Ο βασικός λόγος είναι οι υψηλοί δασμοί που έχουν επιβληθεί σε εισαγόμενα υλικά όπως το ατσάλι και το αλουμίνιο, με αποτέλεσμα την εκτίναξη του κόστους πρώτων υλών
Ο Δείκτης Μετάλλων MMI (Monthly Metals Index) για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας παρέμεινε σχεδόν στάσιμος, καταγράφοντας ήπια πτώση 2,3%.
Η στασιμότητα αυτή έρχεται καθώς οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα διπλό πλήγμα: την αύξηση του κόστους και τον κίνδυνο ελλείψεων στην εφοδιαστική τους αλυσίδα για τα μέταλλα.
Ο βασικός λόγος είναι οι υψηλοί δασμοί που έχουν επιβληθεί σε εισαγόμενα υλικά όπως το ατσάλι και το αλουμίνιο, με αποτέλεσμα την εκτίναξη του κόστους πρώτων υλών.
Πώς οι δασμοί αυξάνουν το κόστος για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επεκτείνει τους δασμούς σε μέταλλα, οι οποίοι από 25% έχουν φτάσει έως και 50% για ένα ευρύ φάσμα εισαγωγών, συμπεριλαμβανομένων και των υλικών που χρησιμοποιούνται ειδικά στην κατασκευή οχημάτων.
Οι δασμοί αυτοί λειτουργούν στην πράξη ως επιπλέον φόρος για κάθε όχημα που κατασκευάζεται με εισαγόμενα μέταλλα.
Σύμφωνα με το Automotive Dive, ο δασμός 25% στο χάλυβα μπορεί να προσθέσει έως και 1.500 δολάρια στο κόστος ενός τυπικού αυτοκινήτου, ενώ το κόστος αυξάνεται ακόμα περισσότερο όταν οι δασμοί διπλασιάζονται.
Σε επίπεδο κλάδου, αυτό μεταφράζεται σε σημαντικές πρόσθετες δαπάνες, οι οποίες απειλούν τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών και πιθανόν να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές.
Ακόμη και οι εταιρείες που βασίζονται κυρίως σε αμερικανικό χάλυβα δεν γλιτώνουν, αφού οι εγχώριοι παραγωγοί έχουν ανεβάσει τις τιμές τους ακολουθώντας την τάση της αγοράς που δημιουργούν οι δασμοί.
Με άλλα λόγια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρώνουν περισσότερα ακόμη και για μέταλλα «Made in America».
Αυτό αφήνει τις εταιρείες με δύο επιλογές: είτε να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος, είτε να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών.
Το Metal Miner, μέσω του εβδομαδιαίου ενημερωτικού του δελτίου, παρέχει δωρεάν πληροφορίες για την εξέλιξη των τιμών και των επιπτώσεων από τους δασμούς, βοηθώντας τους κατασκευαστές να λαμβάνουν προληπτικές αποφάσεις αγορών αντί να αντιδρούν σε ακραίες διακυμάνσεις της αγοράς.
Τι συμβαίνει με τα κρίσιμα ορυκτά;
Οι δασμοί, ωστόσο, δεν είναι ο μόνος πονοκέφαλος για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τα κρίσιμα ορυκτά που απαιτούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV), όπως το λίθιο και οι σπάνιες γαίες, αντιμετωπίζουν δικά τους προβλήματα επάρκειας και ασφάλειας εφοδιασμού.
Στις αρχές του 2025, η Κίνα διέκοψε τις εξαγωγές συγκεκριμένων σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για τους ηλεκτροκινητήρες, προκαλώντας άμεσες και σοβαρές επιπτώσεις στην παραγωγή.
Σύμφωνα με το Automotive Logistics, η κίνηση αυτή αναδεικνύει το πόσο ευάλωτη παραμένει η εφοδιαστική αλυσίδα των αυτοκινητοβιομηχανιών σε γεωπολιτικούς κραδασμούς.
Με δεδομένο ότι η Κίνα κατέχει περίπου το 90% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης σπανίων γαιών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπες με επικίνδυνα κενά στην προσβασιμότητα σε κρίσιμες πρώτες ύλες για την επόμενη γενιά μεταφορών.
