Η MSC Mediterranean Shipping Company επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της να αποφύγει τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό, επικαλούμενη περιβαλλοντικές ανησυχίες και λειτουργικές προκλήσεις, ακόμη και καθώς οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες αξιοποιούν όλο και περισσότερο το πέρασμα της Αρκτικής που προσφέρει σημαντικά μικρότερους χρόνους διέλευσης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Οι δυσκολίες της Αρκτικής
«Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός παραμένει υπανάπτυκτη για εμπορική ναυτιλία, καθώς δεν διασφαλίζεται η ασφαλής πλοήγηση και η διαμετακόμιση», δήλωσε η MSC σε πρόσφατη ειδοποίηση πελατών. Η εταιρεία τόνισε ότι «η αύξηση της κυκλοφορίας διαμετακόμισης στην Αρκτική μπορεί επίσης να επηρεάσει το εύθραυστο οικοσύστημα της περιοχής και τους πάγους».
Η MSC εξέφρασε ανησυχία για το πώς η αυξημένη ναυτιλία θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις κοινότητες της Αρκτικής «συμφορώντας τις υπάρχουσες θαλάσσιες οδούς και επιβραδύνοντας την απαραίτητη κυκλοφορία, η οποία αποτελεί ουσιαστική σανίδα σωτηρίας για την επιβίωση και την ευημερία τους». Η εταιρεία υπογράμμισε επίσης ότι «δεν έχει κανέναν λειτουργικό λόγο» να χρησιμοποιήσει τη διαδρομή, καθώς διαθέτει «την ικανότητα και τα μέσα για την ασφαλή και αξιόπιστη μεταφορά φορτίου πελατών παγκοσμίως χωρίς τη χρήση της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού».
Επέκταση δραστηριοτήτων στην Αρκτική
Αυτή η θέση της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στον κόσμο έρχεται σε έντονη αντίθεση με το αυξανόμενο κινεζικό ενδιαφέρον για την Αρκτική ναυτιλία. Ο Πρόεδρος της MSC, Ντιέγκο Απόντε, αρχικά ανέλαβε αυτή την περιβαλλοντική δέσμευση το 2019, την οποία επιβεβαίωσε αργότερα το 2021 μετά το περιστατικό Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ και ξανά το 2024, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα ανάγκασαν τους φορείς εκμετάλλευσης να ανακατευθύνουν τις υπηρεσίες τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η στάση της MSC ευθυγραμμίζεται με άλλες μεγάλες εταιρείες που έχουν δεσμευτεί προηγουμένως να αποφεύγουν την Αρκτική ναυτιλία.
Παρά αυτή τη δέσμευση σε ολόκληρο τον κλάδο μεταξύ των δυτικών μεταφορέων, οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνουν δυναμικά τις δραστηριότητές τους στην Αρκτική. Η NewNew Shipping βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, ολοκληρώνοντας 13 ταξίδια μεταφέροντας περίπου 20.000 TEU το 2024. Η εταιρεία εκμεταλλεύεται πλοία όπως το NewNew Panda 1, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 4.363 TEU που κατατάσσεται μεταξύ των μεγαλύτερων που διέσχισαν την Αρκτική.
Η Κίνα διεισδύει στην Αρκτική
Πιο πρόσφατα, το κινεζικής εκμετάλλευσης πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Panamax Istanbul Bridge ολοκλήρωσε μία από τις ταχύτερες διαβάσεις της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού της Ρωσίας, διασχίζοντάς την σε μόλις έξι ημέρες. Το πλοίο αναχώρησε από την Αγία Πετρούπολη στις 18 Αυγούστου και αναμένεται να φτάσει στο Τσινγκτάο στις 12 Σεπτεμβρίου, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή Ευρώπης-Ασίας μέσω της Αρκτικής σε μόλις 25 ημέρες.
Αργότερα αυτόν τον μήνα, το πλοίο των 4.890 TEU θα εγκαινιάσει ένα νέο Arctic Express Κίνας-Ευρώπης που λειτουργεί από την Haijie Shipping Company, συνδέοντας τρία λιμάνια στην Κίνα με μεγάλους ευρωπαϊκούς κόμβους, όπως το Φέλιξστοου, το Ρότερνταμ και το Αμβούργο. Ο χρόνος διέλευσης των 18 ημερών προσφέρει μια δραματική βελτίωση σε σχέση με την παραδοσιακή διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ των 40-50 ημερών.
