Το Αμερικάνικο Γραφείο Ναυτιλίας τονίζει το απότομα αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης παρουσιάζοντας ως παράδειγμα τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα ενός πλοίου που εμπορεύεται εντός της ΕΕ
Καθώς τα κράτη - μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) πλησιάζουν στην ψηφοφορία για την υιοθέτηση του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών στην έκτακτη σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, η ναυτιλιακή βιομηχανία εκφράζει την υποστήριξή της, αλλά και τις ανησυχίες της για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι φιλοδοξίες για μηδενικές εκπομπές.
Παράλληλα η έκθεση του Αμερικάνικου Γραφείου Ναυτιλίας (ABS), επισημαίνει τις ανησυχίες από την αύξηση εκπομπών του συγκεκριμένου τομέα.
Έκθεση - καμπανάκι
Η έκθεση του ABS δείχνει ότι οι απόλυτες εκπομπές της ναυτιλίας συνεχίζουν να αυξάνονται (παρά την πρόοδο στην ένταση άνθρακα) και υπογραμμίζει το απότομα αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης, μοντελοποιώντας πώς ένα τυπικό πλοίο που εμπορεύεται εντός της ΕΕ θα μπορούσε να δει το ημερήσιο λειτουργικό κόστος να αυξάνεται από περίπου 15.000 δολάρια το 2028 σε περίπου 45.000 δολάρια έως το 2035.
Επισημαίνει ότι το LNG τιμωρείται υπερβολικά στις αρχές της δεκαετίας του 2030, αν και στηρίζει τα μπλε καύσιμα, διατηρεί τα δύσκολα προς μείωση τμήματα της αγοράς σε συμμόρφωση και αγοράζει χρόνο για καύσιμα μηδενικού άνθρακα, υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστεί η ολίσθηση μεθανίου και θα ανοίξουν δρόμοι για το βιο-/ηλεκτρονικό LNG, δήλωσε η ABS.
Οι «επιταγές» του ΙΜΟ
Το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών του ΙΜΟ επιβάλλει ένα νέο πρότυπο καυσίμων για τα πλοία και έναν παγκόσμιο μηχανισμό τιμολόγησης για τις εκπομπές, με στόχο την αντιμετώπιση της μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε μηδενικές εκπομπές.
Η συμφωνία για το πλαίσιο επιτεύχθηκε τον Απρίλιο του 2025 και τα κράτη - μέλη του ΙΜΟ αναμένεται να καταλήξουν σε απόφαση για την υιοθέτησή του τον επόμενο μήνα.
Το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών του ΙΜΟ πυροδότησε συζήτηση μεταξύ των εκπροσώπων της βιομηχανίας, με ορισμένους να επαινούν τη συμφωνία ως «ιστορική» και άλλους να την χαρακτηρίζουν ως «ναυάγιο» που δεν πέτυχε τους στόχους.
Μέλη του Συνασπισμού Getting to Zero (πρωτοβουλία που περιλαμβάνει πάνω από 180 εταιρείες), εξέδωσαν κοινή δήλωση καλώντας τα κράτη - μέλη του ΙΜΟ να υιοθετήσουν το πλαίσιο.
«Η μη τήρηση αυτού ενέχει τον κίνδυνο σημαντικών αρνητικών συνεπειών για τη ναυτιλιακή βιομηχανία», αναφέρει η δήλωση.
Ο συνασπισμός τόνισε την ανάγκη μετασχηματισμού του τομέα μέσω της ρύθμισης από τον ΙΜΟ ως «τον καλύτερο τρόπο για να διασφαλιστεί ότι αυτό θα συμβεί δίκαια, αποτελεσματικά και παγκοσμίως».
«Είναι ζωτικής σημασίας να συνεχιστούν οι εποικοδομητικές διαπραγματεύσεις και οι διαπραγματευτές να συμφωνήσουν σε κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή που μπορούν να υλοποιήσουν τη στρατηγική του ΙΜΟ.
Η βάση για την επιτυχία υπάρχει εάν η πολιτική βούληση για την υιοθέτηση του πλαισίου τον Οκτώβριο και τη βελτίωση του με την πάροδο του χρόνου παραμείνει σταθερή», δήλωσε ο συνασπισμός.
«Βίοι αντίθετοι» για ναυτιλία και ΙΜΟ
Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ έχουν αντιταχθεί σθεναρά στο Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών, αποκαλώντας το «παγκόσμιο φόρο άνθρακα στους Αμερικανούς που επιβάλλεται από έναν μη υπεύθυνο οργανισμό του ΟΗΕ» και δεσμεύτηκε να προβεί σε αντίποινα κατά των χωρών που το υποστηρίζουν.
Ο Christopher J. Wiernicki (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Αμερικανικού Γραφείου Ναυτιλίας, ABS), θεωρεί ότι η ναυτιλία και ο ΙΜΟ βρίσκονται σε διαφορετικές τροχιές, χωρίς σαφή πορεία για τη διαθεσιμότητα και την επεκτασιμότητα πράσινων καυσίμων και την υποστήριξη υποδομών
«Η βιομηχανία χρειάζεται ένα πλαίσιο, αλλά εμείς χρειαζόμαστε ένα που να συνδυάζει τη φιλοδοξία με την πραγματικότητα.
Οι μηχανισμοί πρέπει να εξεταστούν διεξοδικά. Αυτή τη στιγμή, δεν βρισκόμαστε εκεί που πρέπει να είμαστε.
Οι εκπομπές παραμένουν 121% πάνω από το βασικό επίπεδο του 2008, το κόστος συμμόρφωσης αυξάνεται και τα σήματα που διαμορφώνουν τις επενδύσεις - ρύθμιση, τιμολόγηση καυσίμων, κυρώσεις, διαθεσιμότητα, επεκτασιμότητα - κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες.
Ο ΙΜΟ πρέπει να πάρει ένα χρονικό όριο.
Πρέπει να το κάνουμε αυτό σωστά», δήλωσε χαρακτηριστικά.
www.worldenergynews.gr