Μέσα σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οι εταιρείες στον αμερικανικό κλάδο αυτοκινήτου επιταχύνουν τις προσπάθειες για τη διασφάλιση πιο αξιόπιστων πηγών κρίσιμων ορυκτών.
Ενδεικτικά, η Lucid Group — κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων — ξεκίνησε πρόσφατα συνεργασία με αρκετές αμερικανικές εταιρείες εξόρυξης και επεξεργασίας, με στόχο την αύξηση της εγχώριας παραγωγής μετάλλων για μπαταρίες και τη μείωση της εξάρτησης από προμηθευτές του εξωτερικού.
Οι συμμετέχοντες στη συμμαχία σχεδιάζουν νέα ορυχεία και μονάδες επεξεργασίας, επιδιώκοντας να δημιουργήσουν μια αυτάρκη αλυσίδα εφοδιασμού για υλικά μπαταριών στις ΗΠΑ.
Πώς αντιδρούν οι κατασκευαστές για να περιορίσουν τους κινδύνους
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν ήδη μια σειρά από στρατηγικές για να μειώσουν την έκθεσή τους στις αυξήσεις κόστους και τις ελλείψεις.
Μία βασική τακτική είναι η σύναψη μακροπρόθεσμων συμβολαίων για την προμήθεια βασικών μετάλλων σε σταθερές τιμές, κάτι που λειτουργεί ως ασπίδα ενάντια στις διακυμάνσεις.
Η General Motors και άλλοι κατασκευαστές έχουν ήδη υπογράψει διετείς ή τριετείς συμφωνίες προμήθειας χάλυβα με την Cleveland-Cliffs, διασφαλίζοντας προβλεψιμότητα στο κόστος, παρά τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα στους δασμούς.
Παράλληλα, εντείνεται η διαφοροποίηση των προμηθευτών και η αύξηση της τοπικής προμήθειας όπου είναι εφικτό, ενώ κάποιες εταιρείες επανασχεδιάζουν εξαρτήματα ώστε να απαιτούν λιγότερα εισαγόμενα μέταλλα.
Οι επενδύσεις στην ανακύκλωση αυξάνονται, με στόχο την ανάκτηση μεγαλύτερων ποσοτήτων μεταλλικού απορρίμματος.
Όπως αναφέρθηκε, ορισμένοι κατασκευαστές έχουν προχωρήσει σε απευθείας συμφωνίες με εταιρείες εξόρυξης για λίθιο και άλλα ορυκτά κρίσιμης σημασίας, εξασφαλίζοντας προμήθειες απευθείας από την πηγή.
Μια ακόμα τακτική είναι η αξιοποίηση εξελιγμένης πληροφόρησης αγοράς.
Προοπτικές για το 2026 και Οδηγίες για τα Τμήματα Προμηθειών
Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι οι τιμές μετάλλων μπορεί να σταθεροποιηθούν ή και να μειωθούν καθώς η αγορά απορροφά το σοκ των δασμών, προσφέροντας έτσι μια προσωρινή ανάσα στους αγοραστές.
Ωστόσο, η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να διατηρήσει την αστάθεια.
Η επιτυχία σε αυτό το περιβάλλον απαιτεί προληπτική στρατηγική. Οι κορυφαίες εταιρείες χρησιμοποιούν προβλέψεις και σημεία αναφοράς (benchmarking) για να καθοδηγούν τα πλάνα προμηθειών τους, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Εξίσου κρίσιμο είναι να παραμένουν σε επαγρύπνηση για τυχόν αλλαγές σε εμπορικούς κανόνες και πολιτικές, καθώς αυτές μπορεί να αλλάξουν αιφνιδιαστικά.
Εσωτερικά, οι υπεύθυνοι προμηθειών του κλάδου πρέπει να επικοινωνούν ξεκάθαρα ότι η δημιουργία πιο ανθεκτικών εφοδιαστικών αλυσίδων — μέσω διπλής προμήθειας ή αυξημένων αποθεμάτων — μπορεί να έχει βραχυπρόθεσμο κόστος, αλλά αποτελεί μακροπρόθεσμη επένδυση στην επιχειρησιακή συνέχεια.
Οι αμερικανικές εταιρείες που θα χρειαστεί να προμηθευτούν μέταλλα το 2025 βρίσκονται στην κρίσιμη τομή μεταξύ εμπορικής πολιτικής και της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια.