Η NewNew Shipping σχεδιάζει να κατασκευάσει πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Arc7 4.400 TEU, κατηγορίας πάγου, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να λειτουργούν στη διαδρομή για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, συμπεριλαμβανομένου του χειμώνα με βοήθεια από παγοθραυστικά. Αυτή η επένδυση σηματοδοτεί μια μακροπρόθεσμη δέσμευση για την Αρκτική ναυτιλία από τους Κινέζους φορείς εκμετάλλευσης.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Η ταχεία επέκταση των κινεζικών αρκτικών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων έρχεται εν μέσω αυξανόμενων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή. Για αρκετά χρόνια, τα συμβατικά πετρελαιοφόρα και τα πλοία μεταφοράς LNG λειτουργούν εποχιακά στη διαδρομή κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου, υπογραμμίζοντας «τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην έκταση των πάγων της Αρκτικής». Το παράθυρο πλοήγησης για πλοία που δεν ανήκουν στην κατηγορία πάγου αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν ανταποκριθεί σε αυτές τις εξελίξεις θεσπίζοντας πρωτοβουλίες όπως η Arctic Corporate Shipping Pledge της Ocean Conservancy, η οποία αντιπροσωπεύει μια εθελοντική δέσμευση των εταιρειών να αποφεύγουν τις θαλάσσιες διαδρομές της Αρκτικής. Η δέσμευση, που υπογράφηκε από μεγάλους φορείς εκμετάλλευσης, όπως οι MSC, CMA CGM, Maersk, Evergreen και Hapag-Lloyd, αναγνωρίζει ότι «η αυξανόμενη κυκλοφορία πλοίων στις θαλάσσιες διαδρομές της Αρκτικής ενέχει μεγάλο κίνδυνο και δυνητικά καταστροφικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις».
Η Αρκτική θερμαίνεται δύο έως τρεις φορές ταχύτερα από άλλα μέρη του πλανήτη, σύμφωνα με την Ocean Conservancy, με αποτέλεσμα «συρρίκνωση του καλοκαιρινού θαλάσσιου πάγου, αναδιάρθρωση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων με τρόπους που δεν έχουν ξαναδεί οι άνθρωποι και μεγάλη αβεβαιότητα για τους ανθρώπους που ζουν στην περιοχή».
Οι εταιρείες που υπογράφουν τη δέσμευση δεσμεύονται όχι μόνο να αποφεύγουν τις αρκτικές διαδρομές, αλλά και να υποστηρίζουν «την ανάπτυξη πρακτικών προληπτικής ναυτιλίας στην Αρκτική για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής και ανθρώπινης ασφάλειας της τρέχουσας και μελλοντικής ναυτιλίας στην Αρκτική». Αυτές οι πρακτικές μπορεί να περιλαμβάνουν «απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς βαρέος μαζούτ στα ύδατα της Αρκτικής, χαρακτηρισμό του Κεντρικού Αρκτικού Ωκεανού από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ως Ιδιαίτερα Ευαίσθητης Θαλάσσιας Περιοχής, αξιολόγηση ναυτιλιακών διαδρόμων χαμηλού αντίκτυπου που προστατεύουν σημαντικές οικολογικές και αυτόχθονες πολιτιστικές περιοχές και υιοθέτηση αυστηρών ελέγχων ρύπανσης».
Συναρπαστικά κόστη
Καθώς οι πάγοι της Αρκτικής συνεχίζουν να μειώνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής, η συζήτηση για την ναυτιλία στην Αρκτική είναι πιθανό να ενταθεί. Τα οικονομικά πλεονεκτήματα των μικρότερων χρόνων διέλευσης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης είναι συναρπαστικά - όπως αποδεικνύεται από την πλήρη κράτηση των πλοίων της Haijie Shipping. εναρκτήριο ταξίδι του Arctic Express—αλλά πρέπει να σταθμιστεί με βάση τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τα συμφέροντα των αυτόχθονων κοινοτήτων στην περιοχή.
Προς το παρόν, η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει διχασμένη, με τους μεγάλους δυτικούς φορείς εκμετάλλευσης να διατηρούν τις περιβαλλοντικές τους δεσμεύσεις, ενώ νέοι παίκτες, ιδίως από την Κίνα, προωθούν τις αρκτικές φιλοδοξίες που θα μπορούσαν να αναδιαμορφώσουν ριζικά τις παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές.
www.worldenergynews.gr






