Ένα ρωσικό πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου χωρίς προστασία από τον πάγο άλλαξε πορεία και παραμένει ακινητοποιημένο κοντά στην άκρη του θαλάσσιου πάγου στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό. Οι δυσκολίες του πλοίου υπογραμμίζουν τις προκλήσεις για τα πλοία που δεν ανήκουν στην κατηγορία πάγου στην Αρκτική ναυτιλία, ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
O σκιώδης στόλος επεκτείνεται
Το Arctic Metagaz, χωρητικότητας 138.028 cbm, αποτελεί μέρος του επεκτεινόμενου σκιώδους στόλου των ρωσικών πλοίων μεταφοράς LNG που υπηρετούν το εγκεκριμένο έργο Arctic LNG 2. Το Arctic Metagaz συνεχίζει να βρίσκεται σε αδράνεια στην Ανατολική Σιβηρική Θάλασσα περίπου 48 ώρες αφότου άλλαξε πορεία. Το πλοίο διέσχιζε κομμάτια εναπομείναντος καλοκαιρινού θαλάσσιου πάγου ακολουθώντας την εγγύτητα του πυρηνικού παγοθραυστικού Sibir στις 29 Αυγούστου, όταν άρχισε να επιστρέφει στην αρχική του πορεία λίγο μετά τα μεσάνυχτα UTC.
Το πλοίο αναχώρησε αρχικά από το ρωσικό λιμάνι του Μούρμανσκ γύρω στις 19 Αυγούστου μεταφέροντας εγκεκριμένο υπερψυγμένο αέριο σε αναζήτηση αγοραστών στην Ασία.
Παγοθραυστικές εργασίες
Το παγοθραυστικό Sibir εργάζεται εδώ και αρκετές εβδομάδες στην Ανατολική Σιβηρική Θάλασσα σε μια προσπάθεια να ανοίξει ναυτιλιακές οδούς μέσα από τους επίμονους καλοκαιρινούς θαλάσσιους πάγους κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.
Οι ρωσικοί χάρτες πάγου δείχνουν σημαντική κάλυψη πάγου στα νερά κοντά στο Pevek, που κυμαίνεται από 10 έως 60%, συμπεριλαμβανομένων των προσγειωμένων καμπυλών. Αυτή η καλοκαιρινή περίοδος είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που ο θαλάσσιος πάγος μπλόκαρε τα ανατολικά τμήματα της διαδρομής ακόμη και στα τέλη του καλοκαιριού.
«Ακόμα και σε αυτήν την «θερινή περίοδο», οι συνθήκες πάγου μπορεί να είναι απρόβλεπτες και πολλά πλοία Arctic LNG 2 έχουν πρόσφατα αντιμετωπίσει προκλήσεις στην Ανατολική Σιβηρική Θάλασσα», λέει ο Kjell Eikland, διευθύνων σύμβουλος του παρόχου δεδομένων Eikland Energy.
Οι ζημίες από τους πάγους
Ακόμα και τα πλοία μεταφοράς LNG υψηλής κλάσης πάγου έχουν υποστεί ζημιές στο κύτος στο παρελθόν. Το 2021, ένα πλοίο μεταφοράς LNG κλάσης πάγου Arc7 υπέστη ζημιά σε μία από τις αζιμουθιακές μονάδες πρόωσής του. Την ίδια χρονιά, η πρόωρη εμφάνιση θαλάσσιου πάγου απαιτούσε μια εκτεταμένη επιχείρηση διάσωσης με τη συμμετοχή αρκετών παγοθραυστικών για την απελευθέρωση σχεδόν τριάντα δωδεκάδων πλοίων και τη συνοδεία τους σε νερά χωρίς πάγο.
Δεν είναι σαφές εάν η Arctic Metagaz υπέστη κάποια ζημιά κατά την προσπάθειά της να περάσει μέσα από τον πάγο. Ρώσοι αξιωματούχοι εδώ και καιρό διαφημίζουν τη διαδρομή ως έναν νέο ναυτιλιακό διάδρομο. Επομένως, μπορεί να μην είναι πρόθυμοι να διαφημίσουν τις προκλήσεις που αντιμετώπισε το πλοίο κατά μήκος της διαδρομής.
Η προς το παρόν ματαιωμένη προσπάθεια της Arctic Metagaz να διαπεράσει τον θαλάσσιο πάγο χωρίς κατηγορία πάγου μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα της Ρωσίας να μεταφέρει αέριο που υπόκειται σε κυρώσεις από την εγκατάσταση Arctic LNG 2. Ένα άλλο δεξαμενόπλοιο χωρίς προστασία από τον πάγο, το La Perouse, παραμένει σε κατάσταση αναμονής δυτικότερα κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.
Οι πωλήσεις του LNG
Την περασμένη εβδομάδα, ο κύριος ιδιοκτήτης του εργοστασίου, Novatek, βρήκε για πρώτη φορά έναν Κινέζο αγοραστή μετά από ένα χρόνο αναμονής. Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο τόνοι LNG που παράγονται στην Αρκτική θα μπορούσαν να βρουν τον δρόμο τους προς την Κίνα τις επόμενες εβδομάδες.
Πέρα όμως από αυτό, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για τακτικές παραδόσεις παραμένουν δυσοίωνες. Το καλοκαιρινό παράθυρο αποστολής θα αρχίσει να κλείνει γρήγορα μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, αφήνοντας την Novatek να αναζητά κατάλληλα πλοία για τη μεταφορά LNG μέσω του πάγου. Προς το παρόν διαθέτει μόνο ένα πλοίο μεταφοράς LNG Arc7 υψηλής κλάσης πάγου, το Christophe de Margerie, και μια χούφτα πλοία χαμηλής-μεσαίας κατηγορίας, τα οποία δεν επαρκούν για να διατηρήσουν μια τακτική λειτουργία λεωφορείου κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
www.worldenergynews.gr






