώθηκαν από έναν μεσάζοντα αργού πετρελαίου Βενεζουέλας, την Hangzhou Energy, έχουν «πλαστογραφήσει» τα σήματα τους - τοποθετώντας τα τεχνητά στη Βραζιλία κατά τη φόρτωσή τους στη Βενεζουέλα, σύμφωνα με έγγραφα της PDVSA και τα δεδομένα που συγκέντρωσε το TankerTrackers.com.
Η εξοικονόμηση κόστους
Εκτός από τη μείωση του ταξιδιού και την εξοικονόμηση του κόστους μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, η μεταβίβαση φορτίων ως βραζιλιάνικα βοηθά στην εξασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης, δήλωσε ένας από τους εμπόρους, τακτικός έμπορος πετρελαίου της Βενεζουέλας.
«Η εξοικονόμηση στο μέτωπο των εμπορευματικών μεταφορών δεν είναι μεγάλη, αλλά βοηθά στην εξασφάλιση χρηματοδότησης, ανακουφίζοντας την πίεση χρηματοδότησης των εμπόρων κατά τη διάρκεια των δύο μηνών ταξιδιών», δήλωσε το άτομο.
Οι εξαγωγές της Βενεζουέλας
Η Κίνα είναι ο κύριος προορισμός για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας.
Η Βενεζουέλα έστειλε περίπου 351.000 βαρέλια πετρελαίου και βαρέος καυσίμου την ημέρα στην Κίνα πέρυσι. Οι όγκοι αυξήθηκαν σε 463.000 βαρέλια την ημέρα τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025, σύμφωνα με έγγραφα της PDVSA και στοιχεία αποστολής που συγκέντρωσε το Reuters.
Οι περισσότερες από τις εισαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας από την Κίνα εξακολουθούν να δηλώνονται ως μαλαισιανού, είτε ως μαλαισιανό αργό είτε ως μικτή άσφαλτος, ανέφεραν οι έμποροι, με λιγότερο από το 10% να αναφέρεται επίσημα ως βενεζιανά.
www.worldenergynews.gr