Παρά τις προκλήσεις, με σωστή πληροφόρηση, διαφοροποίηση προμηθευτών και στρατηγικές συνεργασίες, οι υπεύθυνοι προμηθειών μπορούν να περιορίσουν τους κινδύνους και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα.
Η στασιμότητα αυτή έρχεται καθώς οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα διπλό πλήγμα: την αύξηση του κόστους και τον κίνδυνο ελλείψεων στην εφοδιαστική τους αλυσίδα για τα μέταλλα.
Ο βασικός λόγος είναι οι υψηλοί δασμοί που έχουν επιβληθεί σε εισαγόμενα υλικά όπως το ατσάλι και το αλουμίνιο, με αποτέλεσμα την εκτίναξη του κόστους πρώτων υλών.
Πώς οι δασμοί αυξάνουν το κόστος για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει επεκτείνει τους δασμούς σε μέταλλα, οι οποίοι από 25% έχουν φτάσει έως και 50% για ένα ευρύ φάσμα εισαγωγών, συμπεριλαμβανομένων και των υλικών που χρησιμοποιούνται ειδικά στην κατασκευή οχημάτων.
Οι δασμοί αυτοί λειτουργούν στην πράξη ως επιπλέον φόρος για κάθε όχημα που κατασκευάζεται με εισαγόμενα μέταλλα.
Σύμφωνα με το Automotive Dive, ο δασμός 25% στο χάλυβα μπορεί να προσθέσει έως και 1.500 δολάρια στο κόστος ενός τυπικού αυτοκινήτου, ενώ το κόστος αυξάνεται ακόμα περισσότερο όταν οι δασμοί διπλασιάζονται.
Σε επίπεδο κλάδου, αυτό μεταφράζεται σε σημαντικές πρόσθετες δαπάνες, οι οποίες απειλούν τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών και πιθανόν να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές.
Ακόμη και οι εταιρείες που βασίζονται κυρίως σε αμερικανικό χάλυβα δεν γλιτώνουν, αφού οι εγχώριοι παραγωγοί έχουν ανεβάσει τις τιμές τους ακολουθώντας την τάση της αγοράς που δημιουργούν οι δασμοί.
Με άλλα λόγια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πληρώνουν περισσότερα ακόμη και για μέταλλα «Made in America».
Αυτό αφήνει τις εταιρείες με δύο επιλογές: είτε να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος, είτε να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών.
Το Metal Miner, μέσω του εβδομαδιαίου ενημερωτικού του δελτίου, παρέχει δωρεάν πληροφορίες για την εξέλιξη των τιμών και των επιπτώσεων από τους δασμούς, βοηθώντας τους κατασκευαστές να λαμβάνουν προληπτικές αποφάσεις αγορών αντί να αντιδρούν σε ακραίες διακυμάνσεις της αγοράς.
Τι συμβαίνει με τα κρίσιμα ορυκτά;
Οι δασμοί, ωστόσο, δεν είναι ο μόνος πονοκέφαλος για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τα κρίσιμα ορυκτά που απαιτούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV), όπως το λίθιο και οι σπάνιες γαίες, αντιμετωπίζουν δικά τους προβλήματα επάρκειας και ασφάλειας εφοδιασμού.
Στις αρχές του 2025, η Κίνα διέκοψε τις εξαγωγές συγκεκριμένων σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για τους ηλεκτροκινητήρες, προκαλώντας άμεσες και σοβαρές επιπτώσεις στην παραγωγή.
Σύμφωνα με το Automotive Logistics, η κίνηση αυτή αναδεικνύει το πόσο ευάλωτη παραμένει η εφοδιαστική αλυσίδα των αυτοκινητοβιομηχανιών σε γεωπολιτικούς κραδασμούς.
Με δεδομένο ότι η Κίνα κατέχει περίπου το 90% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης σπανίων γαιών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπες με επικίνδυνα κενά στην προσβασιμότητα σε κρίσιμες πρώτες ύλες για την επόμενη γενιά μεταφορών.
Μέσα σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οι εταιρείες στον αμερικανικό κλάδο αυτοκινήτου επιταχύνουν τις προσπάθειες για τη διασφάλιση πιο αξιόπιστων πηγών κρίσιμων ορυκτών.
