Το Μητρώο Πλοίων του Παναμά δεν θα δέχεται πλέον την εγγραφή πετρελαιοφόρων ή πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ηλικίας άνω των 15 ετών. Αυτή η αποφασιστική ενέργεια στοχεύει στη βελτιστοποίηση της απόδοσης του στόλου, στη μείωση των κινδύνων σύλληψης και στην αποτροπή της εισόδου πλοίων από τον λεγόμενο «φάντασμα στόλο» ή «σκιώδη στόλο».
Η νέα πολιτική
Σύμφωνα με την Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά, αυτοί οι σκιώδεις στόλοι αποτελούνται κυρίως από παλαιωμένα πετρελαιοφόρα με αδιαφανείς δομές ιδιοκτησίας, τα οποία συχνά είναι υποασφαλισμένα και χρησιμοποιούν μη ασφαλείς πρακτικές για να παρακάμψουν τις διεθνείς κυρώσεις, ιδίως εκείνες που στοχεύουν τις ρωσικές και ιρανικές αποστολές πετρελαίου.
Η νέα πολιτική ανακοινώθηκε επίσημα μέσω ενημέρωσης του MMN 11/2024, στην οποία περιγράφονται οι απαιτήσεις για τη διαδικασία επαλήθευσης προελέγχου που πρέπει να ολοκληρώσουν όλα τα πλοία πριν εγγραφούν υπό τη σημαία του Παναμά. Η απόφαση έρχεται μετά από ανάλυση δεδομένων επιθεώρησης που δείχνουν ότι το 71% των συλλήψεων του στόλου μεταξύ 2023 και του πρώτου εξαμήνου του 2025 αφορούσαν πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία γενικού φορτίου και πετρελαιοφόρα ηλικίας άνω των 15 ετών.
Περισσότερα μέτρα εποπτείας
Εκτός από τον περιορισμό ηλικίας, ο Παναμάς έχει θεσπίσει περαιτέρω μέτρα εποπτείας, συμπεριλαμβανομένων υποχρεωτικών τριμηνιαίων επιθεωρήσεων για προβληματικά πλοία και ενισχυμένης επαλήθευσης των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων.
Ο Παναμάς έχει αντιμετωπίσει κριτική για τον χειρισμό των σκαφών του σκιώδους στόλου, παρά την αφαίρεση περισσότερων από 650 πλοίων από το μητρώο του από το 2019 στο πλαίσιο των προσπαθειών επιβολής των δυτικών κυρώσεων. Η μη κυβερνητική οργάνωση United Against Nuclear Iran (UANI) ισχυρίστηκε πρόσφατα ότι ο Παναμάς «δεν είχε λάβει επαρκή μέτρα κατά των παραβατών των κυρώσεων» και σημείωσε ότι σχεδόν ένα στα πέντε πλοία που είναι ύποπτα για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου πλέει υπό τη σημαία του Παναμά.
Η βελτιστοποίηση των μηχανισμών
Το μητρώο του Παναμά είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο με περισσότερα από 8.500 πλοία. Η χώρα εργάζεται για τη βελτίωση των μηχανισμών επιβολής, έχοντας αποσύρει 214 πλοία από την εφαρμογή ταχύτερων μέτρων επιβολής κυρώσεων πέρυσι. Μόλις αφαιρεθούν από το μητρώο, τα πλοία δεν μπορούν πλέον να πλέουν υπό τη σημαία του Παναμά.
Το έθνος της Κεντρικής Αμερικής συνεργάζεται ενεργά με τις Ηνωμένες Πολιτείες σε θέματα μητρώου και έχει προηγουμένως υπογράψει συμφωνίες με άλλα κράτη σημαίας, συμπεριλαμβανομένων της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ, για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με πλοία που απορρίπτονται λόγω πιθανών παραβιάσεων κυρώσεων.
www.worldenergynews.gr






