Ο γίγαντας μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων Tesla δημοσίευσε μια νέα λευκή βίβλο που επικεντρώνεται στην αυστραλιανή μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, στην οποία υποστηρίζει ότι οι μετατροπείς μπαταριών μπορούν να παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες δικτύου με πολύ χαμηλότερο κόστος από τις μηχανές περιστροφής.
H λευκή βίβλος της Τesla
Η λευκή βίβλος της Tesla αναφέρει ότι οι μετατροπείς μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο - τους οποίους η εταιρεία πρωτοστάτησε στην Αυστραλία στην αρχική της μπαταρία Hornsdale - προσφέρουν μια «καθαρή και προσαρμόσιμη εναλλακτική λύση» στα παραδοσιακά περιστρεφόμενα μηχανήματα και μια λύση στις προκλήσεις της σταθερότητας του δικτύου.
«Αυτή η λευκή βίβλος παρουσιάζει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι μπαταρίες που σχηματίζουν δίκτυο είναι τεχνικά ικανές να παρέχουν αξιόπιστες αδρανειακές αποκρίσεις στην Εθνική Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας (NEM)», γράφει.
«Υποστηρίζει επίσης τεχνικές αξιολογήσεις βασισμένες στην απόδοση των προηγμένων τεχνολογιών που βασίζονται σε μετατροπείς, αντί να απαιτείται η αναπαραγωγή των φυσικών χαρακτηριστικών των παλαιών σύγχρονων μηχανών».
Η λευκή βίβλος παρέχει πολυάριθμες αναφορές και αναλύσεις για το πώς οι μετατροπείς μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο μπορούν να ανταποκριθούν σε σφάλματα και προβλήματα του συστήματος.
Οι δημόσιοι προβληματισμοί
Η λευκή βίβλος έρχεται εν μέσω έντονης συζήτησης στους κύκλους της μηχανικής σχετικά με τις ανάγκες του συστήματος για ένα δίκτυο που κυριαρχείται από πηγές ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε μετατροπείς, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, οι οποίες υποστηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από την αποθήκευση σε μπαταρίες.
Το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας συζήτησης επικεντρώνεται στο τι συμβαίνει «όταν ο ήλιος δεν λάμπει και ο άνεμος δεν φυσάει», το οποίο αναφέρεται στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας και στην ανάγκη αποθήκευσης και «σταθερής» ισχύος για την κάλυψη των κενών. Αλλά στο παρασκήνιο, η εστίαση είναι εξίσου στην ενεργειακή «ασφάλεια», η οποία σχετίζεται με την ανάγκη για κρίσιμες υπηρεσίες συστήματος, όπως η αδράνεια και η «αντοχή του συστήματος», που παραδοσιακά παρέχονται από μηχανές κλώσης.
Ο Αυστραλιανός Διαχειριστής Αγοράς Ενέργειας - και οι κρατικές εταιρείες μεταφοράς που είναι υπεύθυνες για τη διατήρηση αυτών των υπηρεσιών - αποδέχονται ότι οι μετατροπείς που σχηματίζουν δίκτυο (που τώρα χρησιμοποιούνται σχεδόν σε κάθε νέο έργο μπαταριών) μπορούν να παρέχουν τις περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες.
Ο προβληματισμός των εταιριών
Ωστόσο, οι εταιρείες μεταφοράς δεν είναι ακόμη πεπεισμένες ότι μπορούν να παρέχουν όλες αυτές τις υπηρεσίες - παρόλο που η AEMO έχει υπογράψει μια πρώτη στο είδος της σύμβαση με την μπαταρία Koorangie για την παροχή ισχύος του συστήματος στη Βικτώρια. Η μπαταρία, που ανήκει στην Edify Energy, χρησιμοποιεί μετατροπείς μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο Tesla.
Εξαιτίας αυτού, οι κρατικές εταιρείες μεταφοράς έχουν δεσμευτεί να εγκαταστήσουν δεκάδες γιγάντιους σύγχρονους συμπυκνωτές, μηχανές περιστροφής που δεν καίνε καύσιμο, με κόστος πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, ιδιαίτερα σε περιοχές με υψηλές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η Tesla -μεταξύ άλλων- υποστηρίζει ότι αυτός είναι ο λάθος τρόπος και ότι οι μετατροπείς μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο είναι καλύτεροι στη δουλειά τους και σημαντικά φθηνότεροι από τους συγχρονισμένους που πρόκειται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια.
«Η αρθρωτή αρχιτεκτονική των μπαταριών τους επιτρέπει να συνεχίζουν να λειτουργούν ακόμη και όταν οι μεμονωμένες μονάδες αποτυγχάνουν, διατηρώντας την παροχή αδράνειας χωρίς διακοπή. Καθώς η NEM μεταβαίνει σε υψηλότερο ποσοστό μεταβλητής ανανεώσιμης ενέργειας, η ευελιξία, η επεκτασιμότητα και η ταχεία απόκριση των μπαταριών τις καθιστούν μια πιο κατάλληλη λύση για τη σταθερότητα του δικτύου, με το μέσο ποσοστό διαθεσιμότητας των μπαταριών να υπερβαίνει το 99%», αναφέρει η Tesla.