Ενδεικτικά, η Lucid Group — κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων — ξεκίνησε πρόσφατα συνεργασία με αρκετές αμερικανικές εταιρείες εξόρυξης και επεξεργασίας, με στόχο την αύξηση της εγχώριας παραγωγής μετάλλων για μπαταρίες και τη μείωση της εξάρτησης από προμηθευτές του εξωτερικού.
Οι συμμετέχοντες στη συμμαχία σχεδιάζουν νέα ορυχεία και μονάδες επεξεργασίας, επιδιώκοντας να δημιουργήσουν μια αυτάρκη αλυσίδα εφοδιασμού για υλικά μπαταριών στις ΗΠΑ.
Πώς αντιδρούν οι κατασκευαστές για να περιορίσουν τους κινδύνους
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν ήδη μια σειρά από στρατηγικές για να μειώσουν την έκθεσή τους στις αυξήσεις κόστους και τις ελλείψεις.
Μία βασική τακτική είναι η σύναψη μακροπρόθεσμων συμβολαίων για την προμήθεια βασικών μετάλλων σε σταθερές τιμές, κάτι που λειτουργεί ως ασπίδα ενάντια στις διακυμάνσεις.
Η General Motors και άλλοι κατασκευαστές έχουν ήδη υπογράψει διετείς ή τριετείς συμφωνίες προμήθειας χάλυβα με την Cleveland-Cliffs, διασφαλίζοντας προβλεψιμότητα στο κόστος, παρά τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα στους δασμούς.
Παράλληλα, εντείνεται η διαφοροποίηση των προμηθευτών και η αύξηση της τοπικής προμήθειας όπου είναι εφικτό, ενώ κάποιες εταιρείες επανασχεδιάζουν εξαρτήματα ώστε να απαιτούν λιγότερα εισαγόμενα μέταλλα.
Οι επενδύσεις στην ανακύκλωση αυξάνονται, με στόχο την ανάκτηση μεγαλύτερων ποσοτήτων μεταλλικού απορρίμματος.
Όπως αναφέρθηκε, ορισμένοι κατασκευαστές έχουν προχωρήσει σε απευθείας συμφωνίες με εταιρείες εξόρυξης για λίθιο και άλλα ορυκτά κρίσιμης σημασίας, εξασφαλίζοντας προμήθειες απευθείας από την πηγή.
Μια ακόμα τακτική είναι η αξιοποίηση εξελιγμένης πληροφόρησης αγοράς.
Προοπτικές για το 2026 και Οδηγίες για τα Τμήματα Προμηθειών
Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι οι τιμές μετάλλων μπορεί να σταθεροποιηθούν ή και να μειωθούν καθώς η αγορά απορροφά το σοκ των δασμών, προσφέροντας έτσι μια προσωρινή ανάσα στους αγοραστές.
Ωστόσο, η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να διατηρήσει την αστάθεια.
Η επιτυχία σε αυτό το περιβάλλον απαιτεί προληπτική στρατηγική. Οι κορυφαίες εταιρείες χρησιμοποιούν προβλέψεις και σημεία αναφοράς (benchmarking) για να καθοδηγούν τα πλάνα προμηθειών τους, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Εξίσου κρίσιμο είναι να παραμένουν σε επαγρύπνηση για τυχόν αλλαγές σε εμπορικούς κανόνες και πολιτικές, καθώς αυτές μπορεί να αλλάξουν αιφνιδιαστικά.
Εσωτερικά, οι υπεύθυνοι προμηθειών του κλάδου πρέπει να επικοινωνούν ξεκάθαρα ότι η δημιουργία πιο ανθεκτικών εφοδιαστικών αλυσίδων — μέσω διπλής προμήθειας ή αυξημένων αποθεμάτων — μπορεί να έχει βραχυπρόθεσμο κόστος, αλλά αποτελεί μακροπρόθεσμη επένδυση στην επιχειρησιακή συνέχεια.
Οι αμερικανικές εταιρείες που θα χρειαστεί να προμηθευτούν μέταλλα το 2025 βρίσκονται στην κρίσιμη τομή μεταξύ εμπορικής πολιτικής και της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια.
Παρά τις προκλήσεις, με σωστή πληροφόρηση, διαφοροποίηση προμηθευτών και στρατηγικές συνεργασίες, οι υπεύθυνοι προμηθειών μπορούν να περιορίσουν τους κινδύνους και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα.
www.worldenergynews.gr






