Το 2026, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να παραδώσουν δικαιώματα που αντιστοιχούν στο 70% των φετινών τους εκπομπών, ενώ από το 2027 και μετά θα απαιτείται η παράδοση του 100%
Η συμμετοχή των ναυτιλιακών εταιρειών στην ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα έχει μέχρι στιγμής περιορισμένη επίδραση στην τιμή του EU ETS, όπως δήλωσε σήμερα (21/8) η γερμανική εταιρεία ενέργειας RWE, παρά την αύξηση των αγορών εν όψει της προθεσμίας συμμόρφωσης του Σεπτεμβρίου.
Το σύστημα ETS επεκτάθηκε πέρσι ώστε να καλύπτει τις εκπομπές πλοίων άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια.
Η πρώτη προθεσμία παράδοσης δικαιωμάτων για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι η 30ή Σεπτεμβρίου, οπότε οι ναυτιλιακές εταιρείες θα υποχρεωθούν να αγοράσουν και να παραδώσουν δικαιώματα εκπομπών (EUAs) που αντιστοιχούν στο 40% των εκπομπών που ανέφεραν για το 2024.
«Οι περισσότεροι ναυτιλιακοί πελάτες είναι πλέον πλήρως έτοιμοι για συναλλαγές EUAs», ανέφερε ο Πέτερ Μένε από τη RWE, σε διαδικτυακή εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε με τη γερμανική OceanScore.
Οι όγκοι συναλλαγών έχουν αυξηθεί φέτος ενόψει της προθεσμίας, μετά από μια «συγκριτικά υποτονική» περίοδο αγοραπωλησιών νωρίτερα το 2024, σύμφωνα με την εταιρεία που εδρεύει στο Έσσεν.
«Μέχρι στιγμής, βλέπουμε τους διαχειριστές πλοίων ως τους πιο ενεργούς αγοραστές στην καθημερινή μας δραστηριότητα», πρόσθεσε ο Μένε.
Μικρή η συμμετοχή του κλάδου
Ωστόσο, ο τομέας της ναυτιλίας αντιπροσωπεύει προς το παρόν μόνο ένα μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης δικαιωμάτων εκπομπών στο ETS, σύμφωνα με την RWE, δεδομένης της μερικής παράδοσης δικαιωμάτων που απαιτείται για το 2024.
Το 2026, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να παραδώσουν δικαιώματα που αντιστοιχούν στο 70% των φετινών τους εκπομπών, ενώ από το 2027 και μετά θα απαιτείται η παράδοση του 100%.
Περίπου 13.000 πλοία έχουν καταχωρίσει τα δεδομένα εκπομπών του 2024 στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης (MRV), σύμφωνα με τη ναυτιλιακή συμβουλευτική Drewry.
Η βιομηχανία αναμένεται να επιβαρυνθεί με κόστος έως και 2,9 δισ. δολάρια για τις φετινές εκπομπές, με τιμή άνθρακα γύρω στα 70 ευρώ ανά τόνο, όπως εκτιμά σχετική έκθεση της Τετάρτης.
Το συμβόλαιο Δεκεμβρίου 2025 για EUAs καταγράφηκε τελευταία στα 72,02 ευρώ ανά τόνο.
www.worldenergynews.gr
Το σύστημα ETS επεκτάθηκε πέρσι ώστε να καλύπτει τις εκπομπές πλοίων άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια.
Η πρώτη προθεσμία παράδοσης δικαιωμάτων για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι η 30ή Σεπτεμβρίου, οπότε οι ναυτιλιακές εταιρείες θα υποχρεωθούν να αγοράσουν και να παραδώσουν δικαιώματα εκπομπών (EUAs) που αντιστοιχούν στο 40% των εκπομπών που ανέφεραν για το 2024.
«Οι περισσότεροι ναυτιλιακοί πελάτες είναι πλέον πλήρως έτοιμοι για συναλλαγές EUAs», ανέφερε ο Πέτερ Μένε από τη RWE, σε διαδικτυακή εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε με τη γερμανική OceanScore.
Οι όγκοι συναλλαγών έχουν αυξηθεί φέτος ενόψει της προθεσμίας, μετά από μια «συγκριτικά υποτονική» περίοδο αγοραπωλησιών νωρίτερα το 2024, σύμφωνα με την εταιρεία που εδρεύει στο Έσσεν.
«Μέχρι στιγμής, βλέπουμε τους διαχειριστές πλοίων ως τους πιο ενεργούς αγοραστές στην καθημερινή μας δραστηριότητα», πρόσθεσε ο Μένε.
Μικρή η συμμετοχή του κλάδου
Ωστόσο, ο τομέας της ναυτιλίας αντιπροσωπεύει προς το παρόν μόνο ένα μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης δικαιωμάτων εκπομπών στο ETS, σύμφωνα με την RWE, δεδομένης της μερικής παράδοσης δικαιωμάτων που απαιτείται για το 2024.
Το 2026, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να παραδώσουν δικαιώματα που αντιστοιχούν στο 70% των φετινών τους εκπομπών, ενώ από το 2027 και μετά θα απαιτείται η παράδοση του 100%.
Περίπου 13.000 πλοία έχουν καταχωρίσει τα δεδομένα εκπομπών του 2024 στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης (MRV), σύμφωνα με τη ναυτιλιακή συμβουλευτική Drewry.
Η βιομηχανία αναμένεται να επιβαρυνθεί με κόστος έως και 2,9 δισ. δολάρια για τις φετινές εκπομπές, με τιμή άνθρακα γύρω στα 70 ευρώ ανά τόνο, όπως εκτιμά σχετική έκθεση της Τετάρτης.
Το συμβόλαιο Δεκεμβρίου 2025 για EUAs καταγράφηκε τελευταία στα 72,02 ευρώ ανά τόνο.
www.worldenergynews.gr






