Το Στενό του Ορμούζ παραμένει λειτουργικό, αλλά βρίσκεται υπό αυξανόμενο έλεγχο καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή εντείνονται. Η J.P. Morgan έχει αναβαθμίσει την αξιολόγηση κινδύνου διακοπής για τον ζωτικής σημασίας διάδρομο διαμετακόμισης πετρελαίου και φυσικού αερίου στο επίπεδο 2 από 5, επικαλούμενη συνεχείς ηλεκτρονικές παρεμβολές που επηρεάζουν τα συστήματα πλοήγησης εμπορικών πλοίων.
Tα χαρακτηριστικά του Στενού
Η παρεμβολή, που αναφέρθηκε από το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών, δημιουργεί επιχειρησιακές και ναυσιπλοϊκές προκλήσεις.
Το στενό χειρίζεται το 20-30% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου του 34% των εξαγωγών πετρελαίου μέσω θαλάσσης, του 30% των αποστολών LPG, του 20% του εμπορίου LNG και του 18% των χημικών φορτίων, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons που επικαλείται η J.P. Morgan.
Υποστηρίζει επίσης έως και 3% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων και 2% των όγκων ξηρού φορτίου χύδην. Παρά το σχετικά μέτριο μερίδιο της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων, οποιαδήποτε διακοπή θα μπορούσε να αναγκάσει την αναδρομολόγηση μέσω ασιατικών κόμβων μεταφόρτωσης, ενδεχομένως επιβαρύνοντας λιμάνια όπως η Σιγκαπούρη και το Κολόμπο.
Οι δραστηριότητες του Στενού
Το Global Trade Chokepoint Monitor της J.P. Morgan σημειώνει ότι ενώ οι δραστηριότητες στο Στενό του Ορμούζ παραμένουν σταθερές, η περιοχή έχει αναδειχθεί σε βασική περιοχή κινδύνου μετά την περιφερειακή κλιμάκωση.
Η χρηματιστηριακή έκθεση περιλαμβάνει πληροφορίες από τον ναυτιλιακό αναλυτή Lars Jensen, ο οποίος προειδοποίησε ότι ακόμη και περιορισμένες διαταραχές θα μπορούσαν να προκαλέσουν καταρρακτώδη συμφόρηση σε όλη την Ασία.
Οι συμμετέχοντες στον κλάδο παραμένουν επιφυλακτικοί. Τα στελέχη της Maersk, μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο European Industrials της J.P. Morgan, τόνισαν ότι τα παγκόσμια πλοία θα απαιτήσουν μια επίσημη ειρηνευτική συμφωνία, όχι απλώς μια προσωρινή εκεχειρία, πριν από την προσαρμογή των δικτύων. Τέτοιες αναδιαμορφώσεις είναι πολύπλοκες από άποψη εφοδιαστικής και δαπανηρές.
Η διώρυγα του Σουέζ
Σε άλλα μέρη της περιοχής, το εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ παραμένει σε μεγάλο βαθμό μειωμένο. Οι δραστηριότητες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να έχουν μειωθεί κατά 90%, με τις συνολικές διαμετακομίσεις να είναι περισσότερο από 60% κάτω από τον μέσο όρο, κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι αναλυτές της J.P. Morgan υποστηρίζουν ότι οι περιορισμοί χωρητικότητας παραμένουν πιο έντονοι στη Διώρυγα του Σουέζ και στο Στενό Bab el-Mandeb. Αυτά τα σημεία συμφόρησης συνεχίζουν να λειτουργούν με διαβαθμίσεις διαταραχής επιπέδου 4, αντανακλώντας σοβαρή αλλά όχι ολική λειτουργική βλάβη.
Ενώ η τρέχουσα ταξινόμηση του Στενού του Ορμούζ στο επίπεδο 2 υποδηλώνει κίνδυνο μερικής διαταραχής, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η κατάσταση παραμένει ρευστή.
Η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ διερευνά επίσης τις συνθήκες σε επτά παγκόσμια σημεία συμφόρησης, συμπεριλαμβανομένου του Στενού του Ορμούζ, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης αναθεώρησης των διεθνών περιορισμών στη ναυτιλία.
Ο όγκος του εμπορίου μέσω του Στενού του Ορμούζ έχει παραμείνει σταθερός μέχρι στιγμής, αλλά η ανάλυση της J.P. Morgan υποδηλώνει ότι απαιτείται επαγρύπνηση. Οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες για τις παγκόσμιες ενεργειακές ροές και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
www.worldenergynews.gr






