Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σήμερα προς επεξεργασία στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το σχέδιο νόμου με τίτλο «Πλαίσιο για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και τα γεωγραφικά περιορισμένα δίκτυα υδρογόνου – Μερική ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1788 και άλλες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος». Στη πρώτη, επί της αρχής συνεδρίαση συμμετείχαν ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου, ο Υφυπουργός, κ. Νίκος Τσάφος και ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης.
Το νέο νομοσχέδιο
«Με το παρόν νομοσχέδιο διαμορφώνουμε ένα συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για το βιομεθάνιο και το υδρογόνο, τόσο ως προς την παραγωγή τους όσο και σχετικά με τη συμμετοχή τους στο ενεργειακό μείγμα της χώρας μας», ανέφερε ο κ. Παπασταύρου, επισημαίνοντας παράλληλα τα 4 βασικά χαρακτηριστικά που έχει το σχέδιο νόμου: «Πρώτον, θεσπίζουμε για πρώτη φορά συνεκτικό αδειοδοτικό πλαίσιο, παρέχοντας απόλυτη διαφάνεια και εμπιστοσύνη στους επενδυτές, καλύπτοντας το έως σήμερα νομοθετικό και κανονιστικό κενό. Δεύτερον, παρέχουμε για πρώτη φορά ένα πλαίσιο κινήτρων για την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων παραγωγής τόσο υδρογόνου όσο και βιομεθανίου, ρυθμίζοντας παράλληλα και την αναβάθμιση σε μονάδες παραγωγής βιομεθανίου των υφιστάμενων μονάδων βιοαερίου. Τρίτον, ρυθμίζουμε τη δυνατότητα σύνδεσης των εν λόγω μονάδων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ή τα Δίκτυα Διανομής, ή Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου, με τον οικονομικότερο τρόπο, αποσκοπώντας αφ’ ενός σε πιο βιώσιμες υποδομές φυσικού αερίου, αφ’ ετέρου στην απανθρακοποίηση γεωγραφικά περιορισμένων εμπορικών και βιομηχανικών περιοχών. Τέταρτον, προσδιορίζουμε με σαφήνεια τις αρμοδιότητες των δημοσίων φορέων και αρχών που εμπλέκονται στην αδειοδότηση και την εποπτεία των μονάδων παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου».
Η χρήση των ΑΠΕ στην Ελλάδα
Στη συνέχεια, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεσήμανε ότι η χώρα έχει διανύσει σημαντική απόσταση στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, υιοθετώντας στρατηγικά ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μίγμα, επιδιώκοντας, σε μία κρίσιμη παγκόσμια συγκυρία, ενεργειακή ασφάλεια. Τόνισε δε, ότι οι εξελίξεις αυτές προέκυψαν βάσει μιας σταθερής και ρεαλιστικής στρατηγικής:
«Με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, προσαρμοζόμαστε με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ τετραπλασιάσαμε τις επενδύσεις μας σε υποδομές, από το 2024 γίναμε διαμετακομιστικός ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου και τώρα προχωρούμε το ενεργό πρόγραμμα εξερεύνησης υδρογονανθράκων που διαθέτει Ελλάδα, το οποίο ενισχύθηκε σημαντικά το τελευταίο διάστημα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τον πετρελαϊκό κολοσσό Chevron, προς όφελος της Ελλάδας και των Ελλήνων».
Η ανάγκη για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Παπασταύρου και στο ζήτημα της λειψυδρίας, επισημαίνοντας ότι με την ρύθμιση που εισάγεται, ορίζεται πως σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας μπορούν η Ε.ΥΔ.Α.Π. και η Ε.Υ.Α.Θ. να αναθέτουν έργα, μελέτες ή υπηρεσίες, ενώ τα σχετικά ζητήματα εντάσσονται πλέον στον νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων. Όσον αφορά στις λοιπές διατάξεις, επισήμανε ότι αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και των δασών, διατάξεις για την ενέργεια, τα φωτοβολταϊκά και το πρόγραμμα “Απόλλων”, «όλες σχετικές με το κύριο θέμα του νομοσχεδίου, όλες για την ενέργεια και το περιβάλλον και σε άμεση συνάφεια με τις καθ’ ύλην αρμοδιότητες του Υπουργείου».
Και ο κ. Παπασταύρου κατέληξε: «Σε αυτό το σύνθετο και ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον, και εν μέσω της παγκόσμιας κλιματικής κρίσης, η χώρα οφείλει να επιδιώξει την προώθηση όλων των τεχνολογιών και των θεσμικών εργαλείων που θα συμβάλλουν στον κρίσιμο στόχο της στροφής σε καθαρή, άφθονη και φθηνή ενέργεια, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενεργειακή αυτάρκεια».
Το βιομεθάνιο και το υδρογόνο
To νομοσχέδιο ανοίγει στη χώρα μας, για πρώτη φορά, δύο νέες αγορές, της παραγωγής βιομεθανίου και ανανεώσιμου υδρογόνου. Αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού που υλοποιεί η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας, με γνώμονα την ενεργειακή της αυτονομία και ασφάλεια. Ταυτόχρονα, όμως, η προώθηση του Νομοσχεδίου συμβαδίζει με τις ενωσιακές υποχρεώσεις της χώρας.
