Η εγχώρια αγορά βενζίνης της Ρωσίας βρίσκεται υπό αυξανόμενη πίεση, με τις τιμές να φτάνουν σε νέο ιστορικό υψηλό παρά την έκτακτη απαγόρευση εξαγωγών που στοχεύει στη σταθεροποίηση της προσφοράς. Η τιμή της βενζίνης Ai-95 ξεπέρασε τα 77.000 ρούβλια, δηλαδή 946,6 δολάρια ανά τόνο στο Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Αγίας Πετρούπολης (SPIMEX) στις 4 Αυγούστου.
Οι αυξήσεις στις τιμές
Η τελευταία αύξηση έρχεται μετά τις ουκρανικές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στις 2 Αυγούστου που προκάλεσαν ζημιές σε πολλά διυλιστήρια πετρελαίου σε όλη τη Ρωσία, μειώνοντας την ικανότητα επεξεργασίας κατά περίπου 40.000 τόνους αργού πετρελαίου την ημέρα. Στοχοποιήθηκαν εγκαταστάσεις στις περιφέρειες Ριαζάν, Πένζα, Σαμάρα και Βορόνεζ, με το διυλιστήριο Ριαζάν να υπέστη σημαντικές ζημιές. Οι επισκευές θα μπορούσαν να διαρκέσουν από έναν έως έξι μήνες, αναφέρουν πηγές του κλάδου.
Η Μόσχα επέβαλε γενική απαγόρευση στις εξαγωγές βενζίνης στις 28 Ιουλίου, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Αυγούστου, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τις ελλείψεις καυσίμων και να περιορίσει τις αυξήσεις των τιμών. Το Κρεμλίνο έχει χρησιμοποιήσει παρόμοιους προσωρινούς περιορισμούς πολλές φορές τα τελευταία δύο χρόνια για να διασφαλίσει την εγχώρια προσφορά.
Παρά την απαγόρευση εξαγωγών, οι έμποροι προειδοποιούσαν λίγες μέρες πριν από την πρωτοφανή αύξηση ότι η απαγόρευση μπορεί να μην αποτρέψει τις ελλείψεις. Ο όγκος των εξαγωγών είναι πολύ μικρότερος από την εγχώρια κατανάλωση, πράγμα που σημαίνει ότι η ανακατεύθυνσή τους στην τοπική αγορά θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο.
Οι ελλείψεις από τις εγχώριες αγορές
Οι συμμετέχοντες στην αγορά αναμένουν ότι οι κρατικές ρυθμιστικές αρχές θα πιέσουν τις πετρελαϊκές εταιρείες να πουλήσουν περισσότερο στην εγχώρια αγορά και να καθυστερήσουν την προγραμματισμένη συντήρηση. Αλλά ακόμα και έτσι, τα χαμηλά εγχώρια αποθέματα, η εποχιακή ζήτηση αιχμής και οι συνεχιζόμενες επισκευές διυλιστηρίων ασκούν πίεση στην αγορά.
Οι ανησυχίες για την έλλειψη ξεπερνούν τις διαταραγμένες αλυσίδες εφοδιασμού. Σύμφωνα με πηγές του κλάδου, τα ιδιωτικά δίκτυα λιανικής πώλησης δεν έχουν δημιουργήσει επαρκή αποθέματα καυσίμων αυτό το καλοκαίρι. Η αύξηση των επιτοκίων στο 20% έκανε τον δανεισμό για την αποθήκευση βενζίνης απαγορευτικά ακριβό, αφήνοντας τους εμπόρους χωρίς το απαραίτητο απόθεμα για να αντιμετωπίσουν ξαφνικές κρίσεις εφοδιασμού.
Ο συνδυασμός χαμηλών αποθεμάτων και αυξημένης ζήτησης έχει εντείνει τους φόβους ότι οι ελλείψεις θα συνεχιστούν μέχρι τον Σεπτέμβριο.
Η κρίσιμη κατάσταση των διυλιστηρίων
Οι επιθέσεις της Ουκρανίας στις ρωσικές πετρελαϊκές υποδομές έχουν σχεδιαστεί για να περιορίσουν τα έσοδα της Μόσχας από τις εξαγωγές καυσίμων και να διαταράξουν τον εφοδιασμό του στρατού της. Η ζημιά από τις τελευταίες επιθέσεις έχει επιδεινώσει την ήδη εύθραυστη ισορροπία στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Δεδομένου ότι οι επισκευές στα διυλιστήρια θα μπορούσαν να παραταθούν έως τις αρχές του 2026, η τρέχουσα συμπίεση στην προσφορά είναι απίθανο να επιλυθεί γρήγορα. Ακόμα και με την απαγόρευση των εξαγωγών σε ισχύ, το επίπεδο ρεκόρ των τιμών υποδηλώνει έντονα ότι η αγορά αντιμετωπίζει ήδη πραγματικές φυσικές ελλείψεις και όχι απλώς κερδοσκοπικές πιέσεις.
Οι ειδικοί του κλάδου αναμένουν ότι οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο, όταν η εποχιακή ζήτηση θα μειωθεί και τα τοπικά διυλιστήρια θα ολοκληρώσουν σημαντικές επισκευές. Μέχρι τότε, το Κρεμλίνο μπορεί να αναγκαστεί να εξετάσει πρόσθετες παρεμβάσεις για να αποτρέψει μια πολιτικά καταστροφική κρίση καυσίμων.
www.worldenergynews.gr