Αλλά το θεμελιώδες πρόβλημα που εντόπισε η Tesla είναι ότι οι περισσότερες δοκιμές γίνονται μέσω του πρίσματος των παλαιών τεχνολογιών και των σύντομα περιττών σχεδίων συστημάτων.
Οι περιορισμοί του συστήματος
Η Tesla, όπως και άλλοι προμηθευτές, είναι απογοητευμένη από τους περιορισμούς του τρέχοντος GPS (πρότυπα απόδοσης γεννήτριας), τα οποία είναι γνωστά για τις προκλήσεις στην Αυστραλία, και η Tesla υποστηρίζει ότι είναι πολύ περιοριστικά.
«Καθώς περισσότερες τεχνολογίες παρέχουν αδράνεια και υπηρεσίες συστήματος, η εφαρμογή τους θα πρέπει να επικεντρωθεί στην επίτευξη βέλτιστων αποτελεσμάτων δικτύου - όχι στη μίμηση της παλαιάς δυναμικής», γράφει η Tesla.
«Η σταδιακή Μεταρρύθμιση Προτύπων Πρόσβασης της AEMO έχει σημειώσει κάποια πρόοδο στην απλοποίηση των συνδέσεων μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο. Ωστόσο, η παράγραφος 5.3.4A(b1) των Εθνικών Κανόνων Ηλεκτρικής Ενέργειας παραμένει εκτός του πεδίου εφαρμογής της αναθεώρησης.
«Απαιτεί από τους υποστηρικτές να στοχεύουν στο Πρότυπο Αυτόματης Πρόσβασης, δίνοντας προτεραιότητα στις μετρήσεις απόδοσης έναντι της σταθερότητας του δικτύου. Ως αποτέλεσμα, οι μπαταρίες που σχηματίζουν δίκτυο αξιολογούνται σε σχέση με τα πρότυπα που έχουν σχεδιαστεί για μπαταρίες που ακολουθούν το δίκτυο, δημιουργώντας ένα σημαντικό εμπόδιο στην υιοθέτησή τους.
Η Tesla θέλει μια αλλαγή κανόνα
«Η Tesla συνιστά το ζήτημα να αντιμετωπιστεί μέσω μιας αλλαγής κανόνα μέσω του AEMC ή να αντιμετωπιστεί από τις επερχόμενες μεταρρυθμίσεις των προτύπων πρόσβασης που αφορούν συγκεκριμένα το σχηματισμό δικτύου».
Σε αυτό το πλαίσιο, η Tesla περιλαμβάνει επίσης μια ολόκληρη ενότητα που καταρρίπτει αυτό που λέει ότι είναι οι «μύθοι» γύρω από τους μετατροπείς που σχηματίζουν δίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της υπόθεσης ότι δεν μπορούν να παρέχουν «ρεύμα σφάλματος», ένα βασικό στοιχείο της ισχύος του συστήματος.
Τέλος, υποστηρίζει επίσης ότι μπορεί να παρέχει αυτές τις υπηρεσίες σε ένα κλάσμα του κόστους των συγχρονισμένων συσσωρευτών και μπορούν να κατασκευαστούν πολύ πιο γρήγορα. Το χαμηλότερο κόστος οφείλεται στο γεγονός ότι οι μπαταρίες μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα, επομένως η παροχή ισχύος συστήματος αποτελεί μια οριακή προσθήκη στο φάσμα των υπηρεσιών τους, αντί για μια ενιαία εστίαση στην περίπτωση των συγχρονισμένων συσσωρευτών.
Ένα δελεαστικά χαμηλότερο κόστος
«Οι μπαταρίες που σχηματίζουν δίκτυο είναι πολυχρηστικά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να αξιοποιήσουν στοίβες αξίας σε μια σειρά υπηρεσιών της αγοράς, όπως η ενέργεια, η συχνότητα, οι διμερείς συμβάσεις, καθώς και οι συνεισφορές αδράνειας και ισχύος συστήματος», γράφει.
«Σε αντίθεση με τα περιουσιακά στοιχεία μιας χρήσης, μπορούν να ανακτήσουν το κόστος τους μέσω άλλων δραστηριοτήτων που αντιμετωπίζουν την αγορά, παρέχοντας παράλληλα αξιόπιστες συνεισφορές αδράνειας όταν χρειάζεται. Οι μπαταρίες που σχηματίζουν δίκτυο είναι επίσης σε θέση να είναι ευέλικτες με βάση τα σήματα της αγοράς και μπορούν να εξελίξουν τις υπηρεσίες τους καθώς αλλάζουν οι ανάγκες του συστήματος».
Αναφέρει ότι ενώ το κόστος των μπαταριών συνεχίζει να μειώνεται, οι χρόνοι παράδοσης και το κόστος των συγχρονισμών αυξάνονται, και ακόμη και η προσθήκη ενός «συμπλέκτη» στις υπάρχουσες σύγχρονες γεννήτριες για να τους επιτραπεί να λειτουργούν ως συγχρονισμοί χωρίς να καίνε καύσιμο αντιμετωπίζει μεγάλους χρόνους παράδοσης.
www.worldenergynews.gr