Το βιομεθάνιο προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση και είναι σε θέση να συνεισφέρει ουσιαστικά στους στόχους της ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Συμβάλλει καθοριστικά στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης, αρχικά, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 και της επίτευξης μηδενικών, τελικά, εκπομπών έως το 2050. Παράλληλα, ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, διαφοροποιώντας τις υφιστάμενες πηγές παραγωγής ενέργειας, ενώ η ένταξή του στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου καθίσταται εφικτή μέσω της διαμόρφωσης κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου.
Η παραγωγή του εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και επεξεργασίας οργανικών αποβλήτων με στόχο την παραγωγή ενέργειας και καυσίμου για τις μεταφορές, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την κυκλική οικονομία. Σε οικονομικό επίπεδο, το βιομεθάνιο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα μέσω της αξιοποίησης τοπικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της στήριξης του πρωτογενούς τομέα και της ενίσχυσης τεχνολογικών καινοτομιών.
Το ανανεώσιμο υδρογόνο στοχεύει στην παραγωγή καθαρής ενέργειας και την μείωση των εκπομπών ρύπων σε διάφορους τομείς των οποίων η διαδικασία απανθρακοποίησης είναι απαιτητική λόγω των ενεργειακών τους αναγκών, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και η ενεργοβόρος βιομηχανία. Συγκεκριμένα, στοχεύει στην αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων τα οποία χρησιμοποιούνται σε αυτές τις δραστηριότητες, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος. Επιπλέον, το ανανεώσιμο υδρογόνο μπορεί να βοηθήσει τόσο στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και προωθώντας την τεχνολογική καινοτομία, όσο και στην αξιοποίηση της πλεονάζουσας ανανεώσιμης ενέργεια, εξομαλύνοντας τη μεταβλητότητα της παραγωγής από ΑΠΕ και ενισχύοντας τη σταθερότητα των ενεργειακών δικτύων.
Ποιους αφορά το Νομοσχέδιο και ποια είναι τα βασικά θέματα που ρυθμίζει;
Το Νομοσχέδιο αφορά κυρίως σε παραγωγούς ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, νέους παραγωγούς βιομεθανίου από μηδενική βάση, καθώς και σε υφιστάμενους παραγωγούς βιοαερίου, οι οποίοι επιθυμούν να παράγουν μελλοντικά βιομεθάνιο.
Το Νομοσχέδιο ρυθμίζει:
(α) την αδειοδότηση μονάδων παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου («πράσινου» υδρογόνου) και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών («μπλε» υδρογόνου)
(β) την πιστοποίηση του ανανεώσιμου υδρογόνου
(γ) την αδειοδότηση Γεωγραφικά Περιορισμένων Δικτύων Υδρογόνου (ΓεΠεΔΥ)
(δ) την αδειοδότηση νέων μονάδων βιομεθανίου ή (μερικής ή ολικής) αναβάθμισης σε τέτοιες μονάδες βιοαερίου
(ε) ζητήματα πολεοδομικών παρατάσεων
Τι προβλέπεται για τις αδειοδοτικές διαδικασίες
Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, στην περίπτωση μονάδων παραγωγής βιομεθανίου, απαιτείται έκδοση περιβαλλοντικής άδειας (ή τροποποίηση υφιστάμενης εφόσον πρόκειται για υφιστάμενη μονάδα βιοαερίου), έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή (εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Ε.Σ.Φ.Α. ή σε δίκτυο διανομής), έκδοση άδειας εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Βιομεθανίου), και έκδοση της άδειας λειτουργίας.
Στην περίπτωση μονάδων παραγωγής υδρογόνου, απαιτείται έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου, έκδοση περιβαλλοντικής άδειας, έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή [εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή σε δίκτυο διανομής ή σε δίκτυο υδρογόνου], χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Υδρογόνου), και χορήγηση έγκρισης λειτουργίας.
Τι επιτυγχάνεται με το άρθρο για τη λειψυδρία;
Με τη διάταξη αυτή δίνεται η δυνατότητα (όχι υποχρεωτικά, μόνο εφόσον υπάρχει ανάγκη να διευκολυνθεί ο αρμόδιος πάροχος ύδρευσης) στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ να αναλαμβάνουν τη διεξαγωγή των απαιτούμενων διαγωνιστικών διαδικασιών. Η δυνατότητα αυτή εξυπηρετεί τις περιπτώσεις αδυναμίας του οικείου παρόχου ύδατος να ανταποκριθεί διοικητικά στις απαιτήσεις του διαγωνισμού και διασφαλίζει την επίσπευση των διαδικασιών λόγω μεγάλης λειψυδρίας. Καθορίζεται επίσης ο τρόπος με τον οποίο ένας Δήμος, κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας. Επιπροσθέτως, προβλέπεται μια σειρά εξουσιοδοτήσεων για την εξειδίκευση των μέτρων λειψυδρίας, τα οποία απαιτείται να ληφθούν.
Τέλος (ύδρευση και αποχέτευση) Δήμων που έχουν κηρυχθεί (ή θα κηρυχθούν εντός του έτους) σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης -λόγω λειψυδρίας- από την υποχρέωση να διαθέτουν διαχειριστική επάρκεια από την ΡΑΑΕΥ. Στόχος να είναι δυνατή η άμεση χρηματοδότηση για ορισμένα επείγοντα έργα αντιμετώπισης της λειψυδρίας.
www.worlenergynews.gr






