Μόλις πέρυσι, αρκετές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες φαινόταν να στοιχηματίζουν πολλά στα βιοκαύσιμα, αλλά τους τελευταίους μήνες φαίνεται να έχει χαθεί κάποια δυναμική στην ανάπτυξη έργων. Παρά την αυξανόμενη ζήτηση για βιοκαύσιμα, καθώς αρκετές βιομηχανίες που είναι δύσκολο να περιοριστούν προσπαθούν να απαλλαγούν από τις εκπομπές άνθρακα, η μεγαλύτερη τομεακή αβεβαιότητα και άλλες προκλήσεις έχουν οδηγήσει την ανάπτυξη νέων έργων σε στασιμότητα σε πολλά μέρη του κόσμου.
Επενδύσεις στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα
Μέχρι το τέλος του 2024, αρκετές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες είχαν αυξήσει τις επενδύσεις στην ανάπτυξη βιοκαυσίμων, με έμφαση στα βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF). Εκείνη την εποχή, υπήρχαν 43 έργα που αναμενόταν να τεθούν σε λειτουργία έως το 2030, σύμφωνα με την Rystad Energy. Εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου όπως η ExxonMobil, η Chevron, η BP, η Shell, η TotalEnergies και η Shell είχαν δεσμευτεί όλες για την παραγωγή βιοκαυσίμων, με παραγωγική ικανότητα 286.000 βαρελιών την ημέρα (bpd).
Καθώς η αεροπορία συμβάλλει περίπου στο 2% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως, ο τομέας αναζητά τρόπους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, με πολλές αεροπορικές εταιρείες να εισάγουν στόχους SAF για το 2030 και μετά. Η παραγωγή SAF προέρχεται κυρίως από απόβλητα και υπολείμματα, όπως χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι ή βιολογικές καλλιέργειες. Παρόλο που εξακολουθεί να εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα, καθώς παράγεται με τη χρήση αποβλήτων, θεωρείται λιγότερο ρυπογόνο σε όλο τον κύκλο ζωής του.
Το όφελος από τη χρήση SAF είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν χρειάζεται να επενδύσουν σε νέους στόλους ή δραστηριότητες αναβάθμισης, καθώς οι περισσότεροι κινητήρες αεροσκαφών μπορούν να χρησιμοποιήσουν SAF παράλληλα με το παραδοσιακό καύσιμο αεριωθούμενων στους υπάρχοντες κινητήρες τους.
Στροφή στην χρήση SAF
Ενώ η παραγωγή SAF είναι γενικά πιο ακριβή από το συμβατικό καύσιμο αεριωθούμενων, αρκετές περιοχές του κόσμου έχουν εισαγάγει ελάχιστους στόχους για τη χρήση SAF, γεγονός που έχει ενθαρρύνει την επιταχυνόμενη υιοθέτηση του καυσίμου. Για παράδειγμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί τουλάχιστον 2% της χρήσης SAF στην αεροπορία έως το 2025. Τα βιοκαύσιμα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για άλλες δραστηριότητες, όπως στην παραγωγή θέρμανσης και ηλεκτρικής ενέργειας, και σε λιπάσματα για την παραγωγή τροφίμων.
Ο ΟΟΣΑ αναμένει ότι η παγκόσμια χρήση βιοκαυσίμων θα αυξηθεί κατά 0,9% ετησίως κατά την επόμενη δεκαετία, πολύ χαμηλότερα από την ετήσια αύξηση 3,3% που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η ανάπτυξη των βιοκαυσίμων θα επιβραδυνθεί στις χώρες υψηλού εισοδήματος λόγω της στασιμότητας της ζήτησης καυσίμων που προκύπτει από την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την ασθενέστερη πολιτική στήριξη. Ωστόσο, η ζήτηση στις χώρες μεσαίου εισοδήματος αναμένεται να αντισταθμίσει την επιβράδυνση, με την κατανάλωση βιοκαυσίμων να αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,7% ετησίως σε αυτές τις χώρες, με τη Βραζιλία, την Ινδονησία και την Ινδία να οδηγούν τη ζήτηση.
Υπαναχώρηση από την ζήτηση
Καθώς η ζήτηση μειώνεται, ορισμένες εταιρείες υποχωρούν από τη δέσμευσή τους για βιοκαύσιμα. Τον Σεπτέμβριο, η Shell ανακοίνωσε ότι δεν θα προχωρήσει με τα σχέδια για την ανάπτυξη ενός εργοστασίου βιοκαυσίμων στην Ολλανδία. Η πετρελαϊκή εταιρεία αρχικά σταμάτησε τις εργασίες στο έργο τον Ιούλιο μετά από μια αναθεώρηση που έκρινε ότι η εγκατάσταση ήταν πολύ ακριβή και «ανεπαρκώς ανταγωνιστική». Το εργοστάσιο στο Ρότερνταμ αναμενόταν να είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη που θα μετατρέπει τα απόβλητα σε SAF και βιοντίζελ.
Αυτό αναμένεται να εμποδίσει τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα του αεροπορικού τομέα της. Αντικατοπτρίζει επίσης την πρόσφατη απομάκρυνση της Shell από τη δέσμευση μηδενικών καθαρών εκπομπών, μετά τη μείωση των επενδύσεων στην πράσινη ενέργεια και τις καθαρές τεχνολογίες υπέρ των ορυκτών καυσίμων. Ο πρόεδρος της Shell για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις ενεργειακές λύσεις, Machteld de Haan, δήλωσε για την κίνηση: «Καθώς αξιολογούσαμε τη δυναμική της αγοράς και το κόστος ολοκλήρωσης, κατέστη σαφές ότι το έργο δεν θα ήταν επαρκώς ανταγωνιστικό για να καλύψει την ανάγκη των πελατών μας για προσιτά προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Μια ανάλυση του Reuters τον Αύγουστο έδειξε ότι από τα 165 έργα SAF τα τελευταία 12 χρόνια, μόνο 36 έχουν υλοποιηθεί. Μεταξύ αυτών των 36, μόνο 10 έργα, ή το 6% του συνόλου, έχουν αναφέρει ότι παράγουν εμπορικές ποσότητες SAF. Η ανάλυση διαπίστωσε ότι εάν όλα τα εκκρεμή έργα που ανακοίνωσαν οι αεροπορικές εταιρείες φτάσουν στο μέγιστο δυναμικό τους, θα προστεθούν μόνο 12 δισεκατομμύρια γαλόνια παραγωγής SAF, ή περίπου το 10% αυτού που χρειάζεται για την επίτευξη του στόχου μηδενικών καθαρών εκπομπών. Αρκετές αεροπορικές εταιρείες έχουν κατηγορήσει τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου για οπισθοδρόμηση από τις δεσμεύσεις της για βιοκαύσιμα.
Τι θα φέρει το μέλλον;
Υπήρχε μεγάλη αισιοδοξία για το μέλλον των βιοκαυσίμων το 2024, με μια ισχυρή σειρά έργων και αρκετά χρόνια αύξησης της παραγωγής και της ζήτησης. Καθώς ορισμένες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου οπισθοδρομούν από τις δεσμεύσεις τους για βιοκαύσιμα η παραγωγή και αρκετά έργα έχουν καθυστερήσει και δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα στον τομέα. Η έλλειψη ουσιαστικής δέσμευσης για τα βιοκαύσιμα, ιδίως τα SAF, θα μπορούσε να δυσχεράνει την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές τα επόμενα χρόνια.
www.worldenergynews.gr






